စၾကာဝဠာအနႏၵ၌ရွိၾကကုန္ေသာ လူ၊နတ္၊ျဗမၼာ၊သတၱဝါအားလံုးတိုသည္ ကိုယ္စိတ္နွစ္ျဖွာခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ေကာင္းက်ဳိးလိုရာစႏၵ ျပည္ဝၾကပါေစ...







၀ဋ္ဆိုတာလည္တတ္တဲ့သေဘာရွိတယ္

 

"၀ဋ္လိုက္တတ္တယ္"-တဲ့ ဒီစကားလံုးေလးကို လူတိုင္းလိုလို ၾကားဖူးၾကမွာပါ၊
ငယ္ငယ္က ပိုးေကာင္းေလးေတြကို ေဆာ့စရာလိုသေဘာထားၿပီး သတ္ျဖတ္တဲ့အခါမ်ိဳးမွာ အေမက "ဟဲ့ သား ၀ဋ္လိုက္တတ္တယ္္ေနာ္ မလုပ္ရဘူး" လို႔ ဆိုဆံုးမခဲ့တယ္။ အဲဒီတုန္းကႀကီး ၀ဋ္လိုက္တယ္ဆိုတာ ဘာမွန္းမသိေပမယ့္ ေၾကာက္စရာအျဖစ္နဲ႔ေတာ့ ရင္းႏွီးေနၿပီးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ခုလဲ ၀ဋ္လိုက္တယ္ဆုိတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေရာင္၀ါး၀ါးျဖစ္ေနတုန္းပါေလ။

၀ဋ္ဆိုတာ ၀ဋၬဆိုတဲ့ ပါဠိကေန ျမန္မာမႈ ျပဳထားတာပါ၊ ၀ဋ္-သဒၵါကို ျမန္မာအဘိဓာန္မွာ ၀ဋ္၊ န-၁၊ လည္ပတ္တတ္ေသာသေဘာ၊ (ကိေလသာ၀ဋ္၊ ကမၼ၀ဋ္၊ ၀ိပါက၀ဋ္ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးရွိသည္။)
၂။ ျပဳခဲ့မိေသာ မေကာင္းမႈ၏ အတုံ႔အလွည့္အက်ိဳး။ [ပါ၊ ၀ဋၬ] လို႔ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။(ျမန္မာအဘိဓာန္-၃၆၂)
ပါဠိအဘိဓာန္ေတြမွာေတာ့ ရိကၡာ၊ လွဴဖြယ္၊ အေၾကာင္း၊ ဂ်င္(ေဘာလံုး)စတဲ့ အနက္မ်ားစြာ ဖြင့္ဆိုၾကပါတယ္။

ခုဒီမွာေျပာခ်င္တာကေတာ့ ျပဳခဲ့မိတဲ့ မေကာင္းမႈရဲ့ အတုံ႔အလွည့္ကို ေျပာခ်င္တာပါ။ ဒီမွာ အတံု႔အလွည့္-ဆိုတာ တုန္႔ျပန္တဲ့သေဘာ အျပန္အလွန္သေဘာကို ဆိုလိုတယ္လို႔ ျမန္မာအဘိဓာန္မွာ ဖြင့္ဆိုထားျပန္ပါတယ္။

၀ဋ္ဆိုတာလည္တတ္ပါတယ္။ တရားသေဘာအရေျပာရလွ်င္ ကုသုိလ္လည္း ၀ဋ္လည္တတ္ပါတယ္ ၊ အကုသိုလ္လည္း ၀ဋ္လည္တတ္တယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ၊ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္အပါအ၀င္ အမ်ားစုက အကုသိုလ္၀ဋ္လိုက္တာကိုပဲ ၀ဋ္လည္တယ္လို႔ ေၾကာက္ရေကာင္းမွန္းသိတာပါ။ ကဲပါေလ.. အဲဒါေတြ ခဏထားၾကပါစို႔။

