စၾကာဝဠာအနႏၵ၌ရွိၾကကုန္ေသာ လူ၊နတ္၊ျဗမၼာ၊သတၱဝါအားလံုးတိုသည္ ကိုယ္စိတ္နွစ္ျဖွာခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ေကာင္းက်ဳိးလိုရာစႏၵ ျပည္ဝၾကပါေစ...







အႏုပညာမွာ လြတ္လပ္မႈ အေရးပါသလို ထိန္းခ်ဳပ္မႈလည္း လိုတယ္

ေအာင္ျမတ္ေဌးဟာ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ အင္စေတာ္ေလးရွင္း၊ ပါေဖာမန္႔ စတဲ့ အႏုပညာဖန္တီးမႈ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး တင္ဆက္ ေနတဲ့ ေခတ္ၿပိဳင္အႏုပညာရွင္ တဦးပါ။ သူ႔ရဲ႕ ပန္းခ်ီလက္ရာေတြမွာ ႐ိုးရာပန္းခ်ီနဲ႔ ေခတ္သစ္ပန္းခ်ီ ေပါင္းစပ္ပါဝင္ ေနတာ ေတြ႔ႏိုင္သလို Concept အေျချပဳ အင္စေတာ္ေလးရွင္းနဲ႔ ပါေဖာမန္႔ တင္ဆက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ထင္ရွားပါတယ္။

ေအာင္ျမတ္ေဌးကို မႏၲေလးမွာ ေမြးပါတယ္။ ငယ္စဥ္က အမွတ္ ၉ အေျခခံပညာ အထက္တန္းေက်ာင္းမွာ တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး ၁၉၉၁ ခုႏွစ္ကေန ၁၉၉၄ ခုႏွစ္အထိ မႏၲေလး ပန္းခ်ီပန္းပုေက်ာင္းမွာ တက္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ရန္ကုန္ယဥ္ေက်းမႈ တကၠသိုလ္မွာ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္အထိ ဆက္လက္တက္ ေရာက္ခဲ့ၿပီး အႏုပညာရပ္ေတြ ေလ့လာ သင္ယူခဲ့ပါတယ္။
သူဟာ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္ကစၿပီး Freelance Artist/ Freelance Designer အျဖစ္ လုပ္ကိုင္ပါတယ္။

၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ ဖုကုအိုက အႏုပညာရွင္ ဖိတ္ေခၚပြဲေၾကာင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ ၃ လၾကာ ေနထိုင္ခဲ့ရပါေသးတယ္။ အဲဒီဖိတ္ေခၚပြဲဟာ အာရွႏိုင္ငံ အသီးသီးက အႏုပညာရွင္ေတြ၊ သမိုင္းပညာရွင္၊ ျပတိုက္ပညာရွင္ေတြကို ဖိတ္ေခၚတဲ့ အစီအစဥ္ျဖစ္ၿပီး တႏွစ္ကို ၅ ဦးစီေလာက္ ဖိတ္ေခၚေလ့ရွိတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီမွာ ေအာင္ျမတ္ေဌးဟာ သူတို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာေတြကို ေလ့လာခြင့္ ရခဲ့သလို သူ႔ရဲ႕ အႏုပညာ ဖန္တီးမႈေတြကိုလည္း ျပသခဲ့ပါတယ္။

“ကေလးငယ္ေတြ ကိုလည္း အဖြဲ႔ေတြ ခြဲၿပီး အႏုပညာ ဝပ္ေရွာ့ေတြ ၅ ႀကိမ္ေလာက္ အထိ လုပ္ေပးခဲ့ရ ပါတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ အဲဒီမွာ ဘာသာေရးႏႊယ္တဲ့ အေၾကာင္းရာနဲ႔ အလင္းေရာင္စံု သံုးတဲ့ အင္စေတာ္ေလးရွင္းေတြ ဖန္တီးျဖစ္ ခဲ့တယ္။ ဒီခရီးစဥ္ကေန က်ေနာ့္ရဲ႕ အႏုပညာအေပၚ ပိုမိုထဲဝင္ႏွံ႔စပ္ခ်င္လာတဲ့ စိတ္ကို ျဖစ္ေစခဲ့သလို ႏိုင္ငံတကာမွာ ဘာေတြဖန္တီး ေနၾကသလဲဆိုတဲ့ ေခတ္အေျခေန (Trend) ကို ေလ့လာႏိုင္ခဲ့တယ္” လို႔ ေအာင္ျမတ္ေဌးက သူ႔ရဲ႕ ဖုကုအိုက အေတြ႔အႀကံဳနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဧရာဝတီကို ေျပာျပပါတယ္။

