စၾကာဝဠာအနႏၵ၌ရွိၾကကုန္ေသာ လူ၊နတ္၊ျဗမၼာ၊သတၱဝါအားလံုးတိုသည္ ကိုယ္စိတ္နွစ္ျဖွာခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ေကာင္းက်ဳိးလိုရာစႏၵ ျပည္ဝၾကပါေစ...







ဘဝတန္ဖိုး ျမင့္မားလိုလွ်င္




အထက္လူႀကီး တစ္ဦးသည္ လက္ေအာက္ ဝန္ထမ္းမ်ား၏ ေလးစားခ်စ္ခင္မႈကို ႏွစ္သက္သကဲ့သို႔ ႐ိုေသကိုင္း႐ႈိင္းမႈ ကိုလည္း ခံယူလိုၾကသည္မွာ သဘာဝက် ပါ၏။ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ မိမိအေပၚ မထီမဲ့ျမင္ျပဳျခင္း၊ အရြဲ႕ တိုက္ျခင္းတို႔ ကိုလည္း လိုလား ၾကမည္ မဟုတ္ေပ။

ထို႔အတူပင္ လူမႈနယ္ပယ္တြင္လည္း လူငယ္လူရြယ္မ်ားက မိမိထက္အသက္၊ ဝါႀကီးသူတို႔ အေပၚ ႐ို႐ိုေသေသ ေျပာဆို ဆက္ဆံျခင္းကို လူႀကီးသူမမ်ား ႏွစ္လိုၾက ေသာ္လည္း မထီမဲ့ျမင္ ျပဳျခင္းကို မူ လိုလားၾကမည္ မဟုတ္ေပ။

႐ိုေသမႈဟူသည္ လူမ်ဳိး အသီးသီးတို႔၏ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံအရ ရွိသင့္ ရွိအပ္ေသာ လူမႈ ဆက္ဆံေရးပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ႐ိုေသမႈဆိုရာတြင္ ကိုယ္၊ ႏႈတ္တို႔ျဖင့္ သူမ်ား နားလည္ေအာင္ ေဖာ္ျပႏိုင္ သည္။ သို႔ေသာ္ တကယ္႐ိုေသ၊ မ႐ိုေသသည္ကို စိတ္ျဖင့္သာ ခြဲဲျခားႏိုင္၏။ ဥပမာ-ဘုရား ရွိခုိးေသာအခါ ကိုယ္ျဖင့္႐ိုက်ဳိးလ်က္ ႏႈတ္က တဖြဖြ ဆိုေနလင့္ကစား စိတ္မပါလွ်င္ အက်ဳိးမျဖစ္ေပ။ တစ္ခါတေလ ဘုရားရွိခိုးေနရင္း စိတ္ေတြပ်ံ႕လြင့္ၿပီး အေတြး နယ္ခ်ဲ႕ေနပါက အျပစ္ပင္ျဖစ္ႏိုင္ ေသး၏။

ထို႔ေၾကာင့္ စိတ္သည္ အခရာျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ ''စိတ္'' သည္ သက္ေသျပရန္ ခက္၏။ စိတ္ျဖင့္ဘုရားရွိခိုးေနသည္ဟုဆိုလွ်င္ မည္သူမွ် လက္ခံယံုၾကည္မည္ မဟုတ္ေပ။

ဗုဒၶတရားေတာ္အရ အ႐ိုအေသျပဳျခင္း ဆိုသည္မွာ လက္အုပ္ခ်ီမိုး ရွိခုိးျခင္း၊ ခရီးဦး ႀကိဳဆိုျခင္း၊ ေကာင္းမြန္ ျမင့္ျမတ္ေသာ ေနရာထိုင္ခင္း ေပးျခင္း၊ အစားအေသာက္ ဦးစားေပးျခင္း၊ ယဥ္ေက်း သိမ္ေမြ႕စြာ ေျပာဆို ဆက္ဆံျခင္း စသည္တို႔ျဖစ္၏။

႐ိုေသထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ ရတနာသံုးပါး (ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာ) မိဘ၊ ဆရာသမား၊ မိမိထက္ အသက္၊ ဝါ၊ သိကၡာႀကီးသူ၊ သီလသမာဓိ ပညာဂုဏ္ႀကီး သူႏွင့္ မိမိအား ေက်းဇူးျပဳ ဖူးေသာ ေက်းဇူးရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ႐ိုေသေလးစားျခင္းသည္ ''ဂါရဝမဂၤလာ'' ကို က်င့္သံုးျခင္း ျဖစ္၏။