၀ဋ္ဆိုတာ အတံု႔အလွည့္ခံရတဲ့ နိယာမတစ္ခုလို႔ ေျပာရမလိုပါပဲ။ တုန္႔ျပန္မႈ နိယာမေပါ့။ ဒီေနရာမွာ ၾကားဖူးတဲ့ အိုက္စက္ႏ်ဴတန္ရဲ့ တတိယနိယာမကို သတိရလို႔ ေျပာလိုက္ပါရေစ..သူ႔ရဲ့ တတိယနိယာမက "သက္ေရာက္မႈတုိင္းတြင္ ယင္းႏွင့္ညီမွ်ေသာ ေျပာင္းျပန္(တန္ျပန္) သက္ေရာက္မႈ တစ္ခုစီ ရွိသည္" တဲ့။
ျမတ္ဗုဒၶကေတာ့ ကံတရားနဲ႔ ကံရဲ့အက်ိဳးတရားကို ေဟာထားခဲ့ၿပီးသားပါ။ ကမၼနိယာမ လို႔အမည္ေပးပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ၀ဋ္ဆိုတာ အင္မတန္ေၾကာက္စရာေကာင္းလွပါတယ္။ ပါရမီရွင္ႀကီးမ်ားကိုပင္ အလြတ္မေပး ႏွိပ္စက္တတ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ပူတိဂတၱတိႆမေထရ္အေၾကာင္းေလး ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။
သာ၀တၳိၿမိဳ႕ ေဇတ၀န္ေက်ာင္းမွာ ျမတ္ဗုဒၶသတင္းသံုးေနေတာ္မူစဥ္ အမ်ိဳးသားတစ္ဦး သဒၶါတရားနဲ႔ ရဟန္းေဘာင္ကို ၀င္ေရာက္ခိုလံႈခဲ့ပါတယ္။ ဘြဲ႕ေတာ္ကေတာ့ တိႆတဲ့။
ရဟန္းေဘာင္ေရာက္ၿပီး မၾကာခင္မွာပဲ ခႏၶာကိုယ္မွာ အဖုေပါက္လာပါတယ္။ ပထမေတာ့ မုန္႔ညွင္းေစ့ေလာက္ေသးေသးေလးေပါ့၊ ေနာက္ေတာ့ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ပဲေနာက္ေစ့ေလာက္၊ ေနာက္ ကေလာေစ့ေလာက္၊ အဲဒီေနာက္ ဇီးျဖဴသီးလံုးေလာက္ႀကီးလာတယ္၊ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ဥသွ်စ္သီးစိမ္းအငယ္စား ေနာက္အႀကီးစားဥသွ်စ္သီးေလာက္ ႀကီးလာၿပီး ခႏၶာကိုယ္အႏွံ႔အဖူးေတြ အပိန္႔ေတြ ေပါက္ၿပီး ေပါက္ကြဲၿပီး တစ္ကိုယ္လံုး ပုတ္သြားသလိုျဖစ္လာတယ္။

ေနာက္ေတာ့ တစ္ကိုယ္လံုး ပုတ္႐ံုမက အရိုးေတြပါ က်ိဳးပဲလာကုန္တယ္၊ ေသြးေတြ ျပည္ေတြ အလိမ္းလိမ္းနဲ႔မိုု႔ ေဆးေၾကာသုတ္သင္ဖို႔ေတာင္ မတတ္ႏိုင္ၾကလို႔ တပည့္ေတြေရာ သီတင္းသံုးေဖာ္ေတြကပါ မလြဲသာမေရွာင္သာ မစြန္႔ခ်င္ပဲ ဒီအတိုင္းပဲ စြန္႔ပစ္ထားလိုက္ရပါေတာ့တယ္။
ဒီေတာ့ အားကိုးရာမဲ့ၿပီး တစ္ပါးတည္း အထီးက်န္စြာနဲ႔ အိပ္ေနရရွာပါေတာ့တယ္။ ဘဲြ႕ေတာ္ကိုလဲ တိႆရဲ့ေရွ႕မွာ ပူတိဂတၱ(ပုတ္ေသာကိုယ္)ဆိုၿပီး ၀ိေသသမလိုက္ၾကေတာ့တာေပါ့၊ တိႆကေန ပူတိဂတၱတိႆ ျဖစ္သြားပါတယ္။