ဒီခရီး ၿပီးေနာက္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ထဲမွာ အိႏိၵယႏိုင္ငံက ပါေဖာမန္႔ပြဲေတာ္တခု တက္ခဲ့ရတယ္လို႔ ေအာင္ျမတ္ေဌးက ဆက္ေျပာပါတယ္။ ၁ လနီးပါး ၾကာတဲ့ ဒီပြဲေတာ္ဟာ အိႏိၵယေတာင္ပိုင္းက ဘန္ဂေလာဆိုတဲ့ ေခတ္မီတဲ့ အိုင္တီၿမိဳ႕ တခုမွာ အႏုပညာ ဆန္းသစ္သူေတြ စုေပါင္းလုပ္တဲ့ ႏိုင္ငံတကာ ပြဲေတာ္တခု လို႔ သိရပါတယ္။

သူဟာ ဆြစ္ဇာလန္ အဖြဲ႔တခုနဲ႔ ပါေဖာမန္႔ေတြ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ခဲ့ၿပီး ေဆြးေႏြးပြဲေတြ အေတြ႔အႀကံဳ ဖလွယ္ပြဲေတြနဲ႔ လက္ေတြ႔ျပဳလုပ္မႈေတြ ေပါင္းစပ္ပါဝင္တဲ့ အေတြ႔ႀကံဳေကာင္းေတြ ရရွိခဲ့တယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။ ၂၀၁၂ မွာေတာ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ယိုကိုဟားမားမွာလုပ္တဲ့ ကိုဂနက္ခ်ိဳ အႏုပညာပြဲေတာ္တခုမွာ သြားေရာက္ပါဝင္ ျဖစ္ခဲ့တယ္ လို႔ သိရပါတယ္။

“ဒီပြဲေလးကလည္း စိတ္ဝင္စားစရာပဲ။ ယိုကိုဟားမားက သာမန္ရပ္ကြက္ေလး တခုဟာ အရင္က လူဆိုး ၾကမ္းပိုးေတြ ဒုစ႐ိုက္ လုပ္တဲ့ ေနရာတခုကေန ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္၊ ရဲတပ္ဖြဲ႔၊ ရပ္မိရပ္ဖနဲ႔ အႏုပညာရွင္ေတြ၊ ျပတိုက္ပညာရွင္ေတြ ပူးေပါင္းၿပီး အႏုပညာနဲ႔ ေအးခ်မ္းလွပတဲ့ စိတ္ကူး အေတြးအေခၚေတြ စုစည္းထားတဲ့ ဧရိယာအျဖစ္ ေျပာင္းလဲထားတဲ့ အစီစဥ္ပါ” လို႔ ေအာင္ျမတ္ေဌးက ေျပာျပပါတယ္။

ေဆာင္ၾကာၿမိဳင္ အခန္းက်ဥ္းေလးေတြ၊ ယမကာ ေလာင္းကစား အိမ္ခန္းေလးကို ျပပြဲခန္းေတြ အျဖစ္၊ က်ယ္ေျပာတဲ့ ျပခန္း ဥယ်ာဥ္သဖြယ္ ေျပာင္းလဲ လိုက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ အႏုပညာ ေစ်းပြဲေတာ္ အျဖစ္လည္း လက္ရာေတြ၊ အမွတ္တရ ပစၥည္းေတြကို ေရာင္းခ်သလို၊ ေက်ာင္းသားေတြ၊ အရပ္သားေတြ ေလ့လာၾကည့္႐ႈၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္။

အဲဒီမွာ ႏိုင္ငံတကာက အႏုပညာရွင္ေတြပါ ေခၚၿပီး လက္ရာေတြ မ်ားျပားေအာင္ ႀကံေဆာင္တယ္၊ တႏွစ္ထက္တႏွစ္ ဆန္းျပားၿပီး စိတ္ဝင္စားဖြယ္ အႏုပညာအလုပ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေတြ လုပ္ၾကတယ္လို႔ ေအာင္ျမတ္ေဌးက ရွင္းျပပါတယ္။
“က်ေနာ္ကေတာ့ အဲဒီမွာ ျပတင္းတံခါးေတြကို သံုးထားတဲ့ အရိပ္အိမ္တခု အင္စေတာ္ေလးရွင္း လုပ္ျဖစ္ခဲ့တယ္” လို႔ သူက ဆိုပါတယ္။

