ကထိန္သကၤန္းကပ္လွဴၾကေသာ
အလွဴရွင္မ်ား၊ ကထိန္ျဖစ္ေျမာက္ေရး ဦးေဆာင္ ျပဳလုပ္သူမ်ား ေရွာင္ရန္ႏွင့္
ေဆာင္ရန္ ဗဟုသုတျဖစ္ဖြယ္ ကထိန္သကၤန္းအေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပ ျခင္းျဖစ္သည္။
မန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ကမၻာတစ္လႊား ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုသည္ ကထိန္ခင္းရန္ ကာလေရာက္တိုင္းကထိန္ခင္းၾကသည္မွာ မိရိုးဖလာလုပ္ရိုးလုပ္စဥ္ အျဖစ္ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ေနၾကသည္ကိုေတြ႕ရပါသည္။
သို႕ေသာ္ မိမိတို႔လွဴဒါန္းလိုက္ေသာ ကထိန္သကၤန္း သည္ သံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ ၀ိနည္းေဒသနာေတာ္ႏွင့္ အပ္ / မအပ္ ၊ ညီ / မညီ သိသူရွားပါးလွပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုတင္ျပေသာ ေဆာင္းပါးကိုဖတ္ရႈမိသူမ်ား လက္ဆင့္ကမ္းမွ်ေ၀ေပးလွ်င္ ပို၍အက်ဳိးမ်ားရႏိုင္ပါသည္။
ကထိန္ခင္းရန္အခ်ိန္ကာလသည္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္ေန႔မွစ၍ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔ထိ (၁)လ အခ်ိန္ကာလအတြင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကထိန္သကၤန္းအျဖစ္ အေရအတြက္မည္မွ်ပင္ လွဴဒါန္းပါေသာ္လည္း ကထိန္ခင္းထိုက္ေသာ သကၤန္းမွာ တစ္ထည္တည္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၾကြင္းက်န္ေသာ လွဴဖြယ္၀တၳဳမ်ားမွာ အၿခံအရံ ကထိန္လွဴဖြယ္မ်ားသာျဖစ္ၾကရပါသည္။
သို႔ေသာ္ သံဃားေတာ္မ်ား ပစၥည္းေလးပါး ျဖင့္ ျပည့္စုံပါေစ ျခင္းအက်ဳိးငွာ တတ္ႏိုင္လွ်င္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ လွဴဒါန္း ေနၾကသည္မွာ ၀မ္းေျမာက္အားရ စရာေကာင္း လွပါသည္။ ေရွးဦးစြာ ကထိန္႔ဒကာမ်ားအေနျဖင့္ မိမိတို႔လွဴဒါန္းမည့္ ကထိန္ခင္းရန္သကၤန္း (ဥာတ္သကၤန္း)ကို မိမိတို႔ ကိုယ္ တိုင္ကိုယ္က် ၀ယ္ယူ လွဴဒါန္းရပါမည္။
ကထိန္သကၤန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ကထိန္ခင္းမည့္ေက်ာင္းတိုက္ရွိ သီတင္း သုံး၀ါဆိုေသာ သံဃာေတာ္မ်ားကို အသိေပး ျခင္း၊ ေမးျမန္ျခင္းတို႔ကို လုံး၀ မလုပ္ရပါ။ မိမိတို႔၀ယ္ယူထားျပီး ကထိန္သကၤန္းကို ကထိန္ခင္းမည့္ေန႔ မတိုင္မီ ကထိန္ခင္းမည့္ေက်ာင္းသို႔ ပို႔ေဆာင္၊ သိမ္းဆည္းထားခြင့္ရွိပါသည္။