"ကိုယ့္ကာယကံ ကိုယ့္ထံျပန္ ပဲ့တင္သံမလြဲ တထပ္ထဲ"-ဆိုတဲ့အတိုင္း ကိုယ့္ျပဳသမွ်ကံေတြကို ကိုယ္တိုင္ရိပ္သိမ္းခံစားေနရတာပါ။ အဲ..ေနာက္ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ဉာဏ္ကြန္ယက္ျဖန္႔ေတာ္မူေလေတာ့ ဘုရားရွင္ရဲ့ ဉာဏ္ကြန္ယက္ထဲမွာ ထင္လာလို႔ ဘုရားရွင္က သူ႔ရဲ့ ပါရမီေတာ္ကို သိေတာ္မူတာမို႔ ပူတိဂတၱတိႆမေထရ္ထံသြားၿပီး ေရေႏြးေတြနဲ႔ ေရခ်ိဳးေပး သကၤန္းေတြကို ေရေႏြးနဲ႔ ေလွ်ာ္ဖြတ္ခိုင္းေစပါတယ္။

တပည့္ေတြေရာ သီတင္းသံုးေဖာ္ေတြပါ လ်စ္လ်ဴရွဳခံထားရတဲ့ သူဟာ ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ ယုယၾကင္နာမႈကို ခံယူလိုက္ရေတာ့ အေက်နပ္ႀကီး ေက်နပ္ေနတာေပါ့။ ကိုယ္ေရစစ္သြားၿပီးခ်ိန္မွာ သကၤန္း၀တ္ၿပီး တက္ၾကြတဲ့ကိုယ္ လန္းဆန္းတဲ့စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ေညာင္ေစာင္မွာလဲေနလိုက္ပါတယ္။
ဒီအခါ ျမတ္စြာဘုရားက သူ႔ရဲ့ေခါင္းရင္မွာ ရပ္ၿပီး "ခ်စ္သား ပူတိဂတၱတိႆ ဒီခႏၶာကိုယ္ဟာ ၀ိညာဥ္ကင္းသြားလို႔ စြန္႔ပစ္လိုက္ရင္ ဘာမွအသံုးမက်တဲ့ ဖြဲလိုပဲ ျဖစ္လိမ့္မယ္၊ မၾကာခင္ ေျမမွာ လဲေလ်ာင္းေနရေတာ့မယ္" လို႔ မိန္႔ေတာ္မူလိုက္ပါတယ္။
လူနာကို ျမတ္စြာဘုရားက ဒီလိုမိန္႔ေတာ္မူေတာ့ သာမန္မ်က္စိ သာမန္အျမင္နဲ႔ဆို အျမင္ေတြ တစ္မ်ိဳးျဖစ္ေနမွာေပါ့။ တကယ္ေတာ့ အဲဒီလို မိန္႔ေတာ္မူလိုက္ျခင္းဟာ တိႆအဖို႔ အဆိုးဆံုးကေန အေကာင္းဆံုးအျဖစ္ေျပာင္းလြဲသြားေစခဲ့ပါတယ္။

သူ႔ရဲ့ခႏၶာကိုယ္ကို ၀ိပႆနာဉာဏ္မ်က္စိနဲ႔တပ္ၿပီး ၾကည့္လိုက္ေတာ့ တိႆေထရ္ဟာ ပဋိသမ႓ိဒါေလးပါးႏွင့္တကြ အရဟတၱဖိုလ္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳေတာ္မူသြားပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ကေရာဂါရတာကို စိတ္ညစ္ၿပီး ေနတတ္ၾကပါတယ္၊ စိတ္ညစ္ေတာ့ ေရာဂါပိုတိုး၊ ေရာဂါပိုတိုးေတာ့ ပိုစိတ္ညစ္.. ဒီလိုနဲ႔ ဘ၀ကို လံုးပါးပါးသူေတြက အမ်ားႀကီးပါပဲ။

