ေရွာင္ရန္
ေအာ္လံအျဖစ္ အသံုးမခ်ပါနဲ႔
“လူမႈမီဒီယာ ဆိုတာ အျငင္းပြားဖြယ္ အေၾကာင္းအရာမ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြး ျငင္းခုန္ဖို႔ အေကာင္းဆံုး ေနရာ တစ္ခု မဟုတ္ပါဘူး” ဟု လူမႈေဗဒ ပညာရွင္ လူ၀ီေဖာက္စ္က သတိေပးသည္။ ႏုိင္ငံေရးဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ စပ္စပ္ထိ မခံေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
လူမႈမီဒီယာတြင္ ေန႔စဥ္ဆက္ဆံ ေျပာဆုိသကဲ့သို႔ မ်က္ႏွာ အမူအယာ၊ ေလယူေလသိမ္း မရွိေသာေၾကာင့္ လူမႈမီဒီယာတြင္ ေရးသားခ်က္မ်ားမွာ ရြဲ႕ေျပာလွ်င္လည္း ရဲႊ႕ေျပာမွန္း မသိႏုိင္။ အျဖဴႏွင့္အမဲက လံုး၀ကုိ ကဲြျပား ေနတတ္သည္။ ဘာသာေရးအျမင္ ျဖစ္ေစ၊ ႏုိင္ငံေရးအျမင္ ျဖစ္ေစ ေ၀မွ်လိုပါက ခပ္ေပါ့ေပါ့သာ ေရးသား ေ၀မွ်ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ ထိုသို႔ မဟုတ္ပါက မိတ္ေဆြအျဖစ္မွ ရပ္စဲခံရျခင္း (unfriend) ျဖင့္သာ အဆံုး သတ္လိမ့္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာက္စ္က သတိေပးသည္။
သိပ္ၿပီး ပုဂၢိဳလ္ေရး မပါေစနဲ႔
ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ အတင္ အမ်ားဆံုး ပို႔စ္မ်ားမွာ ေသာက္ျခင္း စားျခင္းဆိုင္ရာ ပို႔စ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ဆက္သြယ္ေရး ပညာရွင္မ်ားက က်န္းမာေရး အေျခအေန၊ ေသာက္မႈစားမႈ အစံုစံုတုိ႔ကို ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ တင္ျခင္းကို အားမေပးၾက။ အေၾကာင္းမွာ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္မွာ လူမႈဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္ တစ္ခုသာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ စီးပြားေရး ဆုိင္ရာ အဆက္အသြယ္မ်ား ရွိရာေနရာ ျဖစ္လာေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ကံမေကာင္းလွ်င္ အလုပ္ပင္ ျပဳတ္သြားႏိုင္သည္ဟု သတိေပးၾကသည္။
မိတ္ေဆြ တစ္ဦးကို လူသိရွင္ၾကား
မေ၀ဖန္နဲ႔