သို႔ေသာ္ ကထိန္သကၤန္း အျဖစ္ ရည္စူး၍ လည္းေကာင္း၊“သံဃႆ ေဒမ”စသည္ျဖင့္ ႏႈတ္ကရြတ္ဆို၍ ေသာ္ လည္းေကာင္း ဆက္ကပ္ လွဴဒါန္းျခင္း မျပဳလုပ္ရေသးပါ။ မိမိတို႔ သတ္မွတ္ထားေသာ ကထိန္ခင္းမည့္ေန႔ ေရာက္မွသာလွ်င္ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းျခင္းျပဳလုပ္ရပါသည္္။
ထိုသို႔မဟုတ္ဘဲ ႀကိဳတင္ဆက္ကပ္မိလွ်င္ အကပ္ခံ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ထိုေန႔ အရုဏ္တက္ မတိုင္မီ အကပ္ခံၿပီးေသာ သကၤန္းကို ကထိန္ခံ / ခင္းမည့္ ရဟန္း အား ေပး၍ ကထိန္ခင္းရပါေတာ့သည္။
မေပးဘဲ ေနာက္တစ္ေန႔ေရာက္မွ ေပးလွ်င္ မသိမ္းဆည္းသင့္ သည္ကို သိမ္းဆည္းမိျခင္း (နိစယသႏၷိဓိ) ျဖစ္သြားပါသည္။ သံေဃာ အဇၨ ကထိနဒုႆံ လဘိတြာ ပုနဒိ၀ေသ ေဒတိ အယံ နိစယသႏၷိဓိ။ (၀ိ - ဌ - ၃ - ႏွာ ၃၉၂)
ဒါယကႆ ဟတၳေတာ သာဋကံ လဒၶဒိ၀ေသေယ၀ သံေဃန အတၳာရကႆ ဘိကၡဳေနာ ဒါတဗၺံ ဧ၀ံ အေဒေႏၱ နိစယသႏၷိဓိ ေဟာတိ။ (၀ိနယာလကၤာရဋီကာ - ဒု - ၁၀၅)
ကထိန္ခင္းမည့္ေက်ာင္းတိုက္ရွိသံဃာေတာ္မ်ားသည္လည္း ယေန႔အကပ္ခံၿပီးေသာ သကၤန္းမျဖစ္ေသးသည့္ ခ်ဳပ္လုပ္ရမည့္ ပိတ္စမ်ား ျဖစ္ေနလွ်င္လည္း ယေန႔အၿပီးခ်ဳပ္လုပ္္ရပါ သည္။ မခ်ဳပ္လုပ္လွ်င္ ျပဳသင့္သည္ကို မျပဳ မိျခင္း
(ကရဏသႏၷိဓိ)ျဖစ္သြားပါသည္။ တတၳ တဒေဟ၀ အကတြာ ဌေပတြာ ကရဏံ ကရဏသႏၷိဓိ။ (၀ိ - ဌ - ၃ - ႏွာ ၃၉၂)
ကထိန္ခံ / ခင္းမည့္ ရဟန္းကလည္း သံဃာေတာ္မ်ားထံမွတဆင့္ အလွဴခံရရွိၿပီးေသာ သကၤန္းကိုေန႔မကူးေစဘဲဲ ကထိန္ခင္းရပါသည္။ မခင္းမိလွ်င္ ျပဳသင့္သည္ကို မျပဳမိျခင္း (ကရဏသႏၷိဓိ)ျဖစ္သြားပါသည္။
အတၳာရေကနပိ သံဃေတာ လဒၶဒိ၀ေသေယ၀ ကထိနံ အတၳရိတဗၺံ၊ ဧ၀ံ အကေရာေႏၱ ကရဏ သႏၷိဓိေဟာတိ။ (၀ိနယာလကၤာရဋီကာ - ဒု - ၁၀၅)
ထို႔ေၾကာင့္ ေဖာ္ျပပါ သႏၷိဓိႏွစ္ပါးမျဖစ္ေအာင္လွဴဒါန္းႏိုင္မွသာ ကထိန္သကၤန္းစစ္စစ္ ျဖစ္၍သံဃာေတာ္မ်ား ႏွင့္ အလွဴရွင္မ်ားပါ ကထိန္အက်ဳိးတရားမ်ားရရွိႏိုင္ပါသည္။သို႔မဟုတ္ပါက၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ ညီညြတ္ေသာ ကထိန္ သကၤန္းမျဖစ္ဘဲ ကထိန္အာနိသင္လည္း မရႏိုင္ ေတာ့ပါ။
ဤကဲ့သို႔ေသာ ေဒသနာေတာ္အယူအဆမ်ားကို အတုယူေတာ္မူၿပီး ေရွးေရွးပုဂၢိဳလ္မ်ား မသိုုးသကၤန္းဟူ၍ တန္ ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔တြင္ မသိုးသကၤန္းကပ္လွဴခ်င္းဓေလ့မ်ားျပဳလုပ္ ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယေန႔ေခတ္အခ်ိန္ အခါ တြင္လည္း ဆက္လက္ကပ္လွဴပူေဇာ္ ၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ သက္ရွိထင္ရွားမရွိေသာ ျမတ္စြာဘုရား ကို လွဴဒါန္းျခင္းသည္ သကၤန္းအလွဴ ကုသိုလ္ဒါနအက်ဳိးသာ ရရွိႏိုင္ ၍ ကထိန္အာနိသင္အက်ဳိးတရားမ်ား မရရွိ ႏိုင္သည္ကိုလည္း သတိမူသင့္ပါသည္။
