စၾကာဝဠာအနႏၵ၌ရွိၾကကုန္ေသာ လူ၊နတ္၊ျဗမၼာ၊သတၱဝါအားလံုးတိုသည္ ကိုယ္စိတ္နွစ္ျဖွာခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ေကာင္းက်ဳိးလိုရာစႏၵ ျပည္ဝၾကပါေစ...







အာဖရိကဇစ္ျမစ္ကို စိန္ေခၚေနတဲ့ ျမန္မာ့အရိုးမ်ား ( ၂ )

အံသြားႏွစ္ေခ်ာင္း၏ အတၳဳပၸတၱိ
ေမာင္သစ္ဆင္း
မႏၲေလးတကၠသိုလ္ ဘူမိေဗဒဌာနက ၁၉၇၆ ခုႏွစ္မွာ ၿမိဳင္နဲ႔ ပုလဲၿမိဳ႕နယ္ထဲက ပံုေတာင္ ေတာင္တန္းတစ္ေလွ်ာက္အရင္က ေတြ႔ရွိခ်က္ေတြအေပၚ မူတည္ၿပီး ဘူမိေဗဒ ေလ့လာေရးနဲ႔ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ႂကြင္း ရွာေဖြမႈေတြ စတင္ခဲ့ပါတယ္ ။ အဲ့ဒီႏွစ္က ထူးထူးျခားျခားရယ္လို႔ ဘာမွ မေတြ႔ခဲ့ရပါဘူး။

၁၉၇၈ခုႏွစ္ ၊ ဧၿပီလမွာေတာ့ မႏၲေလးတကၠသိုလ္ ဘူမိေဗဒဌာနက ကထိက ဦးဘေမာ္နဲ႔ အဖြဲ႔ဟာ ပံုေတာင္ေဒသ မိုးေကာင္းရြာအနီး သံေတာင္အရပ္မွာ ပံုေတာင္ဂ်ီးယားေကာ္တာရုိင္နဲ႔ အမ္ဖီကိသိကပ္ မိုးေကာင္းဂ်င္းနစ္ ရုပ္ႂကြင္းေတြကို ထပ္မံ ေတြ႔ရွိပါေတာ့တယ္။ “ဧၿပီလ ၁၂ ရက္မွာ ပံုေတာင္ဂ်ီးယား ရုပ္ႂကြင္းအံသြားကို ေတြ႔ခဲ့ၿပီး ဧၿပီ ၁၃ ရက္မွာ မိုးေကာင္းဂ်င္းနစ္ ရုပ္ႂကြင္းအံသြားကို တစ္ဆက္တည္း ေတြ႔ခဲ့တာဗ်။ ေကာ့တာတို႕ ၊ ဘာနမ္ဘေရာင္းတို႕ ေတြ႕ခဲ့တဲ့ ေမရိုးထက္ ပိုၿပီး ျပည့္စံုတယ္။ စားထားတဲ့ သစ္ရြက္က အစအနေလးေတြေတာင္ ဒီအတိုင္း ေက်ာက္ျဖစ္ေနတာ” လို႕ ဦးဘေမာ္က ေျပာပါတယ္။ အဲ့ဒီတုန္းက ဦးဘေမာ္ရဲ႕ရင္ထဲမွာ သႀကၤန္ေရထက္ ေအးျမေနမလားဘဲ။
အဲ့ဒီႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွာလည္း မႏၲေလးတကၠသိုလ္ ဘူမိေဗဒဌာန ကထိက ဦးေသာ္တင့္ကလည္း ပံုေတာင္ဂ်ီးယား ေမးရိုးအပိုင္း သံုးခု ထပ္ေတြ႔ခဲ့ပါေသးတယ္။

ရုပ္ႂကြင္းေတြက အီယိုဆင္းသက္တမ္းက ေျမလႊာမွာေတြ႔ရတယ္ဆိုတာ ႏွစ္သန္းေပါင္း ၄၀ ရွိၿပီလို႔ ပညာရွင္မ်ား သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္ ကမာၻက လက္ခံထားတဲ့ သက္တမ္းအရင့္ဆံုး အဆင့္ျမင့္ ပရိုင္းမိတ္ ေအဂ်စ္ပတိုပိသိကပ္က ႏွစ္သန္းေပါင္း ၃၀ပဲ ရွိတာေၾကာင့္ ပံုေတာင္ရုပ္ႂကြင္းေတြက ႏွစ္ ၁၀ သန္း ေစာေနတယ္။ ဒါဟာ မႏုႆေဗဒ ေလာကကို “တုန္” သြားေစတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ ပံုေတာင္ကို ပညာရွင္ေတြ ျပန္လည္ စိတ္၀င္စားလာၾကပါတယ္။ “ပံုေတာင္ရုပ္ႂကြင္းေတြကို ျပန္ေတြ႔ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကို “ Rediscoverer” (ေတြ႕ၿပီးသားႀကီးကို ျပန္ေတြ႕သူႀကီး) လို႔ ေျပာၾကတာ ရွိတယ္။ ဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္က “ Rediscovery is better than Nondiscover” (ျပန္ေတြ႔တာဟာ ဘာမွ မေတြ႔တာထက္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ပိုေကာင္းပါတယ္) လို႔ ျပန္ေျပာလိုက္ရတယ္” တဲ့။ ဦးဘေမာ္က ျပန္ေျပာင္း ေအာက္ေမ့ပါတယ္။

အမွန္ေတာ့ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ႂကြင္း တစ္ခုေတြ႔ရဖို႕ ဆိုတာ အင္မတန္ ခဲယဥ္းတဲ့ကိစၥပါ။ ဘယ္ေနရာမွ ရွိေနမွန္းမသိရတဲ့ အရိုးစုကို မိုင္မ်ားစြာ က်ယ္၀န္းတဲ့ ေဒသတစ္ခုမွာ လိုက္ရွာဖို႔ဆိုတာ ေတြးၾကည့္ရံုနဲ႔ ေသြးပ်က္စရာႀကီးပါ ။ “ဒီအလုပ္က ေကာက္ရိုးပံုထဲက အပ္ကို လုိက္ရွာရသလိုမ်ိဳးပါဗ်ာ။ ကံလည္းလိုတယ္ ” လို႔ အၿငိမ္းစား ဘူမိေဗဒ ပါေမာကၡေဒါက္တာ ဦးသိန္းက ဆိုပါတယ္။ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ႂကြင္း တစ္ခုေတြ႔ရွိဖို႔ဆိုတာ ရုပ္ႂကြင္းျဖစ္ဖို႔ အေျခအေန (Fomation) လည္းေပးပါဦးမွ၊ ေတြ႔ရင္ေတာင္ေတြ႔သူဟာ ကၽြမ္းက်င္သူ ပညာရွင္ျဖစ္ပါဦးမွ။ (ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္သာ ရုပ္ႂကြင္းတစ္ခုကို ကံေကာင္းေထာက္မလို႔ အမွတ္မထင္ ေတြ႕လိုက္မိရင္ ရုပ္ႂကြင္းမွန္း သိမွမဟုတ္ဘဲ ရႈပ္လိုက္တဲ့ ေက်ာက္ခဲဆိုၿပီး ကန္ပစ္လိုက္မိမွာပဲ။ ) ။ ပညာရွင္က ေတြ႔ရင္ေတာင္မွပဲ ရုပ္ႂကြင္းကို အျပည့္အစံုရဖို႔ အလြန္ခဲယဥ္းပါတယ္။

မ်ားေသာအားျဖင့္ ေမးရိုးတစ္စိတ္တစ္ပိုင္း၊ ေခါင္းခြံတစ္ျခမ္းစသည္ျဖင့္ မျပည့္မစံု အကိ်ဳးအပဲ့ေတြကိုသာ ေတြ႔ရတတ္ေလ့ရွိတာပါ။
ဒါေပမယ့္ ခ်ားစ္ဒါ၀င္ စတင္ ပံုၾကမ္းေလာင္းခဲ့တဲ့ မၿပီးဆံုးေသးေသာ လူ႔ျဖစ္စဥ္ ပန္ခ်ီကားႀကီးကို ျဖည့္စြက္ၾကဖို႔ ကမာၻ႔ပညာရွင္ေတြကေတာ့ စိတ္ထက္သန္ေနၾကေလရဲ႕။ ေငြကုန္ခံ လူပင္ပန္းခံၿပီး ရတတ္သမွ် ရုပ္ႂကြင္းေတြကို ရွာေဖြၾကပါတယ္။ Leaky Foundation က ပညာရွင္ေတြဆိုရင္ ဒီဘာသာရပ္မွာ နာမည္ႀကီးေပါ့။ ပါရဂူေျမာက္ေအာင္ ေတာ္ၾက၊ ကၽြမ္းက်င္ၾက၊ ၾသဇာႀကီးၾကပါတယ္။ ကမၻာတစ္၀ွမ္း ပညာရွင္ေတြ ေလ့လာ ရွာေဖြခဲ့ၾကတာ အခုဆိုရင္ရာစုႏွစ္ တစ္ခုေတာင္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ရတတ္သမွ် ရုပ္ႂကြင္း အေထာက္အထားေတြက စိတ္ပ်က္ဖို႔ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ နည္းပါးလြန္းလွတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ထင္ျမင္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ အယူအဆအဖံုဖံုနဲ႔ ျငင္းခုန္ေနၾကရတာပါ။ ရုပ္ၾကြင္းမ်ားမ်ား ေတြ႔ပါမွ လူ႔အစ ဇာတ္ရွဳပ္ႀကီးဟာ ရွင္းတန္သေလာက္ ရွင္းမွာပါ။

အခုေတာ့ အေထာက္အထား နည္းနည္း၊ စိတ္ကူးစိတ္သန္းမ်ား (data-poor imagination – rich) ျဖစ္ေနတယ္လို႔ တိုင္းမဂၢဇင္းက အားမလို အားမရ ျဖစ္ေလရဲ႕။
သို႔ေသာ္ သဘာ၀ရဲ႕ မ်က္နွာသာ ေပးမႈကေလးေတာ့ ရွိပါတယ္။ ေက်ာက္ျဖစ္ ရုပ္ႂကြင္းေတြဟာ သဲေခ်ာင္း ကမ္းေဘး၊ ျမစ္ေဘးလို ေနရာမ်ိဳးေတြမွာ ေတြ႔ရတတ္သတဲ့။ ပံုေတာင္ပရိုင္းမိတ္ေတြဆိုရင္ ကမားေခ်ာင္း ေဘးနားက ေတြ႔ခဲ့ရတာပါ။ “ရုပ္ႂကြင္း ရွာေဖြတယ္ဆိုတာ ဘူမိေဗဒအေျခခံနဲ႔ ရွာေဖြၾကရတာပဲဗ်။ ကၽြန္ေတာ္အေတြ႔အႀကံဳအရေတာ့ ျမန္မာအေခၚ“က်စ္ေခ်ာင္”လို႔ေခၚတဲ့ ေျမေနရာမ်ိဳးေတြမွာ ေတြ႔ရတတ္တယ္” လို႕ ဦးဘေမာ္က ရွင္းျပပါတယ္ ။ “ အသည္းယားစရာႀကီးပါဗ်ာ၊ ပံုေတာင္ ပရိုင္းမိတ္ေတြဆိုရင္ ယမားေခ်ာင္းကမ္းေဘးမွာေပၚေနတာတဲ့၊ ေခ်ာင္းေရက်ခ်ိန္ေရာက္တာနဲ႕တစ္ခါတည္း ပါသြားေတာ့မွာ”လို႕ ေဒါက္တာ ဦးသိန္း က ေျပာေတာ့ အမယ္ေလးေလး ကံသီလို႔ပါလားဆိုၿပီး ရင္တမမ ျဖစ္ရပါတယ္။ အေတြ႔ဦးေပလို႔သာေပါ့။ ေခ်ာင္းေရထဲမ်ားပါသြားခဲ့ရင္ျဖင့္ အာဖရိကကို ေက်ာ္တတ္ႏိုင္ဖို႔ ေနေနသာသာ မႏုႆေဗဒ ေျမပံုမွာ ျမန္မာဟာ မထင္မရွား ေနရာေလးေတာင္ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အခုေတာ့ လူမ်ိဳးႏြယ္အစရဲ႕ ဗဟိုခ်က္မေလလားဆိုၿပီး ပညာရွင္ေတြ မ်က္စိၿဖဲ ၾကည့္ၾကရၿပီေလ။
သို႕ေပမယ့္ ပံုေတာင္ပရိုင္းမိတ္ေတြကို ပညာရွင္အားလံုးက တစ္ညီတစ္ညြတ္တည္း လက္ခံၾကတာမဟုတ္ပါဘူး။ ပညာရွင္တို႕ ထံုးစံအတိုင္း အလြယ္တကူ လက္မခံတတ္ၾကဘဲလံုေလာက္တဲ့ အေထာက္အထားေတြ ေတာင္းဆိုၾကပါတယ္။ “အေမရိကန္ ပညာရွင္ေတြက လက္ခံတယ္ဗ်။ ပံုေတာင္ဟာ အေစာဆံုး ပရိုင္းမိတ္ဆိုတာ။ ဒါေပမယ့္ ဥေရာပ အထူးသျဖင့္ ျပင္သစ္က သိပ္လက္မခံခ်င္ေသးဘူး ။ အခုထိ ရတဲ့ ရုပ္ႂကြင္းေတြကို သူတို႔အားမရလွေသးဘူး။ ေမးရိုးဆိုရင္လည္း တစ္ခုလံုးရတာ မဟုတ္ဘဲ အစိတ္အပိုင္းကေလးေတြ ဆိုေတာ့။ ေနာက္ထပ္ အေထာက္အထားေတြ သူတို႔လိုခ်င္ၾကတယ္” တဲ့။ ေဒါက္တာဦးသိန္းက ဆိုပါတယ္။ ဒီဘာသာရပ္မွာ ျပစ္သစ္ပညာရွင္ေတြဟာ အလြန္ အစဥ္အလာႀကီးပါသတဲ့။ ၾသဇာႀကီးပါသတဲ့။
