စၾကာဝဠာအနႏၵ၌ရွိၾကကုန္ေသာ လူ၊နတ္၊ျဗမၼာ၊သတၱဝါအားလံုးတိုသည္ ကိုယ္စိတ္နွစ္ျဖွာခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ေကာင္းက်ဳိးလိုရာစႏၵ ျပည္ဝၾကပါေစ...







လူႏွင့္ ပညာ




```ပညာ ဟူသည္ကား အျပစ္၊ အက်ိဳး ခဲြျခမ္း ႏုိင္ျခင္း ဥာဏ္တည္း´´´ ဟု ရွင္မဟာ သီလ၀ံသ၏ `ပါရာယန ၀တၱဳ´၌ ဆုိပါသည္။

``ပညာဟူသည္ စာအုပ္စာတမ္း ဖတ္ရႈ၍ စာသိ သိမႈကုိ ပညာဟု မဆုိလုိေပ...၊ ပညာသည္ အတုိင္းအဆမထင္... အလြန္က်ယ္ေျပာနက္နဲလွေပသည္။
ေလာကျပင္က်ယ္တည္းဟူေသာ ေက်ာင္းႀကီး၌ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔သည္ ပုခက္တြင္းမွသည္ ေျမႀကီးထဲသုိ႔ ေရာက္သည္အထိ ပညာသင္မ်ား ျဖစ္ေနၾကေပသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ပညာသင္ၾကားမႈသည္ အမွန္စင္စစ္အားျဖင့္ သူ၏ တစ္သက္တာတြင္ ကုန္ဆံုးသည္ဟု မဆုိႏုိင္ေပ။

ပညာတတ္ဟူသည္ ေလာကရွိအရာရာကုိ အခြင့္အလန္းအလုိက္ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ႏုိင္စြမ္းေသာ ဥာဏ္အားကုိ လည္းေကာင္း၊ မိမိဥာဏ္အျမင္အရ စိတ္ေနစိတ္ထား စိတ္ဓါတ္တုိ႔ကုိ လည္းေကာင္း၊ ျပဳျပင္ျပဳစု စီမံထားသူသာ ျဖစ္သည္´´ ဟု ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ပညာအေပၚတြင္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိခဲ့ေၾကာင္း မွတ္သားဘူးပါသည္။

ပညာသင္ၾကားေရး (သုိ႔မဟုတ္) ပညာေရးကို Education ဟု ေခၚဆုိေၾကာင္း အမ်ားကလက္ခံထားၾကပါသည္။ ထုိ ေ၀ါဟာရသည္ ``Educere ´´ ဟူေသာ လက္တင္ဘာသာမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္ၿပီး အဓိပၸါယ္ရင္းမွာ `` ဦးေဆာင္၍ ေခၚယူသည္။ ဆဲြထုတ္သည္´´ဟု ဆုိပါသည္။ ဆုိလုိသည္မွာ အျခားတစ္ဦးကို ျဖစ္ေစ၊ အမ်ားကိုျဖစ္ေစ လုိအပ္သည့္ ပန္းတုိင္သို႔ ဦးေဆာင္၍ ေခၚျခင္း၊ တစ္ဦးေသာပုဂၢိဳလ္ (သုိ႔) တစ္ခုေသာပစၥည္းက ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦး၏ နစ္ျမဳပ္လွ်က္ ရွိေသာ စြမ္းရည္တုိ႔ကုိ ဆဲြထုတ္ ေပးျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ယူဆေၾကာင္း ဆရာႀကီးတက္တုိး ေရးသားထားေသာ ပညာရပ္ဆုိင္ရာ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္တြင္ ဖတ္မွတ္ဘူးပါသည္။