ထိုအေထာက္အထားမ်ားကိုေထာက္ဆပါက ကထိန္အလွဴ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားႏွင့္ ကထိန္ခံ၊ ကထိန္ခင္းမည့္ ေက်ာင္းတိုက္ရွိသံဃာေတာ္မ်ားအားလုံး ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ ျပည့္စုံရန္လိုအပ္ေၾကာင္း သိသာထင္ရွားလွပါ သည္။
ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားထက္စာလွ်င္ သံဃာေတာ္မ်ားက ပို၍အေရးႀကီးေၾကာင္းႏွင့္ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားကလည္း ယခုကဲ့သုိ႔ သိရွိနားလည္မႈရွိလွ်င္ ေရွာင္သင့္သည္ကို ေရွာင္၍ ျပဳလုပ္သင့္သည္ကို သံသယကင္းကင္းႏွင့္ ျပဳလုပ္ ႏိုင္မည္သာျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတို႔လွဴဒါန္းၿပီးေသာ ကထိန္သကၤန္းမ်ားႏွင့္ ေနာက္ေနာင္လွဴျဖစ္ၾကဦး မည့္ ကထိန္သကၤန္း မ်ားကို ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းႏိုင္ေသာ ကထိန္ သကၤန္းစစ္စစ္မ်ား ျဖစ္ၾကပါေစရန္ ဆႏၵျပဳတင္ ျပလိုက္ရေပေတာ့သည္။
“ဗုဒၶျမတ္စြာ သာသနာ ေရာင္၀ါေနသို႔ လင္းေစေသာ္၀္”
မန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ကမၻာတစ္လႊား ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစုသည္ ကထိန္ခင္းရန္ ကာလေရာက္တိုင္းကထိန္ခင္းၾကသည္မွာ မိရိုးဖလာလုပ္ရိုးလုပ္စဥ္ အျဖစ္ မျဖစ္မေန လုပ္ေဆာင္ေနၾကသည္ကိုေတြ႕ရပါသည္။
သို႕ေသာ္ မိမိတို႔လွဴဒါန္းလိုက္ေသာ ကထိန္သကၤန္း သည္ သံဃာေတာ္မ်ားအတြက္ ၀ိနည္းေဒသနာေတာ္ႏွင့္ အပ္ / မအပ္ ၊ ညီ / မညီ သိသူရွားပါးလွပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုတင္ျပေသာ ေဆာင္းပါးကိုဖတ္ရႈမိသူမ်ား လက္ဆင့္ကမ္းမွ်ေ၀ေပးလွ်င္ ပို၍အက်ဳိးမ်ားရႏိုင္ပါသည္။
ကထိန္ခင္းရန္အခ်ိန္ကာလသည္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္ေန႔မွစ၍ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔ထိ (၁)လ အခ်ိန္ကာလအတြင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကထိန္သကၤန္းအျဖစ္ အေရအတြက္မည္မွ်ပင္ လွဴဒါန္းပါေသာ္လည္း ကထိန္ခင္းထိုက္ေသာ သကၤန္းမွာ တစ္ထည္တည္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ၾကြင္းက်န္ေသာ လွဴဖြယ္၀တၳဳမ်ားမွာ အၿခံအရံ ကထိန္လွဴဖြယ္မ်ားသာျဖစ္ၾကရပါသည္။
