စၾကာဝဠာအနႏၵ၌ရွိၾကကုန္ေသာ လူ၊နတ္၊ျဗမၼာ၊သတၱဝါအားလံုးတိုသည္ ကိုယ္စိတ္နွစ္ျဖွာခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ေကာင္းက်ဳိးလိုရာစႏၵ ျပည္ဝၾကပါေစ...







“ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္းစဥ္ ”

အဲဒီ စာအုပ္မွာ ပါဝင္တဲ့ မာတိကာ - ဓမၼကထိက ဆရာေတာ္ အရွင္ေဇာတိက ( ကန္.ဘလူ) မွ
ခ်ီးျမွင့္ ေရးသား ေပးထားတဲ့အမွာစကား ၊ စာေရးသူ ကိုယ္တိုင္ေရးသားေဖၚျပထားတဲ့ အမွာစာ
နဲ.ေက်းဇူးတင္လႊာ အျပင္ေနာက္ဆံုး စာမ်က္ႏွာမွာပါတဲ့ က်မး္ကိုး မ်ားအျပင္ စာေရးသူ၏ ခံယူ
သံုးသပ္ခ်က္ နဲ. ဓာတ္ပံုကို ေဖၚျပေပးလိုက္ပါတယ္ ။
အခု ပထမဆံုး ဆရာေတာ္ အရွင္ေဇာတိက ( ကန္.ဘလူ)ရဲ့ အမွာစကားကို ေဖၚျပခ်င္ပါတယ္။
စာကိုယ္ အျပည့္အစံုကိုေတာ့ စာေပဗိမာန္က ျပန္ရေတာ့မွပဲ ပို.စ္ တင္ေပးပါရေစ ။
ရႊင္လနး္ခ်မး္ေျမ့ႀကပါေစ
(ကေလးတို.ဆရာမ)
းးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးးး
“ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗုဒၶဘာသာ သမိုင္းစဥ္ ” ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ ကေလးတို.
ဆရာမသည္ စာတမ္းတစ္ခု က်မ္းတစ္ေစာင္ ျပဳစုထားျပီး စာေရးသူထံပို.လာပါ၏ ။
စာတမ္းရွင္
က်မ္းျပဳဆရာမ သည္ “ ကေလးတို. ဆရာမပီပီ “ ထိုစာတမ္းကို ကေလး သူငယ္မ်ားမွ အစ
ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသားမ်ားပါမက်န္ လူငယ္လူရြယ္ အားလံုးအတြက္ ရည္သန္ကာ ေရးသား
ထားဟန္တူ၏ ။
ဆရာမ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ အလြန္ပင္မြန္ျမတ္ေကာင္းမြန္လွပါေပ၏ ။ သီေပါမင္း ပါေတာ္
မူျပီး ေနာက္ ေႏွာင္းေခတ္ လူအမ်ားစုသည္ နယ္ခ်ဲ့.ေအာက္မွာ ေနခ့ဲရသျဖင့္ ဘာသာတရား အသိ
မ်ားႏွင့္သမိုင္း မွန္မ်ားကို တန္ဖိုးထားရေကာင္းမွန္း မသိႀကေတာ့ေပ။ မိမိဘာသာတရား ၏ေကာင္း
မြန္ မွန္ကန္မႈမ်ားကို အေလးထားရမွန္းမသိပဲ ေခတ္ပညာ ေလာက ဓာတ္ပညာတို.ကိုသာ သရဏံ ဂစၦာမိလုပ္လာႀကေတာ့၏ ။ “ ဘာသာတရားပညာ မသိလွ်င္ အကန္း ၊ သိပၸံပညာ မသိလွ်င္ အက်ိဳး”
ဟု ဆိုႀကေလရာ ယခုအခါ ဘာသာတရား ကန္းေနႀကသျဖင့္ သူကန္းပမာ လိုရာေကာင္းက်ိဳး အမ်ိဳး