“ပံုေတာင္ ပရိုင္းမိတ္ေတြမွာ အဆင့္နိမ့္ ပရိုင္းမိတ္လကၡဏာေတြလည္း ရွိတယ္။ အဆင့္ျမင့္ ပရိုင္းမိတ္ လကၡဏာေတြလည္း ရွိတယ္။ ႏွစ္မ်ိဳး ေရာေနတာဗ် ။ အဆင့္နိမ့္ကေန အဆင့္ျမင့္ကို ကူးေျပာင္းေနဆဲနဲ႔ တူပါတယ္။ ေရွ႕အံသြားသံုးေခ်ာင္းပါလို႔ အဆင့္နိမ့္ သတၱ၀ါပဲျဖစ္တယ္။ အင္သရိုပိြဳက္ ပရိုင္းမိတ္ မဟုတ္ဘူးလို႔ယူဆၾကဟန္တူပါရဲ႕ ” လို႕ ဦးဘေမာ္က ဆိုပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ပံုေတာင္ ပရိုင္းမိတ္ေတြရဲ႕ သတင္းကို ကမာၻက သိသြားခ့ဲပါၿပီ။ ပုံေတာင္ေဒသကိုလည္း စိတ္၀င္စားလာၾကပါၿပီ ၁၉၇၈ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းေလာက္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပံုေတာင္ပံုညာေဒသနဲ႕ ပခုကၠဴဘက္ တစ္၀ိုက္ ေရွးလူအရိုးေတြ ရွာေဖြစုေဆာင္း သုေတသနျပဳလိုတဲ့အေၾကာင္း ျပင္သစ္နဲ႔ အေမရိကန္ပညာရွင္ အဖြဲ႔ႏွစ္ဖြဲ႔က ကမ္းလွမ္းလာပါေတာ့တယ္။ ျပစ္သစ္အဖြဲ႔က ပံုေတာင္ပံုညာမွာ သံုးလေလာက္ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ၿပီး ရရိွတဲ့ ရုပ္ႂကြင္းေတြကို အေသးစိတ္ ေလ့လာဖို႔ ျပင္သစ္ကို ယူသြားမယ္။ ေလ့လာၿပီးရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျပန္ၿပီး အပ္မယ္လို႔ အဆိုျပဳခဲ့ပါတယ္။ အေမရိကန္အဖြဲ႔ကေတာ့ ပုဂံ၊ ပခုကၠဴနဲ႕ ရခိုင္ျပည္နယ္ အေရွ႕ပိုင္းေတြမွာ တစ္ႀကိမ္ ေျခာက္လနဲ႔ ႏွစ္ႀကိမ္လာေရာက္လိုတဲ့ အေၾကာင္း၊ ရုပ္ႂကြင္းေတြ ရခဲ့ရင္ အေမရိကန္ ယူသြားၿပီး မူရင္း ရုပ္ႂကြင္းေတြရဲ႕ ပံုသြန္း (Plaster Cast)ေတြကို ျပန္ေပးမယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔မွာ ရွိၿပီးျဖစ္တဲ့ တျခား ရုပ္ႂကြင္းေတြကိုလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ေပးဦးမယ္လို႔ ကမ္းလွမ္းခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲ့ဒီ အဖြဲ႕ေတြကို စမစ္ဆိုနီယံ အစ္တီက်ဴ၊ လီကီေဖာင္ေဒးရွင္းအစရွိတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းႀကီးေတြက ကမကထျပဳၿပီး ရန္ပံုေငြ ေထာက္ပံ့တာပါ။
ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီအခ်ိန္တုန္းက ခ်မွတ္ထားခဲ့တဲ့ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားဆိုင္ရာ မူ၀ါဒက ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ရုပ္ႂကြင္းမ်ား ရွာေဖြေလ့လာျခင္း ကိစၥကို ျမန္မာႏိုင္ငံကသာ ေဆာင္ရြက္မယ္လို႕ ခ်မွတ္ၿပီး ျဖစ္ေနပါတယ္။
ေဆာင္ရြက္ဖို႔အစီအစဥ္ေတြလည္း ေရးဆြဲခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့ ပံုေတာင္ေဒသကို ႏိုင္ငံတကာ ပညာရွင္ေတြ လာေရာက္ေလ့လာဖို႔ အခြင့္မသာခဲ့ပါဘူး။
အဲ….ျမန္မာပညာရွင္ေတြ သြားေရာက္ ေလ့လာဖို႔လည္း အခြင့္မသာေတာ့ျပန္ဘူး ျဖစ္သြားျပန္တယ္တဲ့။ အဲ့ဒါကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး ထူးဆန္းတယ္ဆိုရမွာပါ။
ပညာရပ္တစ္ခုဟာ လူသားအားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ ပညာရပ္ေတြဟာ သီးျခားစီ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ဆက္စပ္ၿပီး အက်ိဳးျပဳေနၾကတာပါ။ ေတြ႔ရွိခ်က္ အသစ္တစ္ခုဟာ ရွိရင္းစြဲ အသိပညာကို တိုးတက္ ေျပာင္းလဲေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အသစ္တစ္ခု ေတြ႔လိုက္တာနဲ႔ ကမာၻကို အသိေပး ေၾကညာရစၿမဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီေတြ႔ရွိခ်က္ကို ၀ိုင္း၀န္းေလ့လာ ေဆြးေႏြးေ၀ဖန္ ျငင္းခံုၾကရင္းနဲ႔ အသိသစ္ အျမင္သစ္ေတြ တိုးပြားၿပီး လူ႔ေဘာင္ေလာက တိုးတက္က်ယ္ျပန္႔ လာရတာပါ။ ပညာဟာ လြတ္လပ္မႈကို ႀကိဳက္ပါတယ္။ ေလာင္းရိပ္ေအာက္က ပညာဟာ တျဖည္းျဖည္း ႀကံဳလွီ ေသဆံုးသြားတတ္ပါတယ္။ ပညာကို အညြန္႕တလူလူနဲ႔ ေ၀ဆာပြင့္လန္းေစခ်င္ရင္ေတာ့ ပညာရဲ႕အထက္မွာ ဘာမွမရွိေစရပါဘူး။
