၁၉ ရာစုု အေစာပိုင္း မွာစတင္ ေမာင္းႏွင္ခဲ ့တဲ ့ ဂလိုက္ဒါေတြဟာပထမဆံုးစက္ပါတဲ ့ေလယဥ္ပ်ံေတြျဖစ္တယ္။လက္ေတြ ့စမ္းသပ္မွဳေပါင္းမ်ားစြာဆက္လက္လုပ္ေဆာင္လက္ဆင့္ကမ္းလာျပိးမွ စြမ္းအင္ပါဝါနဲ ့ေမာင္းႏွင္တဲ ့ေလယဥ္ပ်ံေတြျဖစ္လာပါတယ္။
ပ်ံသန္းသူမ်ား၊လူသားတို႔ယဥ္ေက်းမႈကို ေျပာင္းလဲေစမည့္ တစ္ေခတ္ဆန္းေစမည့္ ေလယာဥ္ပ်ံကို တီထြင္သူမ်ား အျဖစ္ လူတို႔က အမွတ္ရေက်းဇူးတင္ၾကသည္။လူပုဂၢိဳလ္ ႏွစ္ဦးအေၾကာင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ေခါင္းစဥ္တစ္ခုတည္းသာဖြင့္ရျခင္းမွာ ၄င္းတို႔ႏွစ္ဦးေပါင္းမွ တီထြင္ဖန္တီးမႈတစ္ခုတည္းျဖစ္၍ ျဖစ္သည္။
ရိုက္ညီေနာင္
ေအာ္ဗီလ္ရိုက္ကို ၁၈၆၇-ခု၊ ဧၿပီလ (၁၆)ရက္၊ အင္ဒီယားနားျပည္နယ္၊ေမေဗး တြင္ဖြားျမင္ျပီး ညီျဖစ္သူ ၀ီလ္ဘာရိုက္ကို ၁၈၇၁-ခု၊ ၾသဂုတ္လ (၁၉)ရက္ေန႔၊ အိုဟိုင္းယိုးျပည္နယ္၊ ေဒတြန္ တြင္ဖြားျမင္သည္။ ႏွစ္ဦးသား အထက္တန္းေက်ာင္း ျပီးသည္အထိသာ ပညာသင္ဖူးျပီး တကၠသုိလ္တက္ေရာက္ခဲ့ျခင္းမရွိေပ။ ညီေနာင္ႏွစ္ဦးတို႔မွာ ငယ္စဥ္ကတည္းက စက္ပစၥည္းကိရိယာမ်ားေပၚတြင္ စိတ္၀င္စားခဲ့ျပီး သခ်ာၤပညာတြင္လည္း ထူးခၽြန္ၾကသည္။ ၁၈၉၂တြင္ စက္ဘီဆိုင္ဖြင့္ျပီး တပ္ဆင္ျပဳျပင္ၾကသည္။ ထိုမွရသည့္ ၀င္ေငြျဖင့္ မိမိတို႔ စိတ္ပါ၀င္စားရာ မိုးပ်ံျခင္းနည္းပညာကို စူးစမ္းသုေတသနျပဳၾကသည္။၄င္းႏွင့္ စပ္ဆိုင္သည့္ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စာတမ္းမ်ားကို တခုပ္တရပင္ ရွာေဖြဖတ္ရွဳၾကသည္၊ ေလ့လာၾကသည္။
ေအာ္ဗီလ္ရိုက္ ငယ္စဥ္ကပံု
၀ီလ္ဘာရိုက္ ငယ္စဥ္ကပံု
၁၈၉၉တြင္ ညီေနာင္ႏွစ္ဦး စိတ္တူကိုယ္တူျဖင့္ ထိုၾကီးက်ယ္သည့္၊လူ႔သမိုင္းကို တစ္ဆစ္ခ်ိဳးေျပာင္းလဲေစမည့္ တီထြင္မႈအသစ္ကို စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစကာ စြန္(ေလတံခြန္)မ်ားကို အၾကိမ္ၾကိမ္ စမ္းသပ္လြတ္တင္ၾကည့္ၾကသည္။ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ဦးစြာလူလိုက္ပါပ်ံသန္းၾကည့္ျပီးမွ စက္ကိရိယာတို႔ကို လိုအပ္သလို တပ္ဆင္မည္ဟု ျဖစ္သည္။ ေနာက္တစ္ဆင့္ တက္ကာေလဟုန္စီးေတာင္ပံၾကီးမ်ားကို ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ျပဳလုပ္ဖန္တီးျပီး ေတာင္ကုန္းအျမွင့္မွ ေလ်ာခ်ေလဟုန္စီးၾကည့္သည္။ အတန္အတင့္ေအာင္ျမင္သျဖင့္ ေျမာက္ကယ္ရိုလိုင္းနားျပည္နယ္၊ကစ္တီေဟာက္စ္တြင္ လူကိုသယ္ေဆာင္ ေလဟုန္စီးႏိုင္သည့္ ေလဟုန္စီးေတာင္ပံၾကီး ျပဳလုပ္သယ္ေဆာင္ကာ စမ္းသပ္ပ်ံသန္း ၾကည့္ၾကသည္။ ရလဒ္ကို မေက်နပ္သျဖင့္ ၁၉၀၂ တြင္ပိုေကာင္း၊ ပိုၾကီးသည့္ ေလဟုန္စီးေတာင္ပံၾကီးႏွစ္ခုကို ထပ္မံစမ္းသပ္ၾကသည္။ေနာက္ဆံုးတစ္ခုတြင္ လူတို႔ လိုက္ပါႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အေရးပါသည့္ စက္ကိရိယာမ်ားကို တပ္ဆင္ျပီးစမ္းသပ္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုတတိယေလဟုန္စီးေေတာင္ပံျဖင့္ အၾကိမ္ တစ္ေထာင္ေက်ာ္ စမ္းသပ္ၾကည့္ျပီး ေနာက္ ေက်နပ္သျဖင့္ ၁၉၀၃တြင္ မွတ္ပံုတင္ရံုး၌ မူပိုင္အျဖစ္မွတ္ပံုတင္ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။
ထိုစမ္းသပ္မႈေအာင္ျမင္ျပီးေနာက္ ပိုေကာင္းသည့္ စက္တပ္ယာဥ္ပ်ံကိုတည္ေဆာက္ရန္ ၾကိဳးပမ္းၾကသည္။ထိုေနရာတြင္ အမ်ားႏွင့္ကြဲလြဲခ်က္မွာ အမ်ားသူငါက ယာဥ္ကို ေျမမွၾကြတက္ရန္ကိစၥမွာ အဓိကျပႆနာဟုရွဳျမင္ျပီး ရိုက္ညီေနာင္က ေျမမွၾကြတက္ျပီးေနာက္ ေကာင္းကင္ေပၚတြင္ လိုသလိုထိန္းသိမ္းရန္မွာ အဓိကျပႆနာဟု နားလည္ထားၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖင့္ ၀င္ရိုးသံုးေခ်ာင္းတပ္စက္ကို တီထြင္ျပီး ထိန္းသိမ္းေမာင္းႏွင္ရန္ အားထုပ္ျပီးေအာင္ျမင္မႈရခဲ့သည္။ ေတာင္ပံမ်ားႏွင့္ ပတ္သတ္၍လည္း ေလတိုက္ရာလမ္းေၾကာင္း၊ ေလဖိအားႏွင့္ ေလတိုက္ခက္ပံုမ်ားကိုေလ့လာျပီး ပံုစံေပါင္း ႏွစ္ရာေက်ာ္ကို ထုတ္လုပ္စမး္သပ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ျပင္ ေလယာဥ္ပ်ံဦးပိုင္းတြင္ တပ္ဆင္အသံုးျပဳမည့္ ပန္ကာပံုစံ အပါအ၀င္ စက္ကိုေမာင္းႏွင္မည့္ အင္ဂ်င္ႏွင့္ပတ္သတ္၍လည္း စက္ကိရိယာကၽြမ္းက်င္သူ တစ္ဦးထံမွ အကူအညီကိုရယူခဲ့ရသည္။ ထိုေခတ္အခါကအသံုးျပဳေန သည့္အင္ဂ်င္မ်ားမွာ အရြယ္ၾကီးမားျပီး ေလးလံလွသျဖင့္ ၄င္းတို႔ယာဥ္ႏွင့္ လိုက္ဖက္ညီရန္ အဆင့္ဆင့္ျပဳျပင္ခဲ့ရသည္။ထိုစဥ္က ရိုက္ညီေနာင္ တီထြင္ခဲ့သည့္ ပန္ကာပံုစံမွာ ယေန႔ေခတ္တြင္အသံုးျပဳေနသည့္ ပန္ကာမ်ား၏ စြမ္းရည္ကို ၆၃%ထိလိုက္ႏိုင္သည္ ဟုဆိုၾကသည္။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု တပ္မေတာ္သည္ ၁၉၀၃-ခုႏွစ္တြင္ ေလယာဥ္ပ်ံတစ္စီး ထုတ္လုပ္ရန္ ႀကိဳးစားေနခဲ့ေသာ္လည္း ပ်ံသန္းႏိုင္ခဲ့ျခင္း မရွိခဲ့ေပ။ နယူးေယာ့တိုင္းမ္ သတင္းစာကဆိုလွ်င္ ေလတြင္ပ်ံသန္းႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္ပ်ံသန္းႏိုင္သည့္ ေလယာဥ္တစ္စင္း ျပဳလုပ္ႏိုင္စြမ္းရွိရန္ ႏွစ္တစ္သန္းမွ ဆယ္သန္းအထိ ၾကာျမင့္ေကာင္း ၾကာျမင္မည္ဟု ေရးသားခဲ့သည္။ ထိုမွ ၈-ရက္မွ်ၾကာေသာအခါ ၁၉၀၃ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာ (၁၇)ရက္တြင္ ကစ္တီေဟာက္စ္၌ ထိုစက္တပ္ယာဥ္(ေလယာဥ္ပ်ံ)ကို တစ္ေယာက္ ႏွစ္ၾကိမ္စီ ပ်ံသန္းျပခဲ့သည္။ ပထမဆံုးအၾကိမ္တြင္ ေအာဗီလ္ ပ်ံသန္းရာ ပ်ံသန္းခ်ိန္၁၂-စကၠန္႔၊ ေပ (၁၂၀) ထိေရာက္ျပီး ေနာက္ဆံုးအၾကိမ္တြင္ ၀ီလ္ဗာပ်ံသန္းရာ အခ်ိန္ ၅၉ စကၠန္႔တြင္ ေပ ၈၅၀-ထိ ေရာက္ရွိသျဖင့္ အလြန္ေအာင္ျမင္သည္ဟု ဆိုႏုိင္ေပသည္။ ကုန္က်စာရိတ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ တစ္ေထာင္နီးပါး၊ အလ်ား ေပ၄၀၊ အေလးခ်ိန္ ေပါင္၇၅၀ရွိ ထိုယာဥ္ကိုရိုက္ညီေနာင္က ယာဥ္ပ်ံ(၁) (Wright Flyer) ဟုအမည္ေပးေသာ္လည္း အမ်ားက ကစ္တီေဟာက္စ္(Kitty Hawk)ဟုသာေခၚၾကသည္။ ထိုယာဥ္ကို ယခု ၀ါရွင္တန္ ဒီစီရွိ အမ်ိဳးသားေလေၾကာင္းႏွင့္ အာကာသျပတိုက္ တြင္ျပသထားသည္။
ထိုသို႔ၾကီးက်ယ္သည့္ ေအာင္ျမင္မႈကို ၾကည့္႐ႈသူ မ်က္ျမင္သက္ေသ လူငါးဦးသာ ရွိခဲ့ျပီး ေဒသခံသတင္းစာ အခ်ိဳ႕ကသာ ေပါ့တီးေပါ့ဆ သေဘာမ်ိဳးျဖင့္ ေဖၚျပခဲ့ကာ ေနထိုင္ရာ အိုဟိုင္းယိုးျပည္နယ္၊ ေဒတန္တြင္မူ ထိုကိစၥကို မသိသေလာက္ပင္ျဖစ္သည္။ (သို႔ေသာ္ ေနာင္၅ႏွစ္အၾကာတြင္ ကမာၻတစ္၀ွမ္းမွ လူမ်ားၾကားတြင္ ထိုယာဥ္ပ်ံမွာ ေျပာမျပီးသည့္ အထူးအဆန္း ျဖစ္လာခဲ့ေတာ့သည္။)
ကစ္တီေဟာက္စ္တြင္ ေအာင္ျမင္မႈရျပီးေနာက္ ေဒတန္သို႔ျပန္လာၾကျပီး ယာဥ္ပ်ံ(၂) ကိုတည္ေဆာက္သည္။၁၉၀၄ တြင္ ထိုယာဥ္ကို ၁၀၅ၾကိမ္တိုင္တိုင္ ပ်ံသန္းခဲ့သည္။မည္သူမွ အေရးတယူလုပ္ျခင္းမရွိၾကေပ။၁၉၀၅ တြင္ပိုၾကီးသည့္ ယာဥ္ပ်ံ(၃)ကို တည္ေဆာက္ျပီး ေဒတန္မွာပင္ အၾကိမ္ၾကိမ္ ပ်ံသန္းျပခဲ့ေသာ္လည္း လူအမ်ားက သတိမျပဳခဲ့ၾကေသးပဲရွိေနခဲ့ရသည္။ ထိုမွ်သာမက ၁၉၀၅တြင္ျပင္သစ္သတင္းစာတစ္ေစာင္ကပ်ံသန္းသူမ်ားလား၊လိမ္လည္သူမ်ားလား?(Flyers or Liars) ဟူ၍ပင္ ႏွိမ္ခ်ေရးသားခဲ့သည္။