ထုိေဆာင္းပါးတြင္ပင္ ဆက္၍ ပညာေရးသည္ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ အားလုံး၌ ရွိေသာ စြမ္းရည္ တို႔ကို ညီညီ ညြတ္ညြတ္ တုိးတက္ ေစေရးပင္ ျဖစ္သည္။
ပညာေရးသည္ ကေလးငယ္မ်ားကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္သည့္ အခန္းမွ ေက်ာင္းခန္းသို႔ ဆက္၍ ေရာက္ရွိ သြားသည္။
ေနာက္ေက်ာင္းငယ္၊ ေက်ာင္းႀကီးတုိ႔၌ သင္ယူ ၿပီးေသာ္လည္း ပညာသင္ယူမႈသည္ မၿပီးဆုံးေပ။ တစ္သက္လုံး ဆက္လက္ သင္ယူေနရ၏ ဟု ေဖာ္ျပထားခဲ့ရာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ အျမင္ႏွင့္ ဆရာႀကီးတက္တုိးတုိ႔၏ ``ပညာ´´ ဟူေသာ စကားရပ္အေပၚတြင္ထားရွိေသာ အယူအဆသည္ တူညီေနၾကေၾကာင္းေတြ႔ရွိရပါသည္။

ထုိ႔ျပင္ ၿဗိတိသွ် သမုိင္း ပညာရွင္ႀကီး အက္ဒြပ္ဂစ္ဗန္း (Edward Gibbon, 1737 – 94) က လူတုိင္း၌ ပညာသင္ယူမႈသည္ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ ပထမသည္။ သူတပါးက မိမိအား သင္ၾကားေပးျခင္း ျဖစ္သည္။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးကမူ မိမိကိုယ္တုိင္ မိမိက သင္ၾကားေပးျခင္း ျဖစ္၏ဟု ဆုိသည္´ ဟူ၍ ဂၽြန္လတ္ဘတ္ (John Lubbok) က သူ၏ `ဘ၀ကို အသုံးျပဳျခင္း´ ( The Use of Life ) စာအုပ္၌ ဆုိထားေၾကာင္းလည္း ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားပါသည္။

အထက္ပါ ေဖာ္ျပခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပညာသင္ၾကားျခင္းႏွင့္ သင္ယူျခင္း ဟုဆိုရာတြင္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က သင္ၾကားေပးျခင္း။ မိမိကုိယ္တုိင္ ေတြ႔ျမင္ ၾကားသိမႈအရ သင္ယူျခင္းဟူ၍ ႏွစ္မ်ဳိးႏွစ္စားရွိေၾကာင္း စဥ္းစားျဖစ္ပါသည္။

ဂရိတ္ ပညာရွိႀကီး အရစၥတိုတယ္ (Aristotle) က ``လူသည္ သဘာ၀ အားျဖင့္ သိလိုေသာ ဆႏၵ ရွိသည္´´ ဟု ဆုိဖူးပါသည္။ လူသည္ အရာရာ၌ သိခ်င္၊ တတ္ခ်င္စိတ္ ရွိေသာသတၱ၀ါ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုစိတ္ေၾကာင့္လည္း သိလာ တတ္လာၾကသည္။ ထုိသို႔ သိလာ တတ္လာ ေသာေၾကာင့္ပင္ လူ၏ ေနထုိင္မႈ အေျခအေနသည္ ေျပာင္းလည္း တုိးတက္လာခဲ့သည္။

လူဆုိသည္မွာ သိလုိသည့္ အေလ်ာက္ စုံစမ္း ေလ့လာ ေစ့ငုေသာေၾကာင့္ `အသိ´ ကိုရရွိလာသည္။ အသိ ရွိလာ ေသာေၾကာင့္ အတတ္ကိုလည္း ရရွိလာသည္။
အသိ၊ အတတ္ တို႔ေၾကာင့္ `ပညာ´ သည္ ေပၚထြန္းလာေလသည္။