XXXXXXXXXX ……….. XXXXXXXX
(၇)
၁၉၇၉ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းေလာက္မွာ အေမရိကန္ မႏုႆေဗဒ ပညာရွင္ႏွစ္ဦး ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေရာက္လာၾကပါတယ္။ ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ေတြအျဖစ္ ေရာက္လာၾကတာပါ။ ကယ္လီဖိုးနီးယာ တကၠသိုလ္က ပါေမာကၡ ေဒါက္တာ Donald Savage နဲ႔ ေျမာက္ကာရိုလိုင္းနား တကၠသိုလ္က ေဒါက္တာ ရပ္ဆယ္စီကြန္း(Russel Ciochon)တို႔ ႏွစ္ဦးဟာ မႏၱေလးကို ေရာက္လာၿပီး ဦးဘေမာ္ကို ေတြ႔ဆံုၾကပါတယ္။ ပံုေတာင္ ပရိုင္းမိတ္ကို ေလ့လာၾကည့္ရွဳၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ပံုေတာင္ေဒသကို ရက္အနည္းငယ္ သြားေရာက္ ေလ့လာၾကပါတယ္။ ရုပ္ၾကြင္းမရခဲ့ေပမယ့္ ပံုေတာင္ပရိုင္းမိတ္ေတြအေၾကာင္း ဦးဘေမာ္နဲ႔ ပူးတြဲၿပီး စာတမ္းျပဳစု ေရးသားႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
အဲ့ဒီစာတမ္းဟာ ၁၉၇၉ ႏို၀င္ဘာလထုတ္ ေနခ်ားမဂၢဇင္းမွာ ပါရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အထက္ရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္မရဘဲ ဒီလိုေတြ႔ဆံု၊ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ မူ၀ါဒ ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းနဲ႔ ၿငိစြန္းတဲ့အတြက္ ဦးဘေမာ္ဟာ ေလးလေလာက္ ေခတၱ ရာထူးခ်ခံရၿပီး စံုစမ္းစစ္ေဆးျခင္း ခံခဲ့ရပါသတဲ့။
ပါေမာကၡႏွစ္ဦး အေမရိကန္ျပန္ေရာက္ေတာ့ စာနယ္ဇင္းေတြ၊ ရုပ္ျမင္သံၾကား အစီအစဥ္ေတြကေနၿပီး ျမန္မာ့ ပံုေတာင္ပရိုင္းမိတ္ေတြအေၾကာင္း အေသးစိတ္ေဆြးေႏြးၾကပါတယ္။ ျမန္မာရုပ္ႂကြင္းေတြဟာ ကမၻာမွာ ေတြ႔ခဲ့သမွ်ထဲက အေစာဆံုး ပရိုင္းမိတ္ေတြျဖစ္တယ္။ လူမ်ိဳးႏြယ္ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲက စၿပီး အာရွအေနာက္ပိုင္းေဒသက တဆင့္ အာဖရိက ကိုေရာက္သြားတာျဖစ္ႏုိင္တယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံက ပံုေတာင္ေျမလႊာမ်ိဳးမွာ ေရွးက်တဲ့ ပရိုင္းမိတ္ေတြ ေပါမ်ားႂကြယ္၀တဲ့အေျခအေနမ်ိဳးရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာ့ပညာရွင္ေတြနဲ႔ အတူေလးနွစ္ေလာက္ စူးစမ္းေလ့လာ အလုပ္လုပ္ခ်င္တယ္ဆိုတာေတြ ေျပာျပၾကသတဲ့။
ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီကာလ မူ၀ါဒအရ သူတို႔မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါဘူး။ ဘယ္သူကမွလည္း ဆက္လက္ၿပီး ဘာမွ မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ၾကပါဘူး။
၁၉၄၃ ခုႏွစ္တုန္းကလည္း အေရးႀကီးတဲ့ ေတြ႔ရွိခ်က္တစ္ခု ေတြ႔ခဲ့ရေသးတယ္ဗ်။ ေဒါက္တာ ဒီတားရား (Hellmut de terra)နဲ႔ အဖြဲ႔က ျမန္မာျပည္အလယ္ပိုင္း မိုးေခါင္ေရရွားရပ္၀န္းေဒသ တစ္၀ိုက္မွာ ေက်ာက္ေခတ္ဦးပိုင္း လူသားေတြအသံုးျပဳခဲ့တဲ့ အသံုးအေဆာင္ေတြ၊ ေက်ာက္လက္နက္ေတြ တစ္ပံုတစ္ပင္ေတြ႔ရွိခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒါကို သူတို႔က “အညာသားယဥ္ေက်းမႈ” (Anyarthian Culture) လို႔ ေခတ္ကာလတစ္ခု သတ္မွတ္ခဲ့ၾကတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေက်ာက္ေခတ္ဦးလူသားေတြ ေနထိုင္ခဲ့ၾကပါလားဆိုတာ ေသခ်ာသြားတာေပါ့” လို႔ ဦးဘေမာ္ က အမွတ္ရပါတယ္။