မိတ္ေဆြ တစ္ဦး၏ သားသမီးျပဳစု ပ်ဳိးေထာင္သည့္ပံုစံ သို႔မဟုတ္ ေမြးခ်င္း တစ္ဦးဦး၏ လူေနမႈပံုစံကုိ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ ေ၀ဖန္ ေရးသားျခင္းသည္ လံုး၀ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည့္ အခ်က္ ျဖစ္သည္။ မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ ေတြ႕ဆံုသည့္ လူႏွစ္ဦးၾကား စျခင္းေနာက္ျခင္းက အဆင္ေျပသည္။ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ ဆိုသည္မွာ အမ်ား ျပည္သူဆုိင္ရာ နယ္ေျမတစ္ခု ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိတ္ေဆြ တစ္ဦးဦး၏ ခံယူခ်က္၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေ၀ဖန္ ေျပာဆုိလိုက္ပါ ယင္းမိတ္ေဆြ တစ္ဦးတည္းသာ ေ၀ဖန္ခ်က္မ်ားကို သိရသည္ မဟုတ္ဘဲ တစ္ေလာကလံုးပါ အဆင့္ဆင့္ သိရိွသြားျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိတ္ပ်က္႐ုံ သာမက ရန္သူပါေမြးရာ က်သြားမည္ဟု ေဖာက္စ္က သတိေပးသည္။
ေဖာက္သည္ မရွာပါနဲ႔
အသက္ (၃၀) ႏွစ္ အရြယ္ ဟိုတယ္ ၀န္ထမ္း ဆိုဖီသည္ မၾကာေသးမီတြင္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္မွ မိတ္ေဆြ တစ္ဦးအား unfriend လုပ္ခဲ့သည္။ အေၾကာင္းမွာ ယင္းမိတ္ေဆြသည္ ဆိုဖီ့ထံသို႔ က်န္းမာေရး ဆိုင္ရာ ထုတ္ကုန္ပစၥည္း ေၾကာ္ျငာမ်ားကို မၾကာခဏ ေပးပို႔ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ “feed အသစ္ တက္လာတုိင္း ၾကည့္လိုက္ရင္ သူ႔ေၾကာ္ျငာခ်ည္းပဲ၊ အေတာ့္ကို စိတ္ပ်က္စရာ ေကာင္းတယ္” ဟု ဆိုဖိီက ေျပာသည္။
unfriend လုပ္ရန္ အဓိက ေစ့ေဆာ္သည့္ အေၾကာင္းအရင္းမ်ား အနက္ ႐ိုင္းစိုင္းသည့္ မွတ္ခ်က္စကား ေရးသားျခင္း၊ မ်ားစြာအေၾကာင္း မသိျခင္းႏွင့္ ပစၥည္း တစ္ခုခုကုိ ေရာင္းခ်ရန္ ႀကိဳးပမ္းျခင္းတို႔ ထိပ္ဆံုးက ပါ၀င္ေနေၾကာင္း လူမႈေရးႏွင့္ စီးပြားေရးကို ဆက္စပ္ ေလ့လာေနသည့္ ကုမၸဏီ NM Incite ၏ စစ္တမ္း တစ္ခုတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ ကြန္ရက္ကို အသံုးခ်ၿပီး အေရာင္း ျမႇင့္တင္ေရး လုပ္ျခင္းသည္ မိတ္ေဆြျဖစ္မႈကုိ အလဲြသံုးစား ျပဳျခင္းသာ ျဖစ္ေၾကာင္း လူမႈေဗဒ ပညာရွင္ ၀င္ဒီမင္ဆယ္က ေျပာဆုိခဲ့သည္။ ေၾကာ္ျငာ စာမ်က္ႏွာမ်ားကို မဆိုလုိပါ။
ဂုဏ္တု ဂုဏ္ၿပိဳင္ မလုပ္နဲ႔
လူေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားသည္ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ ကုိယ့္ ကုိယ္ကိုယ္ ဂုဏ္တင္ ေဖာ္ျပတတ္ၾကသည္။ “ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ ဆိုတာ ကိုယ့္ရဲ႕ အားသာခ်က္၊ ေကာင္းကြက္ေတြကုိ အေလးေပး ေဖာ္ျပၾကတဲ့ နယ္ပယ္တစ္ခု ျဖစ္လာပါၿပီ” ဟု စိတ္ပညာရွင္ ဖီးနစ္ဒီးယားေဟာ့ခ္က ေျပာဆုိခဲ့သည္။ မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္းမ်ားက ေပ်ာ္ေန ေမာ္ေနရေၾကာင္း ပို႔စ္မ်ား တင္ထားသည္ကို ဖတ္႐ႈၿပီးေနာက္တြင္ မည္မွ်ပင္ အေကာင္း ျမင္တတ္ေသာသူ ျဖစ္ပါေစ ကိုယ့္ဘ၀ႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး အနည္း အက်ဥ္းေတာ့ စိတ္ပ်က္သြားတတ္ၾကသည္။
ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္သည္ ႐ုပ္ရွင္ အစမ္းျပကြက္မ်ားႏွင့္ ဆင္တူေၾကာင္း၊ အေကာင္းဆံုး အပိုင္းမ်ားကိုသာ ျမင္ေတြ႕ရၿပီး တစ္ကားလံုး သို႔မဟုတ္ ဇာတ္သိမ္းပိုင္းကို မျမင္ရေၾကာင္း ဒီးယားေဟာ့ခ္က ေျပာသည္။
အာ႐ုံစိုက္မႈ ရေအာင္
အတင္း မႀကိဳးပမ္းပါနဲ႔
“ဒီေန႔ဟာ ဘ၀မွာ စိတ္ညစ္စရာ အေကာင္းဆံုးေန႔ပဲ”၊ “ဒီလုိ အျဖစ္ဆိုးမ်ဳိးေတြ ထပ္မႀကံဳပါရေစနဲ႔”။ ယင္းကဲ့သို႔ ပုိ႔စ္မ်ိဳးကို ျမင္ဖူးသူ အေတာ္ မ်ားပါလိမ့္မည္။ အာ႐ုံစိုက္မႈ ရေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေသာ ပို႔စ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ ပို႔စ္မ်ဳိးကို တင္လိုက္ပါ ရင္းႏွီးသူမ်ားက စိတ္၀င္တစားျဖင့္ ေမးျမန္းၾကမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း မရင္းႏွီးသူမ်ားကမူ အာ႐ုံစိုက္ခံရေအာင္ သနားသဖြယ္ ေတာင္းခံမႈဟုသာ ထင္ၾကပါလိမ့္မည္။
“ပို႔စ္တင္ခါနီး လူမႈေရးဆိုင္ရာ ဉာဏ္ရည္ကို နည္းနည္း အသံုး ခ်ေစခ်င္ပါတယ္၊ ဒီပို႔စ္ကို ငါဘာရည္ရြယ္နဲ႔ တင္မွာလဲလုိ႔ မတင္ခင္ ကိုုယ့္ ကုိယ္ကိုယ္ ေမးသင့္ပါတယ္၊ အျခား လူေတြကုိ တစ္ခုခု အသိေပးခ်င္လို႔ တင္တာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ေနာက္ဆံုး တင္ထားတဲ့ ဆယ္လ္ဖီနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခ်ီးက်ဴးခံခ်င္လုိ႔လား ေမးသင့္ပါတယ္၊ ဒုတိယ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ဆိုင္ရင္ေတာ့ ျပန္စဥ္းစားပါဦးလုိ႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္” ဟု ေဖာက္စ္က ဆိုသည္။
ေဆာင္ရန္
ေဖစ္ဘြတ္ခ္ကို မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္
ေတြ႕ဆံုမႈ တစ္ခုလုိ႔ အၿမဲသတ္မွတ္ပါ
