စၾကာဝဠာအနႏၵ၌ရွိၾကကုန္ေသာ လူ၊နတ္၊ျဗမၼာ၊သတၱဝါအားလံုးတိုသည္ ကိုယ္စိတ္နွစ္ျဖွာခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ေကာင္းက်ဳိးလိုရာစႏၵ ျပည္ဝၾကပါေစ...







သိ ပါယ္ ဆုိက္ ပြါး ျမတ္တရား

ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ ေဒသနာေတာ္မွာ ……..
( ၁ ) ပုိင္းပုိင္းျခားျခား သိျမင္ရမည့္တရား၊
( ၂ ) အၾကြင္းမယ့္ပယ္သတ္ရမည့္တရား၊
( ၃ ) ညာဏ္နဲ႕ မ်က္ေမွာက္ထင္ထင္သိျမင္ရမည့္တရား၊
( ၄ ) ပြါးမ်ားၾကရမည့္တရား၊ လုိ႕
ေလးမ်ဳိးေလးစားေဟာၾကားထားပါတယ္။ အဲဒီေလးမ်ဳိးထဲက ပုိင္းပုိင္းျခားျခားသိျမင္ရမည့္တရားဆုိတာက ကုိယ္ခႏၶာလုိ႕ေခၚတဲ့ ရုပ္တရားနဲ႕ စိတ္ေစတသိက္လုိ႕ေခၚတဲ့ နာမ္တရားေတြပါပဲ။ ပယ္ရမည့္တရားဆုိတာက လုိခ်င္တပ္မက္ ႏွစ္သက္တြယ္တာတက္တဲ့ တဏွာပါပဲ။ ညာဏ္နဲ႕ မ်က္ေမွာက္ ထင္ထင္ သိျမင္ရမည့္တရားဆုိတာက ဒုကၡတုိ႕ရဲက ခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ ဆင္းရဲတုိ႕မရွိရာ နိဗၺာန္ပါပဲ။ ပြါးမ်ားရမည့္တရားဆိုတာက မဂၢင္ရွစ္ပါးအက်င့္တရားေတြပါ။
ပုိင္းကုိင္းျခားျခားသိျမင္ရမယ့္တရား
ဘာ့ေၾကာင့္ရုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးကုိပုိင္းပုိင္းျခားျခားသိျမင္ဖုိ႕လုိသလဲဆုိရင္ရုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးဟာဆင္းရဲဆုိမွဆင္းရဲလုိ႕ေခၚတဲ့ ဒုကၡ ဒုကၡ။ ေဖာက္ျပန္ဆင္းရဲလုိ႕ေခၚတဲ့ ၀ိပရိဏာမဒုကၡ။ ျဖစ္ပ်က္ဆင္းရဲလုိ႕သခၤါရဒုကၡ။ အဲဒီဒုကၡ သုံးမ်ဳိးမွာ အၾကံဳး၀င္ေနပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ရုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးဟာ ဆင္းရဲအစစ္အမွန္ေတြပါပဲ။ ရုပ္၇ွိေနသမွ် နာမ္ရွိေနသမွ် ဆင္းရဲေနတာပါပဲ။။ သုိ႕ေသာ္လည္း ရုပ္နဲ႕နာမ္ကုိ သတိနဲ႕ေစာင့္ျပီးေတာ့ မရႈရင္ ထင္ရွားတဲ့ ဒုကၡဒုကၡကုိသာ ဆင္းရဲလုိ႕သိၾကတယ္။ ခ်မ္းသာလုိ႕ယူဆထားတဲ့ ၀ိပရိဏာမ ဒုကၡနဲ႕ သခၤါရဒုကၡကုိေတာ့ ဒုကၡလုိ႕မသိႏုိင္ၾကပါဘူး။ ဒီရုပ္ဒီနာမ္ကုိ ဒုကၡလုိ႕မသိေတာ့ သုခလုိ႕ထင္မွတ္ေတာ့တာေပါ့။ ေကာင္းတယ္ ခ်မ္းသာတယ္ သုခရယ္လုိ႕ ထင္မွတ္ပီေးတာ့ ဒီရုပ္နဲ႕နာမ္ကုိ ႏွစ္သက္တပ္မက္တဲ့ စိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ ဒီလုိနဲ႕ကိေလသာေတြက ျဖစ္ပြါးလာေတာ့ ဆင္း၇ဲတရားက ထပ္ၾကပ္မကြာလုိက္ပါလာပါေတာ့တယ္။
သိေအာင္ရႈရမည္။
ဆင္းရဲျငိမ္းခ်င္ ခ်မ္းသာခ်င္ရင္ ဆင္းရဲအစစ္အမွန္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္နဲ႕နာမ္တုိ႕ရဲ႕ ဒုကၡသေဘာအမွန္ကုိ အမွန္အတုိင္း ပုိင္းပုိင္းျခားျခား သိဖုိ႕လုိတယ္။အဲဒီလုိသိေအာင္က ပြါးမ်ားရမယ့္ တရားျဖစ္တဲ့ မဂၢရွင္ရွစ္ပါးအက်င့္တရားကုိ မိမိသႏၱာန္မွာ ျဖစ္ပြါးေအာင္ အားထုတ္ရပါတယ္။ ဘယ္လုိအားထုတ္ရသလဲဆုိရင္ ျဖစ္သမွ် ရုပ္ ျဖစ္သမွ် နာမ္ ေတြကုိ သတိနဲ႕မျပတ္ေစာင့္ရႈေနရပါမယ္။ ရုပ္ခႏၶာကုိယ္မွာ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ ၾသဠာရိကရုပ္ ႏူးညံ့တဲ့ သုခုမရုပ္ေတြ ျဖစ္ေနရင္လဲ ျဖစ္ေနတဲ့ အတုိင္း သတိနဲ႕ေစာင့္ရႈရပါတယ္။ ယုိစီး ဖြဲ႕စည္းရုပ္ သိပ္သည္းပူးတြဲ လုံးခဲ ရုပ္ေတြျဖစ္ေနရင္လည္း ေစာင့္ရႈ ၊ ပူရုပ္ျဖစ္ရင္ ပူတယ္လုိ႕ေစာင့္ရႈ ေအးတဲ့ရုပ္ျဖစ္ရင္ လဲ ေအးတယ္လုိ႕ေစာင့္ရႈ ၊ေထာက္ကန္ ေတာင့္တင္းရုပ္ လႈပ္ရွားေရြ႕ရွားရုပ္ျဖစ္ေနရင္လဲ သတိနဲ႕ ေစာင့္ရႈရပါတယ္။ ဒါကုိ ကာယာႏုပႆနာသိပ႒ာန္လုိ႕ေခၚပါတယ္။ နာက်င္ကုိက္ခဲျခင္းစတဲ့ ကုိယ္ဆင္းရဲျခင္းေတြ စုိးရိမ္ပူေဆြးျခင္းမႈ စိမ္မခ်မ္းသာမႈ စတဲ့ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းေတြ ျဖစ္ေပၚလာရင္လဲ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အတိုင္း ေစာင့္ရႈရပါမယ္။ ကုိယ္ခ်မ္းသာတာ စိတ္ခ်မ္းသာတာဟာ ၀မ္းသာတာေတြက ျဖစ္တာဆုိရင္လဲ ျဖစ္ေနတဲ့ အတုိင္း ရႈရပါမယ္။ ဒါကုိ ေ၀ဒနာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္လုိ႕ေခၚပါတယ္။ ေကာင္းတဲ့ စိတ္ပဲျဖစ္ေစ ဆုိးတဲ့ စိတ္ပဲျဖစ္ေစ ျဖစ္ေပၚရင္ ျဖစ္ေပၚတဲ့ အတုိင္းရႈသိေနရပါမယ္။ ဒါကုိ စိတၱာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္လုိ႕ေခၚပါတယ္။ ျမင္တဲ့သေဘာ ၾကားတဲ့သေဘာ နံတဲ့သေဘာ စားတဲ့သေဘာ စတာေတြကုိ ျမင္တယ္ ၾကားတယ္ နံတယ္ စားတယ္လုိ႕ စသည္ျဖင့္ ရႈသိရပါမယ္။ ဒါကုိ ဓမၼာႏုပႆနာသတိပ႒ာန္လုိ႕ေခၚပါတယ္။
အရွိကုိအရွိအတုိင္းသာရႈ
လုိရင္းကေတာ့ ရုပ္ျဖစ္တုိင္း နာမ္ျဖစ္တုိင္း သတိမလြတ္ရေအာင္ အျမဲရႈသိေနဖုိ႕ပါပဲ။ ဒီလုိရႈသိရာမွာလဲ မေတြ႕ေသး မသိေသးတဲ့ တရားသေဘာကုိ ၾကံစည္စဥ္းစားျပီးေတာ့ မရႈရပါဘူး။ ယခုလက္ငင္း ေတြ႕ေန သိေနတဲ့ သဘာ၀ကုိသာ ေတြ႕ေနသိေနတဲ့ အတုိင္း ရႈသိေနရပါမယ္။ ဒါကုိပဲ ျမတ္စြာဘုရားက ယထာဘူတံ သမၼပၼညာယ ဒ႒ဗၺံ - အရွိကုိ အရွိအတုိင္းရႈပါ လုိ႕ မိန္႕ေတာ္မူပါတယ္။ မိမိ္မေတြ႕ မသိေသးတဲ့ သေဘာကုိ ၾကံစည္စဥ္းစားျပီးေတာ့ ရႈေနရင္ ဘာ၀နာမယ၀ိပႆနာညာဏ္မျဖစ္ပါဘူး။ စိႏၱာမယညာဏ္ အေတြးညာဏ္သာျဖစ္တာမုိ႕ ကိေလသာကုိမပါယ္ႏုိင္ေသးတဲ့အတြက္ ဆင္းရဲကုိမျငိမ္းေစပါဘူး။ သြား ရပ္ ထုိင္ ေလ်ာင္း ကၠရိယာပုတ္ေလးပါးလုံးမွာ ထင္ရွားတဲ့ ရုပ္မွန္သမွ် နာမ္မွန္သမွ် ရႈသိရပါတယ္။ ဘယ္ရုပ္ကုိမွ ဘယ္နာမ္ကုိမွ ရႈမယ္လုိ႕မေရြးရပါဘူး။
ဒီလုိရႈရာမွာလဲ အစမွာသမာဓိကေကာင္းေကာင္း မျဖစ္ေသးေတာ့ ပ်ံ႕လြင့္စိတ္ ၾကံစည္ေတြးေတာ စဥ္းစားစိတ္ ေတြကုိပဲ ခဏခဏ ရႈေနတက္ပါတယ္။ စိတၱာႏုပႆနာပဲ ျဖစ္ေနတက္ပါတယ္။ သုိ႕ေသာ္လည္း အဲဒီလုိတျဖည္းျဖည္းရႈပါမ်ားလာရင္ ပ်ံ႕လြင့္စိတ္ေတြ နည္းလာျပီးေတာ့ သမာဓိအားေကာင္းလာတက္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ေယာဂီရဲ႕စိတ္ဟာ ကာမစၦႏၵ ဗ်ာပါဒ ထိနမိဒၶ ဥဒၵစၥ ကုကၠဳစၥ ၀ိစိကိစၦာဆုိတဲ့ နီ၀ရဏတရား အညစ္အေၾကးေတြ ကင္းေ၀းေနတက္ပါတယ္။ နီ၀ရဏတရားေတြကင္းေနတဲ့ အတြက္ စိတၱ၀ိသုဒၶိျဖစ္ေနပါ တယ္။ စိတ္ကစင္ၾကယ္လာတာနဲ႕ အမွ် အသိညာဏ္ကလဲ ပုိမုိထက္ျမက္လာပါေတာ့တယ္။
ရႈေတာ့သိသည္