လူႀကီးသူမမ်ားႏွင့္ မိမိအထက္ အႀကီးအကဲမ်ားအား မထီမဲ့ျမင္ ျပဳတတ္သူမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ၎တို႔သည္ ဘဝင္ျမင့္ၾကြားဝါၿပီး မာန္ေရာင္ ထြက္တတ္သူမ်ား ျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရေပမည္။ တက္ၾကြ ေမာက္မာေသာ မာနသည္ မိမိ၏ ႀကီးပြားခ်မ္း သာေရးကို ႀကီးစြာ အေႏွာင့္အယွက္ေပး၏။ မာနကို မထိန္းသိမ္းႏိုင္လွ်င္ ပ်က္စီး တတ္၏။

အင္းဝေခတ္က ''ခံုေတာ္ေမာင္က်ဘမ္း'' သည္ ပညာရွိ တစ္ေယာက္ျဖစ္လ်က္ မာန္ေထာင္၊ မာန္ယစ္၊ မာန္ေမာက္တတ္ေသာ ဝါသနာေၾကာင့္ ေတာင္တြင္းရွင္ ဥတၱမေက်ာ္၏ ဆံုးမျခင္းကို ခံရၿပီး အရွက္တကြဲ အက်ဳိးနည္း ျဖစ္ခဲ့ရဖူးသည္။

႐ိုေသေလးစား ထိုက္သူကို ကိုယ္ဟန္ အမူအရာမွ်သာမ ဟုတ္ စိတ္ကိုလည္း ႏွိမ့္ခ်၍ မာန္မာနကို ခ်ဳိးႏွိမ္ ဆက္ဆံတတ္ပါမွ ''နိဝါတမဂၤလာ'' ျဖစ္မည္။

စင္စစ္အားျဖင့္ မာန္မာနေၾကာင့္ ကုိယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာ ခက္ထန္ ၾကမ္းတမ္းလာၿပီး ႐ိုင္းစုိင္း စိတ္ဝင္ကာ ႀကီးငယ္မေရြး မထီမဲ့ျမင္ ျပဳတတ္ ေလေတာ့သည္။ ေထာင္လႊား ေမာ္ၾကြား ဝင့္ဝါလိုေသာ စိတ္သည္ တစ္ဖက္သားကို မထီမဲ့ ျမင္ျပဳျခင္း၊ အထင္ေသးျခင္း၊ အေရးမစိုက္ျခင္း၊ အေျပာအဆို အမူအရာ ၾကမ္းတမ္း ႐ိုင္းပ်ျခင္းတို႔ကို ျဖစ္ေပၚေစသည္။

အခ်ဳိ႕သူတို႔သည္ အနည္းငယ္မွ်ေသာ ရာထူး၊ ဂုဏ္ရွိန္ကို ႀကီးက်ယ္သည္ဟု ထင္ကာ ေထာင္လႊား မာန္တက္တတ္ၾက၏။ ဂုဏ္ယူေလာက္ေသာ အရည္အခ်င္း မရွိပါဘဲ ဘဝင္ျမင့္ကာ ေသြးနား ထင္ ေရာက္တတ္၏။ အမွန္တြင္ ရာထူး၊ ဂုဏ္ရွိန္ဟူသည္ ထာဝရခုိင္ၿမဲေသာ အရာမဟုတ္သျဖင့္ ရာထူး၊ ဂုဏ္ရွိန္မရွိေသာ အခါ သို႔မဟုတ္ ေလ်ာ့က် သြားေသာအခါ အိမ္နိမ့္စံ ဘဝသုိ႔ အလိုအေလ်ာက္ေရာက္ ရွိသြားေတာ့၏။

ျမန္မာမႈ နယ္ပယ္တြင္ အထူးအေလးထား လိုက္နာက်င့္သံုးရန္ ''ခ်စ္ေၾကာက္႐ိုေသ'' ဟူေသာ နီတိ စကားရွိ၏။ ထိုစကားသံုးလံုးတြင္ အမွန္တကယ္ ႐ိုေသေလး စားမႈရွိမွသာ ခ်စ္ျခင္းႏွင့္ ေၾကာက္ျခင္းကို ဟန္ခ်က္ညီညီ က်င့္သံုးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ခ်စ္ျခင္း တစ္ခုတည္းႏွင့္ ႐ိုေသေလးစားမႈကို မရႏိုင္သလို ေၾကာက္၍႐ိုေသ ရျခင္းသည္လည္း ႐ိုေသကိုင္း႐ႈိင္းမႈ ။ ခ်စ္ကြၽမ္း ဝင္လြန္းျခင္း၊ ခင္မင္ရင္းႏီွးမႈ လြန္ကဲျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ႐ိုေသေလးစားမႈ ပ်က္ျပယ္ေစတတ္၍ ''အေရာဝင္လြန္းပါက အ႐ိုအေသတန္'' သည္ဟူေသာ စကားရွိသျဖင့္ ဂ႐ုထား သင့္အစစ္မျဖစ္ႏုိင္ေပ ပါ၏။