ဒါျဖင့္ ပံုေတာင္ဂ်ီးယားဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲမွာပဲ “အညာသား”အျဖစ္ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲခဲ့တာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလား။
“မျဖစ္ႏိုင္ေသးဘူးလို႕ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ပံုေတာင္ဂ်ီးယားနဲ႕ အညာသားအၾကား ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲခဲ့ၾကတဲ့ ရုပ္ႂကြင္းေတြသာ ရွာေတြ႔ခဲ့ရင္ ကိစၥျပတ္သြားမွာပဲ” တဲ့။ လက္ရွိ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ ဘူမိေဗဒပညာရွင္ တစ္ဦးက ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ ဒီျဖစ္စဥ္ႀကီး တကယ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္လို႔ ေသခ်ာေပါက္ေျပာႏိုင္ဖို႔ကရုပ္ႂကြင္း အေထာက္အထားအမ်ားႀကီး လိုပါတယ္။ Proplithecus, Dyopithecus, Ramapcus, Homo eretus, Neandertal, Cro Magnon အစရွိတဲ့ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲေနတဲ့ ရုပ္ႂကြင္းေတြ ရရွိမွ ေျပာႏိုင္မွာပါ။
“ေတြ႔ဖို႔ဆိုတာကလည္း ရွာေဖြကြင္းဆင္း ေလ့လာႏုိင္မွ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ ကိစၥဗ်။ ဒီမွာက ေက်ာရိုးရုပ္ႂကြင္းေတြကို စနစ္တက် ေလ့လာႏိုင္သူ မရွိသေလာက္ကို နည္းေသးတယ္။ တကယ္လို႔ ျပင္ပက နာမည္ေက်ာ္ အဖြဲ႔အစည္းႀကီးေတြက ပညာရွင္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္း လုပ္ေဆာင္ခြင့္ရရင္ သိပ္ေကာင္းမယ္။ သူတို႔ ေဆာင္ရြက္ပံုနည္းစနစ္ေတြ။ ပညာေတြ၊ အတတ္ပညာအသစ္ေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရတာေပါ့။ ပူးတြဲစာတမ္းေတြ ျပဳစုႏိုင္ရင္ ပိုၿပီး အက်ိဳးရွိ အျမတ္ထြက္ပါတယ္” လို႔ အဲ့ဒီဆရာက လူငယ္ပီပီ အားမာန္တက္ပါတယ္။
အဲ့ဒီ အားမာန္မ်ိဳးဟာ အေကာင္အထည္ မေပၚႏိုင္တာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ ပညာရပ္နဲ႕ ပတ္သတ္ရင္ ေငြေၾကး၊ ပညာရွင္ အကူအညီေပးခ်င္တာေတြရွိပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီကာလက ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ကိစၥနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးကိစၥကို ေရာေထြး စဥ္းစားေလ့ရွိခဲ့တာေၾကာင့္ အဲ့ဒီပညာရွင္ရဲ႕ အိပ္မက္မ်ိဳးေတြ ပ်က္ျပယ္ခဲ့ရတာပါ ။
လူအစ အာရွကလား၊ အာဖရိကကလားဆိုတာ ေသေသခ်ာခ်ာ ရွင္းလင္းဖို႔ လိုေနပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ အာရွဘက္က အေထာက္အထား နည္းေနပါေသးတယ္။ ျပင္ပ ပညာရွင္ေတြကေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ရုပ္ၾကြင္းေတြ အေတာ္မ်ားမ်ား ရွိေနႏိုင္တယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ ယံုၾကည္ေနၾကေလရဲ႕။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အတတ္ပညာနဲ႔ အေတြ႕အႀကံဳ အားနည္းေနေသးတယ္ဆိုရင္ အားေကာင္းသူနဲ႔ ပူးေပါင္းရမွာပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ ဒီကိစၥဟာ ပိုက္ဆံကိစၥ၊ စီးပြားေရးကိစၥ မဟုတ္ေပဘူး။
ပညာရပ္ ကိစၥျဖစ္တယ္။ ၿခံဳၿပီးေျပာရရင္ ကမာၻ႔ကိစၥလည္းျဖစ္သလို ျမန္မာ့ကိစၥလည္း ျဖစ္ေၾကာင္းပါ။
“ဘာမွ မတတ္ႏိုင္ပါဘူးေလဆိုၿပီး ေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ ေနၾကမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပံုေတာင္ကိစၥဟာ ဟိုတုန္းကလိုပဲ ေမွးမွိန္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားဦးေတာ့မွာပဲ” လို႔ ဘူမိေဗဒ ဆရာငယ္တစ္ေယာက္က စိုးရိမ္၀မ္းနည္းလိုက္ပါတယ္။