မ်ိဳးကို မရရွိ မခံစားႏိုင္ႀကပဲ ရွိႀက ေလသည္ ။
မိမိရိုးရာ ဘာသာတရားကို အထင္ေသးကာ မေလ့လာပဲထားခ့ဲႀက၏ ။ ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္
မ်ားက ဗုဒၶဘာသာတရားကို အေလးထားလာႀကေသာအခါမွ တစ္ခ်ိဳ.ကျပန္လည္သတိထားမိလာႀက
သည္ ။ အေနာက္ႏိုင္ငံ ပညာရွင္မ်ား၏ အခ်ိဳ.ေဖၚျပခ်က္မ်ားသည္ တစ္ခါတစ္ရံ အမွားမ်ားႏွင့္မ
ကင္းေပ ။ထိုအမွားမ်ားကိုပင္အမွန္ထင္ကာ ကိုယ့္ဘာသာတရားကိုျပန္လည္ ေစာ္ကားမႈမ်ားလည္း
ရွိခ့ဲသည္ ကိုေတြ. ရ၏ ။ တစ္ခ်ိူ.က ဗုဒၶပိဋတ္ေတာ္မ်ားမွ ဝိနည္းအခ်ိဳ.ကို ပယ္လိုႀက၏ ။ တစ္ခ်ိဳ.
က အဘိ ဓမၼာ ပိဋကမ်ားကို ပယ္လိုႀက၏ ။ ႏိုင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယကအဖြဲ. အေနျဖင့္ ထိုအမွား
မ်ိဳးစံုကို အထူး (ဝိနိစၦယ) အဖြဲ. အသီးသီးဖြဲ.စည္းကာ အႀကိမ္ႀကိမ္ ( ဝိနိစၦယ) ညွိႏႈိင္း ဆံုးျဖတ္ေပး
ခ့ဲရေပသည္ ။ ဆရာေတာ္တစ္ပါးက “အမႈေပါင္းစံု ၊ အမႈသည္ေပါင္းစံုႏွင့္ လံုးေထြးေနႀကရသည္” ဟု
သူ၏ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္တြင္ ညီးတြားေတာ္မူခ့ဲ၏ ။ ထို.ေႀကာင့္ ဗုဒၶဘာသာဆိုင္ရာ သမိုင္းမွန္မ်ား
ကိုလည္းသိ သင့္ေပသည္ ။ ဤသမိုင္းဆိုင္ရာ အမွန္တရားမ်ားကိုသိျမင္ျခင္းအားျဖင့္ သာသ
နာေတာ္ ကိုလည္း ျမွင့္တင္ရာ ေရာက္ ေပမည္ ။ ေထရဝါဒ သာသနာေတာ္ႏွင့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္
မ်ားကို လည္း လူအမ်ားက ပိုမိုယံုႀကည္ ေလးစား အားထားလာမည္ ။ ဟုတ္ေပသည္- ယခုအခါ ေထ
ရဝါဒ သာသနာေတာ္ႏွင့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား ဘာသာျခားမ်ားမဆိုထားဘိ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာ
သာ ဝင္ဆိုသူမ်ားပင္ မေလးးစားခ်င္ႀကသည္ကို ေတြ.လာရေပျပီ ။ အဘယ့္ေႀကာင့္ဟူမူ ေထရဝါဒ
သာသနာ့သမိုင္း “အမွန္”မ်ားႏွင့္ေထရဝါဒ သာသနာ ေတာ္၏တန္ဖိုးကို မသိႀကေသာ ေႀကာင့္ပင္ တည္း ။
ပုဂံေခတ္ ဗုဒၶသာသနာထြန္းကားရျခင္း၏ အေႀကာင္းရင္းမွာပုဂံတစ္ႏိုင္ငံလံုးသည္ ေထရဝါဒ သာသ
နာေတာ္ကို အျပည့္အဝယံုႀကည္ႀကျခင္းသည္ အဓိကျဖစ္ေႀကာင္း ပညာရွင္မ်ားကဝန္ခံထား
ႀကေပျပီ ။ ပုဂံ သာသနာေတာ္သည္ ေရာင္ဝါ ေနထက္လင္းခ့ဲ၏ ။ တိုင္းျပည္သည္လည္း စည္ပင္ဝ