ေအာင္ျမတ္ေဌးဟာ ၂၀၁၃ မွာ ေအစီစီလို႔ေခၚ တဲ့ အာရွယဥ္ေက်းမႈေကာင္စီက ေပးတဲ့ အႏုပညာရွင္ဆုကို နယူးေယာက္ခရီး အတြက္ ရရွိခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၄ မွာ အဲဒီခရီး စတင္ခဲ့ၿပီး အခုေတာ့ အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွာ ႏွစ္ဝက္ၾကာ ေနထိုင္ရင္း ေခတ္ၿပိဳင္အႏုပညာ အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ သုေတသနနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ လက္ရာဖန္တီးမႈေတြ လုပ္ေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
“အေမရိကားရဲ႕ လက္ရွိသြားေနတဲ့ Trend ဟာ မ်ားျပား က်ယ္ေျပာလွသလို အႏုပညာ ေပါင္းစံုမွာလည္း တီထြင္ ဆန္းသစ္မႈကို ေရွး႐ႈေနတာ နယ္ပယ္တိုင္းမွာ ေလ့လာခြင့္ရပါတယ္” လို႔ ေအာင္ျမတ္ေဌးက ေျပာပါတယ္။

ႏိုင္ငံတကာ အေတြ႔အႀကံဳေတြ မ်ားျပားတဲ့ အႏုပညာရွင္ တေယာက္အေနနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာက အႏုပညာ ရွင္ေတြနဲ႔ ျမန္မာျပည္က အႏုပညာရွင္ေတြရဲ႕ ျခားနားခ်က္ကိုလည္း သူက ေျပာျပပါေသးတယ္။
“အႏုပညာရွင္ေတြ ခ်င္းေတာ့ စိတ္အရ ကြာျခားတာ မရွိပါဘူး။ မိမိခံစားခ်က္ကို ဖန္တီးျခယ္မႈန္း ျပခ်င္ ၾကတာပါပဲ။ အဓိက ကြာျခားေနတာက အႏုပညာတခု ဖန္တီးဖို႔ အတြက္ စဥ္းစားပံုပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ စဥ္းစားၾကတာက အမ်ားအားျဖင့္ အမွီခိုမကင္းတာ၊ အစြဲမကင္းတာ၊  လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္  ထံုးစံေတြထဲက မထြက္ႏိုင္တာေလးေတြ ရွိေနတယ္။ အစဥ္လာ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ ရေနက် အရသာကိုပဲ စြဲၿမဲႏွစ္သက္ ႏိုင္ၾကတဲ့ သေဘာရွိတယ္။ ဒီေတာ့ အသစ္ကို လက္ခံႏိုင္ဖို႔ စိတ္မွာ အကန္႔အသတ္ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါဟာ ႏွစ္သက္သူ အတြက္ေတာ့ အမွန္လို႔ ယူဆႏိုင္ ပါတယ္။

အျပင္အဆင္ သ႐ုပ္ေဖာ္ အလုပ္ေတြကလည္း တေနရာရာအတြက္ေတာ့ အၿမဲလိုအပ္ေနမွာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ တျခားက အႏုပညာရွင္ေတြနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ကြာတာက တျခားႏိုင္ငံက ဖန္တီးသူေတြဟာ Decorative Art လို႔ေခၚတဲ့ အျပင္အဆင္ ပသာဒ အလွခ်ိတ္ပံုေတြ၊ ကားခ်ပ္ေတြ ေရးတဲ့ အလုပ္နဲ႔ မူလအႏုပညာရဲ႕ သေဘာျဖစ္တဲ့ ခ်င့္ခ်ိန္မႈ အေတြးအေခၚ အယူအဆသစ္ ခ်ျပႏိုင္တဲ့ အႏုပညာ အလုပ္ မတူဘူးဆို တာသိၿပီး သြားေနၾကတာပါပဲ။ ပရိသတ္ အေတာ္မ်ားမ်ား ကလည္း ဒါကိုသိၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အလွခ်ိတ္ လက္ရာဟာ သီးသန္႔ပါ အားလံုး အႏုပညာ ျဖစ္ေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔က ဒီႏွစ္ခုကို မကြဲျပားတာလည္း ပါတယ္။