အသိညာဏ္ထက္ျမက္လာေတာ့ ရုပ္နာမ္တုိ႕ရဲ႕ သဘာ၀လကၡဏာ သာမညလကၡဏာေတြကုိ သိလာပါမယ္။ သဘာ၀လကၡဏာဆုိတာ ရုပ္တရားနာမ္တရားတုိ႕ အသီးသီး ပင္ကုိယ္ သီးသန္႕သေဘာေလးပါပဲ။ တျခားရုပ္ တျခားနာမ္ေတြနဲ႕မသက္ဆုိင္ဘဲ ဆုိင္ရာ ရုပ္ နာမ္အသီးသီး နဲ႕သာသက္ဆုိင္တဲ့ သေဘာလကၡဏာ လုိ႕ ဆုိလုိပါတယ္။ ခံစားတက္တဲ့သေဘာဟာ ေ၀ဒနာနဲ႕သက္ဆုိင္သလုိ ထိေတြ႕တက္တဲ့ သေဘာဟာ ဖႆနဲ႕ သာသက္ဆုိင္ပါတယ္။ တျခားရုပ္နာမ္ေတြနဲ႕မသက္ဆုိင္ပါဘူး။ သဘာ၀လကၡဏာဆုိတာ ရုပ္နာမ္တုိ႕ရဲ႕ အဲဒီလုိ ပင္ကုိယ္ သီးသန္႕ လကၡဏာေလးပါပဲ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဓမၼသဂၤဏီမူလဋီကာမွာ သဘာေ၀ါ ကကၡဠဖုသနာဒိေကာ အသာဓာရေဏာ - မက္မာၾကမ္းတမ္းျခင္း ထိေတြ႕ျခင္းအစရွိတဲ့ အမ်ားနဲ႕မသက္ဆုိင္တဲ့ သေဘာဟာ သဘာ၀လကၡဏာပါ လုိ႕ မိန္႕ေတာ္မူထားပါတယ္။
သာမညလကၡဏာဆုိတာ ရုပ္အားလုံးနာမ္အားလုံးနဲ႕ သက္ဆုိင္တဲ့ အမ်ားဆုိင္ သေဘာလကၡဏာပါပဲ။ မတည္ျမဲတဲ့ သေဘာအနိစၥ ၊ ဆင္းရဲတဲ့ မေကာင္တဲ့သေဘာ ဒုကၡ ၊ အသက္ ၀ိညာဥ္ ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါ သူ ငါ မဟုတ္တဲ့ သေဘာ အနတၱ ဒီသေဘာသုံးမ်ဳိးကုိ ရုပ္တုိင္း နာမ္တုိင္းမွာ ရွိျပီး ရုပ္တုိင္းနာမ္တုိင္းနဲ႕ သက္ဆုိင္လုိ႕ သာမညလကၡဏာလုိ႕ေခၚပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဓမၼသဂၤဏီ မူလဋီကာမွာ သာမညံ သာဓာရေဏာ အနိစၥာဒိ သဘာေ၀ါ - အမ်ားႏွင့္ သက္ဆုိင္တဲ့ အနိစၥအစရွိတဲ့ သေဘာဟာ သာမညလကၡဏာပါ လုိ႕မိန္႕ေတာ္ မူထားပါတယ္။ အဲဒီ သဘာ၀နဲ႕ သာမည ႏွစ္ပါးအနက္ ၀ိပႆနာရႈပြါးသူဟာ သဘာ၀လကၡဏာကုိအရင္ သိျပီးေတာ့ သာမညလကၡဏာကုိေနာက္မွ သိပါတယ္။ သုိ႕ေသာ္လည္း သာမည လကၡဏာကုိသိတဲ့ အဆင့္မွာ သဘာ၀လကၡဏာကုိပါ သိေနတက္တယ္ဆုိတာ သတိျပဳရပါမယ္။
အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ ဆုိတဲ့ သာမညလကခဏာကုိသိတဲ့ ညာဏ္ေတြရင့္သန္လာတာနဲ႕အမွ် ရုပ္နာမ္တုိ႕ရဲ႕ ဒုကၡသဘာ၀ကုိ ပုိပုိပီးေတာ့ပုိင္းပုိင္းျခားျခား သိျမင္လာပါတယ္။
ပယ္ရမည့္တရားကုိပယ္ႏုိင္၍ ဆုိက္ေရာက္ရမည့္တရားကုိ ဆုိက္ေရာက္ပုံ