လက္ေတြ႕ဘ၀တြင္ မလုပ္သည့္ အရာမ်ား၊ မေျပာသည့္ အရာမ်ားကို ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ လုပ္တတ္၊ ေျပာတတ္ၾကသည္။ ဥပမာ ေပးရလွ်င္ လႈံ႔ေဆာ္မႈ ပါေသာ ႏိုင္ငံေရး အျမင္မ်ားကုိ ေရးသားျခင္း၊ ညစ္တီးညစ္ပတ္ ၀က္ဘ္ဆိုက္လင့္ခ္ မ်ားကို ရွယ္ျခင္း တုိ႔ျဖစ္ၾကသည္။
ကြန္ပ်ဴတာ သို႔မဟုတ္ စမတ္ဖုန္း တစ္ခုခုႏွင့္ တစ္ဦးတည္း ရွိေနသည့္ အခါမ်ားတြင္ ျပင္ပေလာက ရွိေနသည္ကို ေမ့သြားတတ္ၿပီး အျပင္ေလာကတြင္ မေျပာရဲ၊ မလုပ္ရဲသည္ မ်ားကို ေျပာတတ္၊ လုပ္တတ္ၾကေၾကာင္း မန္ဆယ္က ေျပာသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ပို႔စ္မလုပ္မီတြင္ သူငယ္ခ်င္းတစ္ဦးဦးႏွင့္ ေကာ္ဖီ ေသာက္ေနခ်ိန္တြင္ ယင္းကဲ့သို႔ စကားမ်ဳိးကို ေျပာမလားဟု ကုိယ့္ ကိုယ္ကုိယ္ ေမးျမန္းၿပီး ျပန္လည္ သံုးသပ္သင့္ေၾကာင္း သူက သတိေပးသည္။
ထိန္းထိန္း သိမ္းသိမ္း ေလးေတာ့ ႂကြား၀ါပါ
ကုိယ့္ ေအာင္ျမင္မႈေတြကိုခ်ည္း တစ္ခ်ိန္လံုး ေဖာ္ျပေနျခင္းသည္ မိတ္ေဆြပ်က္ျခင္း၏ အဓိက အေၾကာင္းအရင္း တစ္ခု ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ကုိယ့္ေကာင္းကြက္ေတြခ်ည္း ႂကြား၀ါ ေနသူမ်ားမွာ သနားစရာ ေကာင္းသူမ်ား ျဖစ္ၾကေၾကာင္း ဒီးယားေဟာ့ခ္က ဆိုသည္။ အေၾကာင္းမွာ တစ္ကုိယ္တည္း သြားလာေနရင္း အစားအေသာက္ စားျဖစ္ခဲ့ပါက စားေသာက္ေနပံုကို ဆယ္လ္ဖီ ႐ိုက္ႏိုင္ေျခ ပိုမ်ားေနတတ္ေၾကာင္း၊ တစ္နည္းဆိုေသာ္ အထီးက်န္ ဆန္ေနသူမ်ားသည္ ဆယ္လ္ဖီပို ႐ိုက္တတ္ၾကၿပီး ယင္းပံုမ်ားကို ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ တင္လိုက္ပါက Like ရရွိရန္ လြန္စြာ ေမွ်ာ္လင့္တတ္ၾကကာ Like အလုပ္ ခံလုိက္ပါကလည္း ယင္းကဲ့သို႔ Like လုပ္သူမ်ားႏွင့္ တစ္ဖဲြ႕တည္း ျဖစ္သြားၿပီဟု ထင္ျမင္ တတ္ၾကေၾကာင္း ဒီးယားေဟာ့ခ္က ေျပာသည္။
စိတ္၀င္စားတာ တူသူမ်ားႏွင့္
Group ဖဲြ႕ပါ
ကုိယ့္သားျဖစ္သူက ေဘာလံုးကန္ ဘယ္ေလာက္ ေတာ္ေၾကာင္း တစ္ခ်ိန္လံုး ေျပာၿပီး မိတ္ေဆြမ်ားကို စိတ္ပ်က္ေအာင္ လုပ္တတ္ပါသလား။ ဒါမွမဟုတ္ ကိုယ့္မိတ္ေဆြက သူ႔ေၾကာင္ေလးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဗီဒီယုိဖိုင္ေတြ တစ္ခ်ိန္လံုး တင္ေနေသာေၾကာင့္ စိတ္ပ်က္ မိပါသလား။ အျခား လူေတြကုိ စိတ္ပ်က္ေအာင္ လုပ္မိသည္။
ကုိယ္ကုိယ္ ကိုယ္တုိင္လည္း အျခား သူေတြေၾကာင့္ စိတ္ပ်က္မိသည္ ဆိုရင္ေတာ့ စိတ္တူ ကိုယ္တူမ်ားႏွင့္ အဖဲြ႕ (Group) ေလး ဖဲြ႕ထားပါဟု အႀကံျပဳလိုသည္။ ကုိယ္စိတ္၀င္စားသည့္ အေၾကာင္းကို ယင္းသက္ဆုိင္ရာ Group တြင္သာ ပို႔စ္လုပ္ျခင္းက ကုိယ့္အတြက္ေရာ အျခားသူ အတြက္ပါ အက်ဳိးရွိေစပါမည္။