၁၉၀၈တြင္ ရိုက္ညီေနာင္သည္ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံသို႔ ေလယာဥ္ပ်ံမ်ားျဖင့္ သြားေရာက္ျပီး ပ်ံသန္းျပသျပီး လူအမ်ား၏သံသယစိတ္ကို အဆံုးသတ္ေစခဲ့သည္။ထိုသို႔ပ်ံသန္းျပျပီးေနာက္ ေလယာဥ္ပ်ံမ်ားကို ေစ်းကြက္တင္ေရာင္းႏိုင္ရန္ ကုမၸဏီတစ္ခု တည္ေထာင္လိုက္ၾကသည္။ ထုိ႔ျပင္ ပ်ံသန္းမႈမ်ားကိုလည္း အမ်ားျမင္သာေအာင္ လိုက္လံျပသခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၀၈၊စက္တင္ဘာ၊၁၇တြင္ ေအာဗီလ္ရိုက္ပ်ံသန္းရာ ေလယာဥ္ပ်ံပ်က္က်သျဖင့္ လူတစ္ဦးေသဆံုးျပီး ေအာဗီလ္လည္း ေျခတစ္ဖက္ႏွင့္ နံရိုးႏွစ္ေခ်ာင္း က်ိဳးသည္။ ထိုတစ္ၾကိမ္မွာ သူတို႔အတြက္ ပထမဆံုးႏွင့္ေနာက္ဆံုး မေတာ္တဆမႈျဖစ္ျပီး သူတို႔ေအာင္ျ့မင္မႈမ်ားေၾကာင့္ အေမရိကန္အစိုးရက စစ္တပ္တြင္ အသံုးျပဳရန္ ေလယာဥ္မ်ား တင္သြင္းခြင့္ ကန္ထရိုက္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုသည္။ ၁၉၀၉-ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ေထာင္စုဘက္ဂ်က္လ်ာထားခ်က္မွ ေဒၚလာ၃၀၀၀၀ ကိုရသည္။
ိထိုေအာင္ျမင္မႈမ်ားႏွင့္အတူ မူပိုင္ခြင့္အတြက္ အျခားသူမ်ားႏွင့္ အျပန္အလွန္တရားစြဲဆိုျပီး ရံုးတက္ေျဖရွင္းခဲ့ရေသးသည္။ ၁၉၁၄တြင္မွ အမႈျပီးျပတ္ကာ အႏိုင္ရရွိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ထိုအျဖစ္အပ်က္တို႔ကို ညီျဖစ္သူ ၀ီလ္ဗာရိုက္ ျမင္ေတြ႕မသြားႏိုင္ရွာေပ။ အေၾကာင္းမွာ ထိုအမႈမျပီးျပတ္မွီ ၁၉၁၂ခုႏွစ္၊ ေမလ ၃၀-ရက္တြင္ အသက္ ၄၅ႏွစ္အရြယ္ ၀ီလ္ဗာ တစ္ေယာက္ အူေယာင္ငန္းဖ်ား(တိုက္ဖိြဳက္)ျဖင့္ ကြယ္လြန္သြားခဲ့သည္။ ေအာလ္ဗီလည္း စိတ္ထိခိုက္ဟန္ရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၁၅တြင္ ေလယာဥ္ကုမၼဏီ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာေငြေၾကးခံစားခြင့္ အားလံုးကိုေရာင္းခ်ျပီး ၁၉၄၈-ခုထိ တစ္ကိုယ္တည္း ေနထိုင္သြားခဲ့သည္။ ေအာလ္ဗီသည္ ၁၉၄၈-ခု၊ ဇႏၷ၀ါရီလ ၃၀-ရက္တြင္ အသက္ ၇၇-ႏွစ္အရြယ္၌ ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ထူးျခားခ်က္မွာ ႏွစ္ဦးလံုး အိမ္ေထာင္မျပဳခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္အေနျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ တစ္ေထာင့္တစ္ညအာေရဘီးယားပံုျပင္မ်ားတြင္ ေကာေဇာပ်ံျဖင့္ လူတို႔၏မိုးေပၚပ်ံသန္း လိုသည့္ စိတ္ကူးယဥ္ကို ရိုက္ညီေနာင္က လက္ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖၚေပးခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္သည္။
54489-83-ACF8BFE50254C776F048F5643E5D98A4
from Wkikipida
No comments:
Post a Comment