XXXXXXXXXX ………. XXXXXXXX
(၈)
ဒါေပမယ့္ ၁၉၈၁၊ ဧၿပီလမွာ ျမန္မာဘူမိေဗဒေလာကကို လႈပ္ခနဲ ျဖစ္သြားေစတဲ့ ျဖစ္ရပ္တစ္ခု ေပၚေပါက္လာျပန္ပါတယ္။ မံုရြာခရိုင္ ေရႊျမင္တင္ ေတာင္တန္းနားမွာ ေရွးဦးလူလို႔ယူဆရတဲ့ ေမးရိုးတစ္ခု ေတြ႔ရျပန္ၿပီတဲ့။
ေတြ႕ရွိသူကေတာ့ ပံုေတာင္ပရိုင္းမိတ္ကို ေတြ႔ခဲ့တဲ့ ကထိက ဦးဘေမာ္ပါပဲ။
ဦးဘေမာ္က အညာသား၊ မံုရြာခရိုင္၊ ေခ်ာင္းဦးၿမိဳ႕နယ္၊ မံုရြာေၾကးမံုအနီး ၾကာပိုင္ရြာဇာတိ၊ ေခ်ာင္းဦးမွာ အလယ္တန္းအထိ ပညာသင္ခဲ့ၿပီး မံုရြာကေန ဆယ္တန္းေအာင္တာပါ။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဘူမိေဗဒဘြဲ႔ရပါတယ္။ ဘသာရပ္ကို စိတ္၀င္စားသူ တစ္ဦးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သူေတြ႔ခဲ့တဲ့ ပံုေတာင္ဂ်ီးယားကိစၥေၾကာင့္ ေခတၱရာထူး ခ်ခံရ။ စစ္ေဆးခံရတာေတြ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး စိတ္၀မ္းမခ်မ္းေျမ႕ ျဖစ္ေနခဲ့ရာက စတုတၳႏွစ္ဘူမိေဗဒ ေက်ာင္းသားေတြကို ကြင္းဆင္းသင္ျပဖို႔ သူ႔နယ္ေျမျဖစ္တဲ့ ႏြယ္ေခြရြာ တစ္၀ိုက္ကို သြားေရာက္ ခြင့္ေတာင္းေတာ့ ခြင့္ျပဳခ်က္ ရခဲ့ပါတယ္။ (ပံုေတာင္ေဒသကေတာ့ ဘာေၾကာင့္မွန္းမသိ ကန္႔သတ္နယ္ေျမလို ျဖစ္ေနၿပီး ေနာက္ထပ္ ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈေတြ မလုပ္ၾကဘူးတဲ့)
အဲ့ဒီလို ကြင္းဆင္းေလ့လာၾကရင္းနဲ႔ ႏြယ္ေခြရြာရဲ႕အေနာက္ေျမာက္ဘက္ တစ္မိုင္ေလာက္အကြာ ဒဂၤါးကုန္းလို႔ ေခၚၾကတဲ့ ယာကြက္ထဲကေန ေရွးဦးလူရဲ႕ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ႂကြင္း ေမးရိုး အစိတ္အပိုင္းကို ေတြ႔ခဲ့ရတာပါ။
“ယာကြက္က ေရႊျမင္တင္ ေတာင္တန္းရဲ႕ ေတာင္ဘက္စြန္း ေတာင္စြယ္ေပၚမွာဗ်။
ေက်ာက္စရစ္နဲ႔ ေျမနီေရာေနတဲ့ ေျမေပၚမွာေပၚေနတာ။ ေနကလည္း ပူလိုက္တာဗ်ာ က်က္ေနတာပဲ။ ကၽြန္ေတာ္က ညွပ္ဖိနပ္စီးထားေတာ့ ေျခေထာက္က သိပ္မလံုဘူး။ အဲ့ဒီမွာ တစ္ခုခုနဲ႔ ခလုတ္တိုက္မိလိုက္တယ္။ နာသြားလို႔ ငံု႕ၾကည့္လိုက္ေတာ့မွ ေက်ာက္ျဖစ္ေနတဲ့ အရိုးကို ေတြ႔လိုက္တာဗ်”
ၿပံဳးေနတဲ့ ဦးဘေမာ္ရဲ႕ မ်က္ႏွာဟာ အတိတ္ ျဖစ္စဥ္ေတြကို ျပန္ျမင္ရင္းက ႏုပ်ိဳသြားသလိုပါပဲ။
အဲ့ဒီ ေမးရိုးအံသြားေတြကို စစ္ေဆးၾကည့္ၿပီး အနည္းဆံုး ႏွစ္ ႏွစ္သိန္း သက္တမ္းရွိတဲ့ Homo eructus ရဲ႕အရိုးျဖစ္တယ္။ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြမွာ ေတြ႔ခဲ့ၿပီးျဖစ္တဲ့ ပီကင္းလူနဲ႔ ဂ်ာဗားလူဆိုတဲ့ Homo eructus ေတြနဲ႔ အဆက္အစပ္ ရွိႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆၿပီး သူေတြ႔ခဲ့တဲ့ အရိုးကို Burma man လို႔ နာမည္ေပးလိုက္ပါတယ္။ အခုကာလ ဆိုရင္ေတာ့ Myanmar man ေပါ့။
အဲ့သလို ေတြ႔ရွိလိုက္တဲ့ သတင္းဟာ ျမန္မာ့စာနယ္ဇင္းေတြထဲမွာ သတင္းထူးႀကီးတစ္ခု ျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဦးဘေမာ္ဟာ ဒါ၀င္သီအိုရီရဲ႕ အစနဲ႔ အဆံုးကို ေတြ႔ရွိခဲ့တာကလား။ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္က သူေတြ႔ခဲ့တဲ့ ပံုေတာင္ဂ်ီးယားဟာ လူအျဖစ္ မကူးေျပာင္းေသးဘူး။ အခုေတြ႔တဲ့ “ျမန္မာလူ” ကေတာ့ ပီကင္းလူထက္ ပိုၿပီး ေရွးက်သတဲ့။ အဲ့ဒါ သိပ္စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။ ပံုေတာင္ဂ်ီးယားနဲ႕ အညာသားအၾကား ၾကားအဆင့္တစ္ခုျဖစ္တဲ့ Homo eructus ရုပ္ႂကြင္းကို ေတြ႔တာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ေလမလား။