ပူတိဂတၱတိႆမေထရ္ကေတာ့ အဲသလိုမဟုတ္ ေရာဂါျဖစ္တာျခင္း အတူတူ ဘာကြာသြားလဲ စဥ္းစားစရာပါပဲ၊ ခႏၶာကိုယ္ကို ၾကည့္နည္းကြာသြားလို႔ လို႔ ေျပာရင္ မွန္မယ္ထင္ပါတယ္။ ဟုတ္တယ္ မိမိတို႔က ခႏၶာကိုယ္ကို ပပၪၥမ်က္စိနဲ႔ၾကည့္ခဲ့တယ္၊ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါလို႔ ျမင္တယ္၊ ငါလို႔ျမင္တယ္၊ တြယ္တာစရာ မက္ေမာစရာလို႔ ျမင္တယ္၊ မေထရ္က မဂၢင္မ်က္စိနဲ႔ၾကည့္တယ္၊ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါလို႔ မျမင္ ငါလို႔မျမင္ ၃၂ေကာ႒ာသအစုအေ၀း ရုပ္နာမ္လုိ႔သာျမင္တယ္။ အေျခခံ အျမင္ခ်င္းပင္ ဘယ္ေလာက္ကြာျခားသြားပါသလဲ။ အေျခခံကြာသြားသည္ႏွင့္အမွ် ေနာက္ဆက္တြဲ တရားမ်ားလည္း ကြာခ်င္တိုင္းကြာေတာ့မွာ ေသခ်ာပါတယ္။

ျမတ္ဗုဒၶေဒသနာေတာ္ဟာ အဆိုးဆံုးအေျခအေနကို အေကာင္းဆံုးအေျခအေနေရာက္ေအာင္ အသံုးခ်ႏိုင္ပါတယ္၊ အသံုးခ်တတ္ဖို႔ ဉာဏ္ရွိဖို႔သာ လိုရင္းပါပဲ။ ပူတိဂတၱတိႆ အသံုးခ်ျပ သြားခဲ့ပါၿပီ။
ဒီလို ပဋိသမ႓ိဒါပတၱရဟႏၲာျဖစ္ေလာက္ေအာင္ ပါရမီရွိသူျဖစ္ရဲ့သားနဲ႔ ဘာျဖစ္လို႔ ဒီလို ကိုယ္ပုတ္သြားတဲ့ ဆိုးက်ိဳးကို ခံယူေနရတာလဲဆိုတာကလည္း စိတ္၀င္စားစရာပါပဲ။ အထက္မွာ ေျပာခဲတဲ့အတိုင္းေပါ့ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈေၾကာင့္ပါ၊ ကမၼနိယာမ သေဘာေၾကာင့္ပါ။ တနည္းေျပာရင္ ၀ဋ္လိုက္တာပါ။
ပူတိဂတၱတိႆရဲ့ ၀ဋ္က တကယ္ေတာ့ ၾကာရွည္လွပါၿပီ၊ ကႆပဘုရားရွင္လက္ထက္ကႀကီးပါ။ ဘ၀ကံအက်ိဳးေပးအရ ငွက္မုဆိုးျဖစ္တဲ့ဘ၀မွာ ငွက္ေတြကို အရွင္လတ္လတ္ ေျခေတြခ်ိဳးခဲ့ဖူးပါတယ္၊ အေတာင္ေတြကို ခ်ိဳးခဲ့ဖူးပါတယ္၊ အဲသလို ေျခေတြ အေတာင္ေတြကို ခ်ိဳးၿပီး မပ်ံသန္းႏိုင္ေအာင္ လုပ္ထားတာပါ၊ သတ္ၿပီးထားမယ္ဆိုရင္ ငွက္ေတြ ေရာင္းမကုန္ပဲ ပုတ္ကုန္မွာ စိုးရိမ္လို႔ အခုလို ေျခေတြ အေတာင္ေတြကို ခ်ိဳးထားတာပါ။