ဒုကၡသစၥာအမွန္ျဖစ္တဲ့ ရုပ္နာမ္ဆင္းရဲကုိ ပုိျပီးေတာ့ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျပတ္ျပတ္သားသားသိလာေလ ျငိတြယ္မႈတဏွာေခါင္းေဆာင္တဲ့ ကိေလသာေတြကုိ ပယ္ႏုိင္ေလျဖစ္ျပီးေတာ့ ေနာက္ဆုံးမွာ မဂ္ညာဏ္ ေလးဆင့္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အခါမွာေတာ့ ကိေလသာခပ္သိမ္း လုံး၀ျငိမ္းျပီး ဆင္းရဲခ်ဳပ္တဲ့ သေဘာကုိ ညာဏ္ျဖင့္ မ်က္ေမွာက္ ထင္ထင္ သိျမင္ဆုိက္ေရာက္ပါေတာ့တယ္။
ပြါးမ်ားရမည့္တရား
ဆင္းရဲျငိမ္းေပ်ာက္ ခ်မ္းသာေရာက္သုိ႕ ဆုိက္ေရာက္ေအာင္ မဂၢင္တရားရွစ္ပါးကို မိမိသႏၱန္မွာ ျဖစ္ပြါးေအာင္ရႈ ပြါးရပါတယ္။ ဒီလုိရႈပြါးရာမွာလည္း ရုပ္နာမ္အာရုံကုိ ရႈႏုိင္ေအာာင္ ေၾကာင့္ာကစုိက္အားထုတ္တာက သမၼာ၀ါယမ ။ ရူတာက သမၼာသတိ ။ ရုပ္နာမ္အာရုံေပၚမွာစူးစုိက္တည္ျငိမ္ေနတာက သမၼာသမာဓိ ။ ရူစိတ္ကုိ ရုပ္နာမ္အာရုံေပၚမွာ ဦးလွည့္တင္ေပးတာက သမၼာသကၤပၼ ။ အမွန္အတုိင္း ပုိင္းပုိင္းျခားျခား သိတာက သမၼာဒိ႒ိ ။ ရူေနခုိက္မွာ အျပစ္မကင္းတဲ့ အေျပာအဆုိ အျပဳအမူ အသက္ေမြးမႈကုိမျပဳဘဲ ေရွာင္ၾကည္တာက သမၼာစါစာ သမၼာ ကမၼႏၱ သမၼာအာဇီ၀ မဂၢင္တုိ႕ပါပဲ။
ပြါး သိ ပယ္ ဆုိက္
ဒါ့ေၾကာင့္ ရုပ္ကုိရႈတုိင္း နာမ္ကုိရႈတုိင္း ပြါးမ်ားရမည့္ မဂၢင္တရားကုိယ္ရွစ္ပါး မဂၢသစၥာတရားကုိ ဒါ့ေၾကာင့္ပဲ ပုိင္းပုိင္းျခားျခား သိရမည့္ ဒုကၡသစၥာအမွန္ ရုပ္နာမ္ဆင္းရဲကုိ အမွန္အတုိင္းသိျမင္ပါတယ္ ဒီလုိသိျခင္းေၾကာင့္ပဲ ပယ္ရမည့္ သမုဒယသစၥာ တဏွာကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဆင္းရဲကုိျဖစ္ေစတဲ့ အေၾကာင္းတဏွာကုိ ပယ္သတ္လုိက္ေတာ့ ညာဏ္နဲ႕ သိျမင္ဆုိက္ေရာက္ရမည့္ ဆင္းရဲျငိမ္းတဲ့ သေဘာ နိေရာဓသစၥာကုိ မ်က္ေမွာက္ထင္ထင္ သိျမင္ဆုိက္ေရာက္ႏုိင္ေတာ့တာပါပဲ။
ဒါ့ေၾကာင့္
သိပယ္ဆုိက္ပြါး ဤေလးပါး
အမ်ားသတၱ၀ါ သိပါေစ
မွတ္ခ်က္ ခ်မ္းေျမ႕ဆရာေတာ္၏ တရားကုိျပန္လည္မွ်ေ၀ပါ၏

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...