Friend request ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေသေသခ်ာခ်ာ သံုးသပ္ပါ
ကုိယ္က အလုပ္ရွင္ဆိုလွ်င္ ကုိယ့္အလုပ္သမားမ်ား ထံသို႔ မိတ္ေဆြ ျဖစ္လိုေၾကာင္း ကမ္းလွမ္းခ်က္ (friend request) ပို႔တာ မတရားဘူးဟု ဆိုရမည္။ ဟိုက ကုိယ့္ႏွင့္ မိတ္ေဆြ မျဖစ္ခ်င္ေသာ္လည္း အလုပ္ရွင္မို႔ ေအာင့္အီး လက္ခံ လိုက္ရတာလည္း ရွိႏုိင္သည္။ အလုပ္ရွင္က အလုပ္သမားႏွင့္ ဆက္သြယ္ လိုပါက LinkedIn ကဲ့သုိ႔ အလုပ္အကိုင္ ဆုိင္ရာ ကြန္ရက္မ်ားကိုသာ အသံုးခ်ေစလိုသည္။
ကုိယ့္ကေလးေတြ အပ်ဳိလူပ်ဳိ ျဖစ္လာလွ်င္လည္း သူတုိ႔ထံသို႔ friend request ပို႔ခါနီး ျပန္စဥ္းစား ေစလိုသည္။ ကေလးေတြက သူတုိ႔ ေပ်ာ္ေနပါးေနပံုမ်ား ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ တင္ထားသည္ကုိ ေတြ႕ရွိခဲ့ပါက မိဘတစ္ဦး အေနႏွင့္ ေျပာဆိုဆံုးမခ်င္ လာတတ္သည္။ ေျပာဆုိ ဆံုးမမိပါ ကလည္း သားသမီးႏွင့္ မိဘၾကား ဆက္ဆံေရးက အဆင္မေျပမႈ ရွိလာႏုိင္သည္။
အေရးပါသည့္ ကိစၥမ်ားကို
အေရးေပးပါ
လူေတြက လူမႈ မီဒီယာေတြကုိ ပုဂၢလိက သတင္း ထုတ္ျပန္္ခ်က္ အျဖစ္ အသံုးျပဳေနၾကတယ္ဟု ေဖာက္စ္က ေျပာသည္။ နာမည္ႀကီး ပုဂ္ၢိဳလ္တစ္ဦး ေသဆံုးသည္ကုိ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္မွ တစ္ဆင့္ ထုတ္ျပန္ျခင္းမွာ လုပ္သင့္ေသာ ကိစၥ ျဖစ္ေသာ္လည္း လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ျပတ္စဲသြားၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္တြင္ ပို႔စ္တင္ျခင္း သို႔မဟုတ္ ကုိယ္ခ်စ္သူ ခင္သူ ေသဆံုးၿပီကို ေဆြမ်ဳိးမ်ားအား ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္မွ တစ္ဆင့္ အသိေပးျခင္း တို႔မွာမူ မသင့္ေလ်ာ္ေသာ အျပဳအမူမ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း သူက ေျပာသည္။
စိတ္ခံစားခ်က္ မ်ားစြာ ပါ၀င္ေသာ အေျခအေနမ်ိဳးတြင္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ေတြ႕ဆံု ေျပာဆုိျခင္းက ပိုမိုသင့္ေလ်ာ္ေၾကာင္း ေဖာက္စ္က ေျပာသည္။
messenger news journal
http://www.searchmyanmar.com/link/comment/cid/52076
No comments:
Post a Comment