ေျပာကာတိုင္းသူ ျပည္သားတို.မွာလည္း သာသနာေတာ္၏အဆံုးအမေအာက္တြင္ ေအးခ်မ္းတည္
ျငိမ္စြာေနႏိုင္ခ့ဲႀကသည္မွာ ျမန္မာေနာက္ဆံုးဘုရင္ သီေပါမင္းလက္ထက္အထိပင္ျဖစ္ပါသည္ ။
သို.ေႀကာင့္ပင္ ထိုေခတ္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအေႀကာင္းကို ၁၈၉၇- ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ့ သစ္ေတာ
အေရးပိုင္အျဖစ္ အမႈထမ္းခ့ဲသူ အိပ္ခ်္ဖီးလ္ဒင္း ( H. Fielding ) က သီေပါမင္း၏ မေဟသီ ေခၚ
( Thibaw’s Queen ) စာအုပ္ကို ေရးသား ထုတ္ေဝခ့ဲ၇ာတြင္ မွတ္တမ္းတင္ ေရးသားထားသည္မွာ
“ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားသည္ အလြန္အကၽြံသမားမ်ားမဟုတ္ႀကပါ။ ေနရာတကာမွာ မွ်မွ်တတရွိႀက၏။ ႏိုင္ ငံတစ္လံုးကိုႀကည့္ပါက မတန္တဆ "ဝ" ေနသူကိုမေတြ.ရ ။ အရက္ေသစာကိုလည္း လံုးဝနီးပါး မ
ေသာက္ႀကပါ “ ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္ ။
ဤစာအုပ္ကို သီေပါမင္းပါေတာ္မူျပီး ၁၂ - ႏွစ္ ႀကာျပီးမွ ထုတ္ေဝခ့ဲျခင္းျဖစ္ရာ ယခု မ်က္
ေမွာက္ေခတ္ အေျခေနႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ႀကည့္လိုက္လွ်င္ “ ဘယ့္ေလာက္ မယံုႀကည္ႏိုင္စရာ ေကာင္းတ့ဲ
မွတ္ခ်က္စကားလဲ “ ဟုပင္ ထင္စရာျဖစ္ေနပါသည္၏ ။
ဒုကၡအဖံုဖံု ေဘးရန္ အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေတြ.ႀကံဳေနႀကရျခင္း၏ အေႀကာင္းရင္း စစ္စစ္ကိုရွာ
ႀကည့္ လိုက္ေသာ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဆိုသူ ေရႊျမန္မာမ်ားသႏၱာန္မွာ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ား တစတ စ ေမွး မွိန္ ေပ်ာက္ကြယ္လာေသာေႀကာင့္တည္း။ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာ၏အဆံုးအမကိုမလိုက္ နာ ႀကေသာ
ေႀကာင့္တည္း ။ အထူးသျဖင့္ ေခတ္ပညာတတ္ တက္ေခတ္ လူငယ္လူရြယ္မ်ားက ေထရဝါဒ သာသနာေတာ္ႏွင့္ ေထရဝါဒ ရဟန္းေတာ္တို.အေပၚဝယ္ အထင္အျမင္ေသးလာႀက ယံုႀကည္မႈ နည္းလာႀကေသာေႀကာင့္ပင္တည္း ။
ထုိက့ဲသို. လူငယ္လူရြယ္မ်ားက ေထရဝါဒသာသနာေတာ္ႏွင့္ ေထရဝါဒရဟန္းေတာ္ တို.အေပၚဝယ္ အထင္အျမင္ေသးလာႀက ယံုႀကည္မႈနည္းလာႀကျခင္းမွာလည္း သမိုင္းပညာရွင္ အမည္ခံ စာေရးဆရာ