အဲဒီကံတရားေၾကာင့္ ခုလို အနာေတြေပါက္ၿပီး တကိုယ္လံုးပုတ္သြားရတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တစ္ပါးကို ဆြမ္းလွဴခဲ့ဖူးတဲ့ ေကာင္းမႈကံေၾကာင့္ ရဟႏၲာျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ လို႔ ျမတ္ဗုဒၶက အတိတ္အေၾကာင္းကို ျပန္ေျပာင္း မိန္႔ေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။

၀ဋ္ဆိုတာ ဘယ္သူ႔ကိုမွ မေရွာင္ လူကိုလည္းမေရွာင္၊ နတ္ကိုလည္း မေရွာင္ပါ၊ ျဗဟၼာကိုလည္း မေရွာင္၊ ရဟႏၲာကိုလည္းမေရွာင္၊ ေနာက္ဆံုး ဘုရားရွင္ကိုပင္ မေရွာင္ပါ။ အက်ိဳးေပးခြင့္ကို ေမွ်ာ္လင့္ရင္ ကိုယ့္ေနာက္ကို တေကာက္ေကာက္လိုက္ေနမွာပါ။ အခြင့္သာသည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ အက်ိဳးေပးမွာေသခ်ာပါတယ္။

၀ဋ္ဆိုတာလည္တတ္တဲ့သေဘာရွိတယ္ဆိုတာကို သတိႀကီးစြာထားၿပီး ႏွိပ္စက္မႈ ညွဥ္းဆဲမႈ စတဲ့ မေကာင္းတဲ့ ျပဳမူေျပာဆိုမႈေတြကို ေရွာင္ၾကဥ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ သံသရာခရီးက ရွည္လ်ားလွပါ တယ္၊ ဘယ္လိုအေျခအေနေတြနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ရမယ္ဆိုတာ အတိတ္က ၀ဋ္ေတြန႔ဲ ဆိုင္တယ္လို႔ပဲ ေျပာခ်င္ပါတယ္၊ ေလာေလာဆယ္ကေတာ့ ဆိုး၀ါးတဲ့ ၀ဋ္တရားေတြကို မျပဳလုပ္မိဖို႔ပါပဲ။
လယ္တီပ႑ိတဦးေမာင္ႀကီးကလည္း ေအာက္ပါ ကဗ်ာေလးနဲ႔ သတိေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။ ဒါေလးကို ရြတ္ဆိုရင္း နိဂံုးသတ္လိုက္ၾကပါစို႔….

၀ိပါက္ ေရာက္ေရး ေၾကာက္ေသြး တုန္ဘြယ္၊
ဘုရားေသာ္လဲ ေ႐ွာင္လႊဲ မလြယ္၊
ေတြ႕ႀကံဳ ၿမဲမို႔ တဝဲ လယ္လယ္၊
မလြတ္ေသး ဝဋ္ေၾကြး ခက္လွတယ္။
အၾကင္နာေထာက္ထား သနား ေျမာ္ေခၚ၊
ကုသိုလ္ ပြါးမႈ အားျပဳ ၾကေနာ္၊
ႏွိပ္စက္ ညႇဥ္းပန္း သရမ္း ပ်က္ေခ်ာ္၊
ေ႐ွာင္ၾကဥ္ေရး ဝဋ္ေၾကြး စင္ဘို႔ေျမာ္..တဲ့။

စာကိုး ။ ။ ဓမၼပဒ႒ကထာ(ပထမတြဲ)၊ ဦးေရႊေအာင္၏ ဓမၼပဒ၊ ျမန္မာအဘိဓာန္၊ ဂမ႓ီရကဗ်ာက်မ္း။
အားလံုး မေကာင္းေသာ၀ဋ္လိုက္ျခင္းမွ ကင္းေ၀းၾကပါေစ…

ေတြးမိတာကို ေရးတတ္သလို ေရးလိုက္တာျဖစ္ပါတယ္ အမွားပါရင္ ခြင့္လြတ္ၾကပါဦးဗ်ာ….။

 http://buddhismworld.ning.com/profiles/blog/show?id=6371237%3ABlogPost%3A32

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...