အေရးအႀကီးဆံုး ကေတာ့ အသံုးခ်မႈနဲ႔ ဆံုးျဖတ္ သတ္မွတ္တဲ့ သေဘာေတြပဲ။ ျမန္မာနဲ႔ တျခားႏိုင္ငံကို ယွဥ္မၾကည့္ဘဲ အေမရိကားလို တႏိုင္ငံတည္းနဲ႔ ယွဥ္ၾကည့္ရင္ေတာင္ ကြဲျပားျခားနားမႈေတြ သိပ္မ်ားတယ္။ ဒီေတာ့ ကိုယ္က ဘာျဖစ္ ခ်င္တာလဲ ဆိုတဲ့ အေပၚမူတည္ၿပီး ကြာျခားခ်က္ကို ေျပာမွ ရႏိုင္မယ္” လို႔ ေအာင္ျမတ္ေဌးက သူ႔အျမင္ကို ေျပာပါတယ္။

သူဟာ ရသစာေပ ဖတ္႐ႈျခင္းသာ လူတဦးရဲ႕ အႏုပညာ ဖန္တီးမႈအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိတယ္ ဆိုတာကို ယံုၾကည္သူ ျဖစ္ပါတယ္။
“စာဖတ္ျခင္းက ပန္းခ်ီေရးတာကိုလည္း အမ်ားႀကီး ႐ိုက္ခတ္တယ္။ ဥပမာ – ရန္ကုန္လမ္းၾကား ျမင္ကြင္းဟာ ဒီအတိုင္း ၾကည့္ရင္ ကဗ်ာဆန္တယ္ မထင္ရေပမယ့္ အာရင္ဘတ္ေရးတဲ့ လူမ်ား၊ သကၠရာဇ္မ်ား စာအုပ္ေတြ ဖတ္အၿပီးမွာ သိပ္ ကဗ်ာဆန္မွန္း သိလာၿပီး၊ ျမင္သလို မွတ္တမ္းတင္ျဖစ္ တာမ်ိဳး။ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္ ရသစာေပ မဖန္တီးတတ္ေပမယ့္ စာဖတ္တဲ့ အရသာကို ရသစာေပကိုပဲ ေျပာတာလို႔ ခံယူတယ္။ သုတေတြက ေလ့လာမႈပဲ။ ဒါ က်ေနာ့္ ခံယူခ်က္ပါ။


အခုေခတ္ၿပိဳင္ေတြ ေလ့လာေတာ့ အင္ေဖာ္ေမးရွင္းဟာ အသက္ျဖစ္လာတယ္။ အင္ေဖာ္ေမးရွင္းကို သြားခံစားေနခ်ိန္ မရဘူး၊ သိပ္ျမန္လို႔။ ၿပီးေတာ့ ဒီလို ေလ့လာမႈကေန ဘာေတြ သူမ်ားေတြလုပ္ ၿပီးၿပီလဲဆိုတာ သိဖို႔ျဖစ္ၿပီး ဒါေတြဟာ ထပ္တူလိုက္ တုပဖို႔ မဟုတ္ဘဲ တျခားသူေပးတဲ့ လူ႔ဘဝအေတြ႔ အႀကံဳအျဖစ္ ယူဖို႔ပဲလို႔ ခံယူတယ္” လို႔ စာဖတ္ျခင္းရဲ႕ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈ အေပၚ သူက သံုးသပ္ျပပါတယ္။

ေအာင္ျမတ္ေဌး ေလးစားအားက်ရတဲ့ ပညာရွင္ေတြကို ေမးၾကည့္ရာမွာေတာ့ သူက မ်ားျပားလြန္းတဲ့အတြက္ စံုေအာင္ ေျပာႏိုင္ဖို႔ မလြယ္ဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။
“ငယ္ငယ္ကေတာ့ ဦးဝင္းေမာင္ (တမၸဝတီ) ကို ေလးစားတယ္။ ဗုဒၶသမိုင္း သုေတသနေတြ လုပ္ေနတာ ျမင္ရလို႔။ ပန္းခ်ီ ေက်ာင္းတက္ေတာ့ သင္တဲ့ဆရာေတြနဲ႔ ျမင္တဲ့ဆရာေတြ ေလးစားတယ္။ ဦးေဇာ္ဝင္း၊ ဦးခင္ေမာင္စန္း၊ ဦးမာလာ၊ ဦးေအာင္ေက်ာ္နဲ႔ ညီအစ္ကိုလို ခင္တဲ့ စီနီယာေတြေရာ ေပါ့။ ႐ုပ္ပံုေပၚရင္ ၿပီးတာပဲလို႔ သိထားတဲ့ ပန္းခ်ီကို သူတို႔ ဆီေရာက္မွ ေျခေျချမစ္ျမစ္ သေဘာတရားပိုင္းနဲ႔ သိလာရလို႔ပါ။