အ ခ်ိဳ.ႏွင့္ ဒါရိုက္တာတို.ဖန္တီးထားေသာ ( မင္းတုန္းမင္းႀကီးႏွင့္ ေရျမႈဳပ္ဗံုး ) ဇာတ္လမ္းသည္လည္း
တစ္ခု အပါအဝင္ျဖစ္၏ ။ ဒါရိုက္တာတင္ယု ရိုက္ကူးသည့္ ( နန္းတြင္းအ ေရးေတာ္ပံု ) ဇာတ္ကား ၊
( ကေနာင္မင္း သာအႀကီး) စာအုပ္မ်ားမွာလည္း မဟုတ္မမွန္လုပ္ႀကံ ေဖၚျပထားသည္ကိုေတြ.ရ၏။
ထိုရုပ္ရွင္ စာေပ တို.ကို ႀကည့္ရႈ ဖတ္မိႀကေသာ မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္တို. ႏွလံုးသားဝယ္ “ ဒီဘုန္းႀကီး
ေတြေႀကာင့္ကြာ၊ သူ တို. ႏိုင္ငံေရးဝင္ရႈပ္လို.” စသည္ျဖင့္ သာသနာေတာ္ကို အထင္ေသး
ေသာ အေတြးအေခၚမ်ားစူး ဝင္ သြားျခင္းျဖစ္၏ ။သာသနာေတာ္အတြက္ နစ္နာလွပါ၏ ။ သာသနာ
ေတာ္ အတြက္ စဥ္းစားျပီးမွ ခြင့္ျပဳသင့္ - မသင့္ ဆံုးျဖတ္ရန္ လိုပါသည္ ။
အမွန္ကိုစစ္ႀကည့္ပါက တူမီး( ေသနတ္)မွသည္ ေမာင္းျပန္လက္နက္ လုပ္ႏိုင္ျခင္းကို အေမရိကန္မွာ
တစ္ႏွစ္သာ ႀကာရွိေသးခ်ိန္တြင္ မင္းတုန္းမင္းႀကီးက ေမာင္းျပန္လက္နက္ထုတ္ လုပ္ႏိုင္ခ့ဲ၏ ။ စက္ရံု
(၅၀) ခန္.ကို တည္ေထာင္ေပးခ့ဲသည္ကို ၁၈၈၅- ခုႏွစ္ နန္းတြင္းအသိမ္းခံေသာအခါအဂၤလိပ္စစ္ဗိုလ္
ကာနယ္လ္ ပရင္တာဂတ္၏မွတ္တမ္းမွာအတိအလင္းေရးသားထား သည္ကိုေတြ.ရ၏ ။
ထိုက့ဲသို.ေသာ မဟုတ္မမွန္ လုပ္ႀကံႀကေသာ အႏၱရာယ္မ်ိဳးစံုမွ လြတ္ေျမာက္ျပီး သမိုင္းမွန္
မ်ားကို သိနားလည္ႀကေစရန္ႏွင့္ေထရဝါဒသာသနာေတာ္ တန္ဖိုးကို သိရွိနားလည္ႀကေစရန္ ဆရာမ
ေဒၚေမေက်ာ့ရွင္း ၏ “ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေခတ္အဆက္ဆက္ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္းစဥ္” ဟူေသာ စာအုပ္
က အေထာက္အကူျပဳေပးလိမ့္မည္ဟု ယံုႀကည္မိပါေႀကာင္း ------
၂၉-၇-၂၀၁၀
အရွင္ေဇာတိက ( ကန္.ဘလူ)
နည္းျပ ( ပဋိပတၱိမဟာဌာန) သာသနဓဇဓမၼာစရိယ
Diploma in Buddha Dhama
B.A. (B.Dh.,Gold Medallist ), M.A.(B.Dh.),Ph.D(Prelim)
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာျပဳတကၠသိုလ္
ဓမၼပါလကုန္းေျမ ၊ စြယ္ေတာ္ျမတ္ေစတီအနီး၊ မရမ္းကုန္း ၊ ရန္ကုန္ျမိဳ.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...