ယခု အခါ၌မူ အသိ ကိုလည္း ပညာဟု ေခၚၾကသည္။ `ပညာ ဗဟုသုတ´ ဟု ဆုိၾကသည္။ အတတ္ကိုလည္း ပညာဟု ေခၚၾကသည္။ `အတတ္ပညာ´ဟု ဆိုၾကသည္။

အသိႏွင့္ အတတ္တုိ႔သည္ ပညာေပၚထြန္းရာ၌ အေထာက္အပံ့ ျပဳသည္ မွန္၏။

သို႔ေသာ္ အသိခ်ည္း ပညာ မဟုတ္ေသး။ အတတ္ ခ်ည္း ပညာမဟုတ္ေသး။
အသိႏွင့္ အတတ္ ေပါင္းစပ္ၿပီး ေနာက္ ထုိေပါင္းစပ္ခ်က္ကို အေျချပဳ၍ ေတြးေခၚ ေျမာ္ျမင္ျခင္း၊ ဆင္ျခင္ သုံးသပ္ျခင္း တုိ႔ကို ျပဳၿပီးမွ ရရွိေသာ အဆီ အႏွစ္သည္ သာလွ်င္ `ပညာ´ ျဖစ္၏ဟု ဆရာႀကီးတက္တုိးက ဆုိထားပါသည္။
Well-rounded human beings စာအုပ္တြင္လည္း ``ကၽြႏု္ပ္၏ အေတြ႕အႀကဳံ အရဆုိရပါမူ ေက်ာင္းသင္ပညာေရးသည္ သာမာန္မွ်သာျဖစ္သည္။ ပို၍ အေရးပါသည္မွာ တသက္ပတ္လုံး မိမိကုိယ္ကုိမိမိ သင္ေပးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေရာက္ဖုိ႔ခက္ခဲေသာ၊ ေ၀းလံေသာ၊ လူ႔တန္ဖုိး အစစ္ကို ေဖာ္ထုတ္ေသာ ပန္းတုိင္သုိ႔ အေရာက္သြားရန္ အားသြန္ ႀကိဳးပမ္းျခင္းသည္ အထူးလုိအပ္၏။ ပညာတစ္ရပ္ရပ္၌ အထူး ေလ့လာ သင္ၾကားျခင္း သည္ ေကာင္းပါ၏။ သို႔ေသာ္ ႀကီးက်ယ္ ခက္ခဲေသာ လုပ္ငန္းမ်ား အတြက္ လုိအပ္ေနသည္မွာ ပညာရပ္ တစ္ခု၌ တစ္ဖက္ ကမ္းခတ္ တတ္ေျမာက္ေသာ ပညာရွင္မ်ိဳး မဟုတ္။ သမုိင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ စာရိတၱ စသည့္ ပညာတုိ႔ အက်ဳံး၀င္ေသာ ပညာကို တတ္ကၽြမ္းေသာ၊ ေထာင့္ခ်ိဳး ညီေသာ၊ လူပီသေသာ ပုဂၢိဳလ္တုိ႔ပင္ ျဖစ္သည္´ ဟု အေမရိကန္ စာေရး ဆရာႀကီး ဂ်ိန္းစ္ေအ မစ္ခ်နား (James A. Michener) က ဆုိထားေၾကာင္း ဆရာႀကီးတက္တုိးက ေဖာ္ျပထားပါသည္။

ပညာရပ္တစ္ခုတြင္ Knowledge (အေျခခံဗဟုသုတ)၊ Wisdom (ထုိးထြင္းသိျမင္မႈ) Enlightenment (တပ္အပ္ဆင္ျခင္ႏုိင္မႈ) ျဖစ္ေပၚေစရန္ ကုိယ္တုိင္ပင္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ေလ့က်င့္ေပးရပါသည္။

ဗဟုသုတကုိ အေျခခံ၍ ျဖတ္သန္းလာေသာ အေတြ႔အႀကံဳအရ လူမႈကိစၥရပ္မ်ားကုိ ထုိးထြင္းသိျမင္လာႏုိင္ပါသည္။ ထုိ႔ထက္သာလြန္ေသာ္ တပ္အပ္ဆင္ျခင္ႏုိင္မည္ျဖစ္ၿပီး စစ္မွန္ျခင္းဟူေသာ အသံုးခ် အမွန္တရားမ်ားကုိ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္မည္ျဖစ္ပါသည္။

သာမန္လူတုိ႔အေနျဖင့္ကား ပါရမီရွင္မ်ား မဟုတ္ျခင္းေၾကာင့္ Enlightenment ေခၚေသာ တပ္အပ္ ဆင္ျခင္ႏုိင္မႈတုိ႔အား ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ရန္ အလြန္ပင္ ခက္ခဲပါလိ့မ္မည္။

