Pages

"၀ါဆို ၀ါကပ္"



"၀ါဆုိလ"ဟူရာ၌ ၀ါ-မွာ ၀ါသ-ဟူေသာပါဠိမွဆင္းသက္လာၿပီး "ေနျခင္း"ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ဆုိ-မွာ "႐ြတ္ဆုိျခင္း"ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
"၀ါဆုိလ" ၏အဓိပၸါယ္အျပည့္အစံုမွာ ရဟန္းေတာ္မ်ား ၀ါတြင္း(မုိးတြင္း) သံုးလပတ္လံုး မိမိတုိ႔သီတင္းသံုးရာေက်ာင္း၌ေနပါမည္ဟု ႐ြတ္ဆုိကတိျပဳေသာလဟု အဓိပၸါယ္ရေၾကာင္း မွတ္သားရပါသည္။

ေ႐ွးအခါက "၀ါဆုိလ" ကုိ "ျမြယ္တာလ" ဟူ၍ေခၚဆုိေၾကာင္း သိရသည္။
ျမြယ္-မွာ "လယ္ေျမ" ဟူ၍အဓိပၸါယ္ရၿပီး တာ-မွာ "တုိင္းတာျခင္း" ဟူ၍
အဓိပၸါယ္ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၀ါဆုိလကုိ ေ႐ွးအခါက "ျမြယ္တာလ =
လယ္ေျမမ်ားတုိင္းတာေသာလ"ဟူ၍လည္း အဓိပၸါယ္ရေၾကာင္း မွတ္သားရပါသည္။

ဤ၀ါဆုိလတြင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား မုိးတြင္းသံုးလပတ္လံုး မိမိတုိ႔ေက်ာင္း၌ ေနထုိင္ရန္ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ၾကသည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဒါယကာ/ဒါယိကာမတုိ႔သည္လည္း ၀ါဆုိ၀ါကပ္ေတာ္မူၾကေသာ သံဃာေတာ္ အ႐ွင္သူျမတ္တုိ႔အား မိမိတုိ႔တတ္စြမ္းသည့္ ၀ါဆုိသကၤန္းတုိ႔ကုိ ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းၾကသည္။ ရဟန္းသံဃာေတာ္တုိ႔သည္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း ၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္ေန႔၌ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ေတာ္မူၾကၿပီး သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္ေန႔၌ ၀ါကၽြတ္ၾကသည္။

ပထမ၀ါဆုိ၊ ဒုတိယ၀ါဆုိအားျဖင့္ ၀ါဆုိလႏွစ္လ႐ွိေသာႏွစ္
(၀ါထပ္ေသာႏွစ္) တြင္ ဒုတိယ၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္ေန႔၌ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ေတာ္မူၾကရသည္။ အေရးေပၚကိစၥတစ္ခုခုေၾကာင့္ ၀ါဆုိလ၌ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ျခင္းမျပဳႏုိင္ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားမွာ ၀ါေခါင္လျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္ေန႔၌ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ေတာ္ မူၾကရၿပီး တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္(၁)ရက္ေန႔၌ ၀ါကၽြတ္ၾကရသည္။ ပံုမွန္၀ါဆုိလ၌ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ျခင္းကုိ ပုရိမ၀ါဆုိသည္ဟု ေခၚေ၀ၚၿပီး အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ၀ါေခါင္လမွ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ျခင္းကုိ ပစၦိမ၀ါဆုိသည္ဟု ေခၚေ၀ၚသည္။

ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ၀ါဆုိ၀ါကပ္ရျခင္းအေၾကာင္းမွာ ျမတ္စြာဘုရား႐ွင္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္၊ ေ၀ဠဳ၀န္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေတာ္မူစဥ္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ေႏြ, မုိး, ေဆာင္း ဥတုသံုးပါးလံုး ခရီးလွည့္လည္သြားလာၾကသည္။ မုိးတြင္းကာလ ေတာင္သူလယ္သမားတုိ႔ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိး ခ်ိန္တြင္ ခရီးလွည့္လည္ၾကေသာ သံဃာေတာ္တုိ႔ေၾကာင့္ စုိက္ပ်ဳိးထားေသာ ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ား ပ်က္စီးၾကရသည္။ ထုိအခါ ဒကာ/ဒကာမ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ားက ခရီးလွည့္လည္သြားလာ
ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကုိ ကဲ့ရဲ႕ျပစ္တင္ၾကသည္။