ျမန္မာပညာရွင္ အခ်ိဳ႕က ဒါကို လက္မခံၾကေသးပါဘူး။ ဒီရုပ္ႂကြင္းဟာ လံုး၀ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ႂကြင္း မဟုတ္ေသးဘဲ တစ္၀က္တစ္ပ်က္ ေက်ာက္ျဖစ္ရုပ္ႂကြင္း(Semi-fossil)သာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏွစ္ေပါင္း ေသာင္းဂဏန္းေလာက္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ Homo erectus မျဖစ္ႏိုင္ဘဲ Homo sapians ရုပ္ႂကြင္းသာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။
ဦးဘေမာ္က ဒီရုပ္ႂကြင္းကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ေကာက္ခ်က္ဆြဲရာမွာ ျမန္မာရဲ႕အစဟာ ပါေမာကၡ လု(စ္)တို႔ ေျပာခဲ့သလို ျမန္မာ တိဘက္တိုဘားမင္းက ဆင္းသက္လာတယ္ဆိုတာ သံသယျဖစ္စရာ ရွိလာၿပီ။ “ ျမန္မာဟာ ျမန္မာက” လို႔ က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ေျပာလိုက္ပါေတာ့တယ္။
ဦးဘေမာ္ရဲ႕ “ျမန္မာအစ” ကိုလည္း ျမန္မာ့ပညာရွင္ အားလံုးက လက္မခံၾကေသးပါဘူး။ ဒီလို ေျပာႏိုင္ဖို႔ လံုေလာက္တဲ့ အေထာက္အထားေတြ အမ်ားႀကီး လိုေနတယ္လို႔ ဆိုၾကေလရဲ႕။ “ဒီမွာက ရုပ္ႂကြင္း အေထာက္အထားလို႔ ေျပာစရာ ျပစရာ သိပ္နည္းလြန္းေနေသးတယ္။ ရုပ္ႂကြင္းအရိုးစု တစ္ခုလံုး အျပည့္အစံုရမွ ေကာင္းမွာ။ ဒါေတာင္ အေလာင္းတစ္ေလာင္းနဲ႔တင္ မျပည့္စံုေသးဘူး။ ၁၄-၁၅ ေလာင္းေလာက္ကိုေတြ႕ရမွ” လို႔ အၿငိမ္းစား သမိုင္းပါေမာကၡ ေဒါက္တာ သန္းထြန္းက ေတာင္းဆိုပါတယ္။
ေဒါက္တာသန္းထြန္းဟာ မၾကာခင္က ဦးဘေမာ္ ရုပ္ႂကြင္းေတြ႔ခဲ့တဲ့ ႏြယ္ေခြေက်းရြာကို သြားေရာက္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ေက်ာက္လက္နက္အခ်ိဳ႕လည္း ရရွိခဲ့ေသးတယ္။
“ကမၻာမွာ ဘယ္ေလာက္ စီးပြားေရးအရ အေရးႀကီးတဲ့ အေဆာက္အဦေတြ ေဆာက္ေဆာက္ ေရွးေဟာင္း မႏုႆေဗဒပညာရွင္၊ သမိုင္းပညာရွင္ေတြက ဒီေနရာဟာ ပညာရပ္အရ တန္ဖိုးႀကီးတယ္လို႕ ဆိုလိုက္ရင္ အားလံုး ေနာက္ဆုတ္ေပးရတာပဲ။ လံုး၀ မထိရဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ ႏြယ္ေခြသြားတာကေတာ့ ေရေလွာင္တမံဆည္ႀကီး ေဆာက္ေတာ့မယ္ဆိုလို႔ အဲ့ဒီေနရာကို ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႕ ေျပးၾကည့္တာပါပဲ” လို႔ ေဒါက္တာ သန္းထြန္းက ရယ္ရယ္ေမာေမာေျပာ ပါတယ္။
ဦးဘေမာ္ရဲ႕ အဆိုကို ျငင္းခုန္ၾကခဲ့ေပမယ့္ ဒီရုပ္ႂကြင္းကို ေဒါက္တာ ဦးသိန္းတစ္ေယာက္ပဲ ၾကည့္ခြင့္ရလိုက္ပါသတဲ့။ ျငင္းဆိုသူ ပညာရွင္အမ်ားစုဟာ ဓာတ္ပံုကိုပဲ ၾကည့္ၿပီး ေကာက္ခ်က္ ခ်ၾကရတာပါ။ ျမန္မာပညာရွင္ေတြေရာ၊ ျပည္ပပညာရွင္ေတြပါ ၾကည့္ခြင့္ မႀကံဳလိုက္ရေတာ့ပါဘူး။ ဒီတစ္ခါမွာေတာ့ ဦးဘေမာ္က သူႏြယ္ေခြက ရခဲ့တဲ့ ေရွးလူရဲ႕ ေမးရိုးရုပ္ႂကြင္းကို အဲ့ဒီတုန္းက အေနာက္ေျမာက္တိုင္းစစ္ဌာနခ်ဳပ္ တိုင္းမွဴး ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ သန္းညြန္႔ လက္ထဲ အပ္ခဲ့ပါတယ္။ တိုင္းမွဴးကလည္း အဲ့ဒီတုန္းက ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ ဥကၠဌႀကီးကို မႏၱေလးမွာ ျပသခဲ့ၿပီး ဦးဘေမာ္ကို ဖိတ္ၾကားလို႔ သံုးေယာက္သား ညစား စားခဲ့ၾကပါေသးတယ္။
“ဒါျဖင့္ ဆရာ… အဲ့ဒီသြားေတြ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘယ္မွာ ၾကည့္ႏိုင္မလဲ“ လို႔ ေမးေတာ့ ဦးဘေမာ္ကိုယ္တိုင္လည္း မသိပါဘူးတဲ့။ ျမန္မာနဲ႕ ႏိုင္ငံတကာပညာရွင္ေတြရဲ႕ အတည္ျပဳခ်က္ လိုအပ္ေနေသးေပမယ့္ ဒီသြားေတြဟာ ျမန္မာတစ္မ်ိဳးသားလံုး အတြက္၊ ကမာၻ႔လူသားမ်ိဳးႏြယ္ရဲ႕ ျဖစ္စဥ္ ခရီးအတြက္ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္ေလာက္တဲ့ ပစၥည္းေတြ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္တာမို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ လံုၿခံဳစိတ္ခ်ရတဲ့ ေနရာမွာ ထိန္းသိမ္း ထားရွိလိမ့္မယ္လို႔ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။