သို႔ေသာ္ သံဃားေတာ္မ်ား ပစၥည္းေလးပါး ျဖင့္ ျပည့္စုံပါေစ ျခင္းအက်ဳိးငွာ တတ္ႏိုင္လွ်င္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ လွဴဒါန္း ေနၾကသည္မွာ ၀မ္းေျမာက္အားရ စရာေကာင္း လွပါသည္။ ေရွးဦးစြာ ကထိန္႔ဒကာမ်ားအေနျဖင့္ မိမိတို႔လွဴဒါန္းမည့္ ကထိန္ခင္းရန္သကၤန္း (ဥာတ္သကၤန္း)ကို မိမိတို႔ ကိုယ္ တိုင္ကိုယ္က် ၀ယ္ယူ လွဴဒါန္းရပါမည္။
ကထိန္သကၤန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ကထိန္ခင္းမည့္ေက်ာင္းတိုက္ရွိ သီတင္း သုံး၀ါဆိုေသာ သံဃာေတာ္မ်ားကို အသိေပး ျခင္း၊ ေမးျမန္ျခင္းတို႔ကို လုံး၀ မလုပ္ရပါ။ မိမိတို႔၀ယ္ယူထားျပီး ကထိန္သကၤန္းကို ကထိန္ခင္းမည့္ေန႔ မတိုင္မီ ကထိန္ခင္းမည့္ေက်ာင္းသို႔ ပို႔ေဆာင္၊ သိမ္းဆည္းထားခြင့္ရွိပါသည္။
သို႔ေသာ္ ကထိန္သကၤန္း အျဖစ္ ရည္စူး၍ လည္းေကာင္း၊“သံဃႆ ေဒမ”စသည္ျဖင့္ ႏႈတ္ကရြတ္ဆို၍ ေသာ္ လည္းေကာင္း ဆက္ကပ္ လွဴဒါန္းျခင္း မျပဳလုပ္ရေသးပါ။ မိမိတို႔ သတ္မွတ္ထားေသာ ကထိန္ခင္းမည့္ေန႔ ေရာက္မွသာလွ်င္ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းျခင္းျပဳလုပ္ရပါသည္္။
ထိုသို႔မဟုတ္ဘဲ ႀကိဳတင္ဆက္ကပ္မိလွ်င္ အကပ္ခံ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ ထိုေန႔ အရုဏ္တက္ မတိုင္မီ အကပ္ခံၿပီးေသာ သကၤန္းကို ကထိန္ခံ / ခင္းမည့္ ရဟန္း အား ေပး၍ ကထိန္ခင္းရပါေတာ့သည္။
မေပးဘဲ ေနာက္တစ္ေန႔ေရာက္မွ ေပးလွ်င္ မသိမ္းဆည္းသင့္ သည္ကို သိမ္းဆည္းမိျခင္း (နိစယသႏၷိဓိ) ျဖစ္သြားပါသည္။ သံေဃာ အဇၨ ကထိနဒုႆံ လဘိတြာ ပုနဒိ၀ေသ ေဒတိ အယံ နိစယသႏၷိဓိ။ (၀ိ - ဌ - ၃ - ႏွာ ၃၉၂)
ဒါယကႆ ဟတၳေတာ သာဋကံ လဒၶဒိ၀ေသေယ၀ သံေဃန အတၳာရကႆ ဘိကၡဳေနာ ဒါတဗၺံ ဧ၀ံ အေဒေႏၱ နိစယသႏၷိဓိ ေဟာတိ။ (၀ိနယာလကၤာရဋီကာ - ဒု - ၁၀၅)
ကထိန္ခင္းမည့္ေက်ာင္းတိုက္ရွိသံဃာေတာ္မ်ားသည္လည္း ယေန႔အကပ္ခံၿပီးေသာ သကၤန္းမျဖစ္ေသးသည့္ ခ်ဳပ္လုပ္ရမည့္ ပိတ္စမ်ား ျဖစ္ေနလွ်င္လည္း ယေန႔အၿပီးခ်ဳပ္လုပ္္ရပါ သည္။ မခ်ဳပ္လုပ္လွ်င္ ျပဳသင့္သည္ကို မျပဳ မိျခင္း
(ကရဏသႏၷိဓိ)ျဖစ္သြားပါသည္။ တတၳ တဒေဟ၀ အကတြာ ဌေပတြာ ကရဏံ ကရဏသႏၷိဓိ။ (၀ိ - ဌ - ၃ - ႏွာ ၃၉၂)
ကထိန္ခံ / ခင္းမည့္ ရဟန္းကလည္း သံဃာေတာ္မ်ားထံမွတဆင့္ အလွဴခံရရွိၿပီးေသာ သကၤန္းကိုေန႔မကူးေစဘဲဲ ကထိန္ခင္းရပါသည္။ မခင္းမိလွ်င္ ျပဳသင့္သည္ကို မျပဳမိျခင္း (ကရဏသႏၷိဓိ)ျဖစ္သြားပါသည္။