"သာသနာပတိတၳိမ်ားသည္ပင္ ဤကဲ့သုိ႔မုိးတြင္းကာလ၌ ခရီးမသြားၾက၊ တိရစၧာန္ငွက္မ်ားသည္ပင္ ဤမုိးတြင္းကာလ၌ အရပ္တပါးသုိ႔ မပ်ံသန္းၾကဘဲ မိမိတုိ႔အသုိက္အတြင္း၌ ေနၾကသည္။ ဤသာသနာတြင္း၌ေနၾကေသာ ငါတုိ႔ကုိးကြယ္ရာ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ မိမိတုိ႔ေနရာ၌ ေအးေအးေဆးေဆးမေနၾကဘဲ မုိးတြင္းႀကီး၌ ခရီးလွည့္လည္ၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ငါတုိ႔စုိက္ပ်ဳိးထားေသာ
ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ား ပ်က္စီးၾကရသည္"။

ဤကဲ့သုိ႔ ျပည္သူ/ျပည္သား ဒကာ/ဒကာမတုိ႔က မုိးတြင္း၌ခရီးလွည့္လည္ၾကေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားကုိ ကဲ့ရဲ႕ျပစ္တင္
စကားဆုိၾကသည္။ ထုိအေၾကာင္းကုိ ဘုရား႐ွင္ၾကားသိေတာ္မူေသာအခါ ရဟန္းသံဃာေတာ္အားလံုး ၀ါတြင္း(မုိးတြင္း)ကာလ၌ ခရီးလွည့္လည္ျခင္းမျပဳဘဲ ၀ါတြင္းသံုးလပတ္လံုး မိမိတုိ႔၏ေက်ာင္းတုိက္
အတြင္း၌ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ျခင္းျပဳ၍ ရဟန္းတရားပြားမ်ားအားထုတ္ရန္ ပညတ္ေတာ္မူသည္။ ထုိ႔ျပင္ ၀ါက်ဳိး ၀ါျပတ္ ၀ါမကပ္ၾကေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္ေစဟု သိကၡာပုဒ္ပညတ္ေတာ္မူ
ခဲ့သည္။

ထုိကဲ့သုိ႔ ၀ါဆုိ၀ါကပ္ေတာ္မူၾကေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားမွာ ၀ါမကၽြတ္ခင္ ၀ါတြင္း၌ အေရးအေၾကာင္းကိစၥမ႐ွိဘဲ အရပ္တပါးသုိ႔ ညဥ့္အိပ္ညဥ့္ေန မသြားရေပ။ အကယ္၍ မျဖစ္မေနသြားရမည့္ အေရးႀကီးကိစၥေပၚလာလွ်င္ ၀ါပန္ၿပီး သြားခြင့္႐ွိသည္။ သုိ႔ေသာ္ (၇)ရက္ေက်ာ္ေအာင္ေနခြင့္မ႐ွိေပ။ ၀ါပန္သည့္ေန႔မွ (၇)ရက္မေက်ာ္မီ မိမိမူလသီတင္းသံုး ၀ါဆုိသည့္ဌာနသုိ႔ ျပန္လာၾကရသည္။ ဤသည္တုိ႔မွာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ၀ါဆုိ၀ါကပ္ျခင္းႏွင့္ ၀ါပန္ျခင္း အေၾကာင္းမ်ား
ျဖစ္သည္။

( ထြန္းလင္းသစ္ - ကန္႔ဘလူ )
3 Treasures: Buddha, Dhamma & Sangha


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=446309345466902&set=a.351047714993066.7

No comments:

Post a Comment