ေက်ာင္းတက္ရင္းနဲ႔ ဆရာေပၚ (ေပၚဦးသက္) တို႔၊ ဦးဝင္းေဖတို႔၊ ဦးခင္ေမာင္တို႔ကိုလည္း ေလးစားခဲ့တယ္၊ သူမ်ားနဲ႔ မတူတဲ့ ပန္းခ်ီပံုစံေတြေရးလို႔။ ဒီေနာက္ တကၠသိုလ္တက္ဖို႔ ရန္ကုန္ေရာက္ေတာ့ ဆရာ ဦးစိုးတင့္ကို အရမ္း ေလးစားတယ္၊ ေနထိုင္ပံုနဲ႔ အႏုပညာသင္ၾကားမႈေတြ သိရလို႔။ ေနာက္ သူ႔တပည့္ေတြ ျဖစ္တဲ့ ဦးျမင့္စံနဲ႔ ဆရာေအာင္တို႔ကို ေလးစားတယ္၊ ဆရာရင္းေတြ၊ လူ႔သေဘာ မေနာေတြပါ သင္ေပးလို႔။

ေနာက္ ကိုခင္ဝမ္း၊ ပန္းခ်ီ ေအာင္စိုးတို႔၊ ေနာက္ေတာ့ စာအုပ္စာေပကေန သိလာတဲ့ ျပည္ပပညာရွင္ေတြ မိုက္ကယ္ အိန္ဂ်လို၊ ဒါဗင္ခ်ီတို႔ကေန ေစဇန္း၊ မိုေနး၊ ေပါကလီး၊ ပီကာဆို၊ ကန္ဒင္စကီး၊ မားတီးစ္၊ ခ်ာေဂါ၊ ဗင္းဆင့္ စတဲ့ ပန္းခ်ီဆရာေတြ ႀကိဳက္တယ္၊ ေလးစားတယ္။ သူတို႔ အႏုပညာအေပၚ ထားတဲ့စိတ္နဲ႔လုပ္ခဲ့တဲ့ အံ့မခန္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့တာေတြ၊ ဖန္တီးခဲ့တာေတြကို ေလးစားတာပါ။

ေနာက္ပိုင္းေခတ္ကို ေလ့လာေတာ့ ပိုးေလာ့ခ္၊ ဒီကူးနင္း၊ ဝါးဟိုလ္၊ ဆိုးလီဝစ္၊ ဒန္ဖလက္ဗင္ တို႔ကို ႀကိဳက္တယ္။ လက္ခံဆဲ အႏုပညာကို ေတာ္လွန္ၿပီး အယူဆသစ္ေတြ လုပ္ၾကလို႔ ဒီေန႔ေခတ္မွာ ေလးစားရတဲ့ ပညာရွင္ေတြ မ်ားတယ္၊ သူမ်ားေတြကို ဦးေႏွာက္စားတဲ့ အက်င့္ေလး ေပးရင္း မလုပ္ဖူး၊ မေတြ႔ဖူး တာေတြ လုပ္ျပလို႔ ၊ တဦးခ်င္း ေျပာဖို႔ မလြယ္ပါဘူး” လို႔ သူေလးစားအားက်ရတဲ့ ပညာရွင္ေတြအေၾကာင္း ေအာင္ျမတ္ေဌးက ေျပာျပပါတယ္။

အႏုပညာမွာ လြတ္လပ္မႈ အေရးပါသလို၊ ထိန္းခ်ဳပ္မႈလည္း လိုတယ္၊ မိမိခံစားမႈ အေရးပါသလို သူမ်ား ခံစားမႈကို လည္း ထည့္တြက္ရမယ္။ လက္ရွိ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ အေရးပါသလို၊ ေနာင္ ဘာဆက္ ျဖစ္ေစမွာလဲ ဆိုၿပီး တြက္ဆဖို႔လည္း လိုမယ္´ ဆိုတာ ကေတာ့ ေအာင္ျမတ္ေဌးရဲ႕ အႏုပညာ အေပၚ ထားတဲ့ သူ႔ရဲ႕ အယူအဆ သေဘာထား ျဖစ္ပါတယ္။

http://burma.irrawaddy.org/entertainment/2014/10/09/65719.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...