ထို႔အတူ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ေၾကာက္ရြံ႕ ရျခင္းသည္လည္း ႐ိုေသမႈႏွင့္ ပို၍ အလွမ္း ေဝးသြားတတ္၏။ ေၾကာက္ရေသာ ပုဂၢိဳလ္တို႔ေရွ႕တြင္ ႐ိုေသဟန္ျပေန ရေသာ္လည္း စစ္မွန္ေသာ ႐ိုေသျခင္း၊ ေစတနာပါေသာ ႐ိုေသျခင္း မဟုတ္၍ ေနာက္ကြယ္တြင္ ပမာမခန္႔ မေလးမစား ျပဳမူေျပာဆို ခံရတတ္ပါ၏။ ေၾကာက္ရျခင္းသည္ အေနက်ဳံ႕ အေနခက္ေစ၍ မိမိေၾကာက္ရြံ႕ ရသူမ်ားကို ေဝးေဝးမွ ကြင္းေရွာင္ တတ္ၾက၏။ ခ်စ္ေၾကာက္ ႐ိုေသျပဳရမည့္ အစား ''ခ်စ္ေၾကာက္ရြံံ႕မုန္း'' ျဖစ္သြားတတ္ သည္ကို သိထားသင့္ပါ၏။

''႐ိုေသကိုင္း႐ႈိင္းျခင္း'' ႏွင့္ ''မထီမဲ့ျမင္ျပဳျခင္း'' တို႔သည္ မတူကြဲျပားေသာ ဆန္႔က်င္ဘက္ အမူအက်င့္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ အမွန္မွာ ''႐ိုေသကိုင္း႐ႈိင္းျခင္း'' သည္ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ၏ အသီးအပြင့္ ပင္ ျဖစ္သည္။ ယဥ္ေက်းမႈ၏ အႏွစ္သာရ သေဘာ သဘာဝကို ျမန္မာ့အဘိဓာန္၌ ဤသို႔ ဖြင့္ဆိုထားသည္။

''(၁) ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ေသာ အျပဳအမူ (၂) လူမႈ အဆင့္အတန္း ေျပာင္းလဲတိုး တက္လာေစေသာ တတ္သိလိမၼာမႈ (၃) အစဥ္အလာ ထိန္းသိမ္းလာခဲ့ေသာ ထံုးတမ္း ဓေလ့က်င့္ဝတ္ (၄) သာယာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ အာ႐ံု ခံစား ရရွိေစ ႏိုင္ေအာင္ အက်ဳိး ျပဳႏိုင္ေသာ ႏႈတ္မႈ၊ လက္မႈအတတ္ပညာ'' မိမိကုိယ္တိုင္က ဘဝကို တန္ဖိုးထားသူ ရည္မွန္းခ်က္ ျမင့္ျမင့္ထားသူျဖစ္ရန္ လို၏။ ဘဝကို တန္ဖိုးထားသူျဖစ္မွ မိမိကုိယ္ကိုယ္ တန္ဖိုးထားသူ ျဖစ္မည္။ မိမိ ကိုယ္ကိုယ္ တန္ဖိုးထားသူသည္ စည္းစနစ္က်ေသာ အေလ့အက်င့္မ်ားႏွင့္ အတူ ေတြးေခၚ ဆင္ျခင္တံု တရားမ်ား ရွိ၏။ ကိုယ္အမူအရာ၊ ႏႈတ္အမူအရာ ယဥ္ေက်း သိမ္ေမြ႕၏။ လူတစ္ဖက္သားအေပၚ အထင္ႀကီးျခင္း၊ အထင္ေသးျခင္းမ်ား ကင္း၍ လူကိုလူလို သေဘာထားသူ၊ လူသားခ်င္း စာနာေထာက္ထားသူ၊ လူ႔ကိုယ္က်င့္ သိကၡာ တန္ဖိုးထားသူ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။

သို႔ျဖစ္၍ ဘဝတန္ဖိုး ျမင့္မားေစႏိုင္ေသာ ''႐ိုေသကိုင္း႐ႈိင္းျခင္း'' အမႈကို အစဥ္ အၿမဲျပဳႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားသင့္ပါေၾကာင္း တိုက္တြန္းရပါ၏။

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=438840479547122&set=a.351047714993066.7

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...