ဦးဘေမာ္ က သူ႔ “ျမန္မာလူ” အေၾကာင္း စာတမ္းကို ေဟာင္ေကာင္ တကၠသိုလ္ထုတ္ (The East Asian Tertiary/Quaternary Nwesletter) စာေစာင္ကို ေပးပို႔လိုက္ေတာ့ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္ထုတ္ စာေစာင္မွာ ပါရွိလာပါတယ္။ ျမန္မာလူအေၾကာင္းကမာၻက ဘယ္ေလာက္ စိတ္၀င္တစား တုန္႔ျပန္လာမလဲ ဆိုတာကေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ရမွာပါ။
ျမန္မာလူရဲ႕ တန္ဖိုးအစစ္အမွန္ကို တညီတညြတ္ မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေသးေပမယ့္ အဲ့ဒီ ေတြ႔ရွိခ်က္ကို ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ သုေတသနဌာနက ဒုတိယအႀကိမ္ ျပင္ဆင္ရိုက္ႏွိပ္တဲ့ အေျချပ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမိုင္း ပထမတြဲမွာ ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္ ။ ဒါတင္မက မံုရြာၿမိဳ႕ ရာျပည့္ေက်ာက္စာမွာလည္း ျမန္မာလူ၏ မူလအစကို ဤေဒသမွစတင္ ေတြ႔ရွိခဲ့သည္လို႔ ေရးထြင္းေမာ္ကြန္း တင္ထားၿပီးပါၿပီ။ မံုရြာသားေတြကေတာ့ အဲ့သည္အတိုင္းပါပဲ။ လုပ္ခ်င္ရင္လုပ္လိုက္တာပဲ။
က်န္တာေနာက္မွၾကည့္ရွင္း။ အင္း …….. ။
XXXXXXX ……….. XXXXXXX
(၉)
ဟုတ္ကဲ့ ကၽြန္ေတာ့္သားႀကီးေမးတဲ့ လူဘယ္ေနရာက စသလဲေမးခြန္းကို ကၽြန္ေတာ္မေျဖႏိုင္တာ အဲဒါေတြေၾကာင့္ပါ ။
ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အေထာက္အထားေတြ လိုေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရွိသမွ်ေသာ အေထာက္အထားေလးေတြေတာင္ ဘယ္ေနရာေရာက္ေနမွန္း မသိရပါဘူး။
ပုံေတာင္ဂ်ီးယားေမးရိုး ေလးခုကို ပကတိအတိုင္း ၾကည့္ဖူးခ်င္လို႔ ေမးျမန္းတဲ့အခါ အ.ဆ.ည ကပဲ သိမ္းထားသလိုလို အမ်ိဳးသားျပတိုက္ ပို႔လိုက္သလိုလိုနဲ႔ ေရေရရာရာ မသိခဲ့ရပါဘူ။ ႏြယ္ေခြေမးရိုးလည္း ထိုနည္းအတိုင္းပါပဲ။
ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဇာတိမာန္ တက္ခ်င္သူပါ။
ကမာၻမွာ လူအစ ျမန္မာကေဟ့လို႔ ေၾကြးေၾကာ္ၿပီး ဇာတိမာန္ တေထာင္းေထာင္း လက္ခေမာင္း တေျဖာင္းေျဖာင္းခတ္ခ်င္သူပါ။
အေမရိကန္တို႔၊ ဂ်ပန္တို႔ကို “ေၾသာ္…. ငါတို႔ေနာက္မွ လူျဖစ္ခဲ့ၾကရရွာတာပါလား” လို႔ သနားစိတ္ကေလးနဲ႔ အေပၚစီးကၾကည့္ခ်င္သူပါ။
အဲ့ဒီလိုကၽြန္ေတာ္တို႕ ခံစားႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ အခုလက္ရိွ အေထာက္အထားေတြကို သက္ဆိုင္ရာ ကမာၻပညာရွင္ေတြ ကိုယ္တိုင္ၾကည့္ရွဳစစ္ေဆးေလ့လာၿပီး လိုအပ္ရင္ ေရဒီယိုအက္တစ္နည္းကဲ့သ႔ိုေသာ သက္တမ္းထုတ္ေဖာ္ပံုမ်ိဳးနဲ႔ ေဆာင္ရြက္ၾကၿပီး ေသခ်ာတဲ့ အေျဖ တစ္ခုကိုေတာ့ျဖင့္ သိခ်င္လွပါၿပီ။ တကယ္လို႔မ်ား ဒီရုပ္ႂကြင္းေတြရဲ႕ သက္တမ္း အာဖရိကထက္မ်ား ေစာခဲ့မယ္ဆိုရင္ ေသခ်ာခဲ့ရင္ လူဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သမိုင္းႀကီးကို အသစ္တစ္ဖန္ ျပန္လည္ ေရးသားၾကရေတာ့မွာပါ။
အဲ့ဒီအတြက္ ရွိၿပီးသမွ် အေထာက္အထားေလးေတြရဲ႕ တန္ဖိုး အစစ္အမွန္ကို ေသခ်ာေအာင္ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ေစေၾကာင္းနဲ႔ ေနာက္ထပ္ အေထာက္အထားမ်ားလည္း မ်ားမ်ားနဲ႔ ျမန္ျမန္ ရရွိၾကပါေစေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္က ဆုေတာင္းလိုက္ရပါတယ္။
၁၉၉၅ ၊ စက္တင္ဘာလ။

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...