အတၳာရေကနပိ သံဃေတာ လဒၶဒိ၀ေသေယ၀ ကထိနံ အတၳရိတဗၺံ၊ ဧ၀ံ အကေရာေႏၱ ကရဏ သႏၷိဓိေဟာတိ။ (၀ိနယာလကၤာရဋီကာ - ဒု - ၁၀၅)
ထို႔ေၾကာင့္ ေဖာ္ျပပါ သႏၷိဓိႏွစ္ပါးမျဖစ္ေအာင္လွဴဒါန္းႏိုင္မွသာ ကထိန္သကၤန္းစစ္စစ္ ျဖစ္၍သံဃာေတာ္မ်ား ႏွင့္ အလွဴရွင္မ်ားပါ ကထိန္အက်ဳိးတရားမ်ားရရွိႏိုင္ပါသည္။သို႔မဟုတ္ပါက၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ ညီညြတ္ေသာ ကထိန္ သကၤန္းမျဖစ္ဘဲ ကထိန္အာနိသင္လည္း မရႏိုင္ ေတာ့ပါ။
ဤကဲ့သို႔ေသာ ေဒသနာေတာ္အယူအဆမ်ားကို အတုယူေတာ္မူၿပီး ေရွးေရွးပုဂၢိဳလ္မ်ား မသိုုးသကၤန္းဟူ၍ တန္ ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔တြင္ မသိုးသကၤန္းကပ္လွဴခ်င္းဓေလ့မ်ားျပဳလုပ္ ခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယေန႔ေခတ္အခ်ိန္ အခါ တြင္လည္း ဆက္လက္ကပ္လွဴပူေဇာ္ ၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ သက္ရွိထင္ရွားမရွိေသာ ျမတ္စြာဘုရား ကို လွဴဒါန္းျခင္းသည္ သကၤန္းအလွဴ ကုသိုလ္ဒါနအက်ဳိးသာ ရရွိႏိုင္ ၍ ကထိန္အာနိသင္အက်ဳိးတရားမ်ား မရရွိ ႏိုင္သည္ကိုလည္း သတိမူသင့္ပါသည္။
ထိုအေထာက္အထားမ်ားကိုေထာက္ဆပါက ကထိန္အလွဴ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားႏွင့္ ကထိန္ခံ၊ ကထိန္ခင္းမည့္ ေက်ာင္းတိုက္ရွိသံဃာေတာ္မ်ားအားလုံး ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ ျပည့္စုံရန္လိုအပ္ေၾကာင္း သိသာထင္ရွားလွပါ သည္။
ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားထက္စာလွ်င္ သံဃာေတာ္မ်ားက ပို၍အေရးႀကီးေၾကာင္းႏွင့္ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားကလည္း ယခုကဲ့သုိ႔ သိရွိနားလည္မႈရွိလွ်င္ ေရွာင္သင့္သည္ကို ေရွာင္၍ ျပဳလုပ္သင့္သည္ကို သံသယကင္းကင္းႏွင့္ ျပဳလုပ္ ႏိုင္မည္သာျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မိမိတို႔လွဴဒါန္းၿပီးေသာ ကထိန္သကၤန္းမ်ားႏွင့္ ေနာက္ေနာင္လွဴျဖစ္ၾကဦး မည့္ ကထိန္သကၤန္း မ်ားကို ၀ိနည္းေတာ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းႏိုင္ေသာ ကထိန္ သကၤန္းစစ္စစ္မ်ား ျဖစ္ၾကပါေစရန္ ဆႏၵျပဳတင္ ျပလိုက္ရေပေတာ့သည္။
“ဗုဒၶျမတ္စြာ သာသနာ ေရာင္၀ါေနသို႔ လင္းေစေသာ္၀္”
ၾကည့္ရွုသူဦးေရ :>> 3
No comments:
Post a Comment