သုိ႔ေသာ္ ``Real Knowledge ´´ ဟုေခၚေသာ စစ္မွန္သည့္ သုတပညာရပ္မ်ားကုိကား ျပန္႔ပြါးေစျခင္းႏွင့္ ခ်န္လွပ္ထားျခင္းတုိ႔ကုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါသည္။ ပညာ၊ ဗဟုသုတႏွင့္ အေတြ႔အႀကံဳတုိ႔ကုိ အေျခခံ၍ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါသည္။

လူသားတုိ႔သည္ သင္ယူတတ္ေသာ သတၱ၀ါမ်ားျဖစ္ပါသည္။ သင္ယူလုိေသာ၊ တတ္ေျမာက္လုိေသာ ဆႏၵကိုယ္စီရွိၾကပါသည္။ ဆက္လက္၍လည္း တတ္ေျမာက္မႈကုိ အသံုးခ်လုိၾကပါသည္။

ထုိတတ္ေျမာက္ကၽြမ္းက်င္မႈအား အသံုးခ်ရာတြင္လည္း ပရ သေဘာေဆာင္ေသာ အသံုးခ်ျခင္းႏွင့္ အတၱဆန္ေသာ အသံုးခ်ျခင္းဟူ၍ (+ mind set) ႏွင့္ (- mind set) ဟူေသာ ပင္ကုိယ္သေဘာအတုိင္းပင္ အသံုးခ်တတ္ၾကပါသည္။

ယေန႔ ေခတ္ကာလသည္ ပညာဦးေဆာင္ေသာ ေခတ္ျဖစ္ပါသည္။ လူတစ္ဦးခ်င္း၊ အဖဲြ႔တစ္ဖဲြ႔ခ်င္းမွသည္ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္လံုးတုိးတက္ရန္ ပညာတတ္မ်ား လုိအပ္ပါသည္။

ပညာတတ္မ်ားတြင္လည္း အျပဳသေဘာေဆာင္ေသာ စြမ္းေဆာင္ရည္ျမင့္ သည့္ အေတြ႔အႀကံဳေကာင္းမ်ား မ်ားစြာလုိအပ္ပါသည္။ထုိအေတြ႔ အႀကံဳေကာင္း မ်ားကုိ တန္ဘုိးရွိစြာ ေဖာ္ထုတ္သံုးစဲြႏုိင္ေသာ စိတ္ေစတနာေကာင္းမ်ားလည္း လုိအပ္ပါသည္။

ပညာဟူေသာ ရ နံ႕ကုိ ေမႊးႀကိဳင္သင္းပ်ံ႕ေသာ ရနံ႕ေလးမ်ား ျဖစ္ေစခ်င္ပါသည္။ ျပင္းထန္စူးရွေသာ ရနံ႔မ်ား မျဖစ္ေစလုိပါ။ ပညာတတ္မ်ား၏ ခရီးအား အတက္ခရီးသာျဖစ္ေစလုိပါသည္။ ပုိင္ဆုိင္ေသာ အလ်င္အရ ေအာက္ခရီးသုိ႔ မသြားေရာက္ေစလုိပါ… တုိင္းျပည္အတြက္ အနာဂတ္အတြက္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ခရီးကုိသာ ေလွ်ာက္လွမ္းေစလုိပါသည္။

ပညာကုိ အသိဥာဏ္က အုပ္စုိးသည္။အသိဥာဏ္ကုိ ဆင္ျခင္တံု တရားက အုပ္စုိးသည္။ဆင္ျခင္တံုတရားကုိ သတိက အုပ္စုိးသည္။
သတိကုိ ေမတၱာတရားျဖင့္ ထိန္းေက်ာင္းရမည္ဟူေသာ စကားအတုိင္း အမိျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးတြင္ ဆင္ျခင္တံုတရားႏွင့္ ေစတနာတရားႀကီးမားသည့္ ေမႊးရန႔ံသင္းပ်ံ႕ေသာ ပညာတတ္မ်ဳိးဆက္မ်ား ေပၚထြန္းပါေစေၾကာင္း ဆႏၵျပဳလွ်က္…..

(ကြန္ဆူးမား)
 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...