Pages

သတင္းရင္းျမစ္ ပိုဆန္လာတဲ့ လူမႈကြန္ရက္မ်ား


လူမႈကြန္ရက္ ဝက္ဘ္ဆိုက္ေတြကို အဓိကအသံုးျပဳၾကတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ခင္မင္ရင္းႏွီးသူအခ်င္းခ်င္း ခ်ိတ္ဆက္ဖို႔ အြန္လိုင္း ကေန မိတ္ေဆြေတြတိုးပြားေစဖို႔ဆိုတာေတြပဲ ေယဘုယ်ဆန္ဆန္ သတ္မွတ္ခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကမၻာေပၚမွာ လူမႈ ကြန္ရက္ ယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားလာတာနဲ႔အမွ် ဦးတည္ရာလမ္းေၾကာင္းေတြဟာလည္း သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ ေျပာင္းလဲလာခဲ့ပါၿပီ။

 ကမၻာေပၚမွာ နာမည္အႀကီးဆံုး လူမႈကြန္ရက္ႀကီးေတြျဖစ္ၾကတဲ့ Facebook နဲ႔ Twitter တို႔ဟာ ဒီေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ အင္တာနက္ေပၚက အဓိကသတင္းရင္းျမစ္ ေတြအျဖစ္ ေျပာင္းလဲလာေနၿပီလို႔ မၾကာေသးမီကျပဳလုပ္ထားတဲ့ သုေတသန စစ္တမ္းတစ္ေစာင္က ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

            
Pew သုေတသနဌာနဟာ အေမရိကန္က အရြယ္ေရာက္ၿပီးသူ ၂,၀၀၀ ေက်ာ္ရဲ႕ လူမႈကြန္ရက္ဝက္ဘ္ဆိုက္သံုးစြဲမႈ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔  အေတြ႕အႀကံဳေတြကို စနစ္တက်ေမးခြန္းထုတ္ၿပီး စစ္တမ္းတစ္ရပ္ ေကာက္ခံျပဳစုခဲ့ပါတယ္။ ရလဒ္အေနနဲ႔ေတာ့ အမ်ားစုဟာ လူမႈကြန္ရက္ေတြကို မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း ရွာေဖြခ်ိတ္ဆက္ဖို႔ဆိုတာထက္ သတင္းဦး၊ သတင္းထူးေတြရွာေဖြသိရွိရာ ရင္းျမစ္အေနနဲ႔ အသံုးျပဳေနတယ္ဆိုတာကို ေဖာ္ထုတ္ေတြ႕ရွိလာတာပါပဲ။
Facebook ေရာ Twitterပါ သီးျခားအသံုးျပဳေနသူေတြရဲ႕ ၆၃ ရာခိုင္ႏႈန္းက သူတို႔သိခ်င္တဲ့သတင္းေတြကို လူမႈကြန္ရက္ဝက္ဘ္ဆိုက္ ေတြကေန ရွာေဖြဖတ္႐ႈေၾကာင္း သေဘာထားေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ လူမႈကြန္ရက္ေတြကို သတင္းရင္းျမစ္အျဖစ္ အသံုးျပဳလိုသူ တိုးပြား လာေၾကာင္္း ထင္ထင္ရွားရွားျမင္သာတဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္ပါပဲ။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္က အလားတူ စစ္တမ္းတစ္ခုမွာေတာ့ Twitter သံုးစြဲသူ ၅၂ ရာခုိင္ႏႈန္းနဲ႔ Facebook သံုးစြဲသူ ၄၇ ရာခုိင္ ႏႈန္းတို႔က သတင္းရင္းျမစ္အျဖစ္ လူမႈကြန္ရက္ေတြကို အသံုးျပဳေနေၾကာင္း ေျဖၾကားခဲ့ၾကဖူးပါတယ္။

‘‘လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ အမူ အက်င့္ေျပာင္းလဲလာတာေတြ၊ သတင္းအဖြဲ႕အစည္းေတြက လူမႈကြန္ရက္ေတြေပၚမွာ ပိုၿပီးအေျခခ် လႈပ္ရွားလာတာေတြ၊ ၿပီးေတာ့လူမႈကြန္ရက္ေတြက သတင္းေတြ ကို စိစစ္ေပးႏုိင္ေအာင္ ပိုၿပီးစနစ္တက်ခ်ဥ္းကပ္လာတာေတြက အခုလို သက္ေရာက္မႈမ်ိဳးျဖစ္လာ ေစတာပါ။ လူမႈကြန္ရက္ေတြကို သတင္းရင္းျမစ္အျဖစ္ အသံုးခ်မႈ ဟာ ေရွ႕ဆက္ၿပီးလည္း တုိးတက္လာႏုိင္ပါတယ္’’လုိ႔ Pew က သုေတသန အစီရင္ခံစာမွာ မွတ္ ခ်က္ျပဳေရးသားေဖာ္ျပထားခဲ့ပါ တယ္။

Facebook ဟာ InstantArticles ဆိုတဲ့ Feature ကို ေမလအတြင္းက စတင္အသံုးျပဳခြင့္ေပး ၿပီး သတင္းအဖြဲ႕အစည္းေတြက ေနာက္ဆံုးရ သတင္းေတြကို ဝက္ဘ္ဆိုက္ေပၚမွာ တိုက္႐ိုက္ ေရးသားလႊင့္တင္ႏုိင္ေအာင္ လမ္းဖြင့္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီရလဒ္က Facebook ေပၚမွာ သတင္းစီး ဆင္းမႈ ပိုမိုျမန္ဆန္တိက်လာ ေအာင္အကူအညီျဖစ္ေစမွာပါ။ National Geographic၊ New York Times နဲ႔ Buzzfeed တို႔လို သတင္းဌာနေတြနဲ႔ပူးေပါင္း ၿပီး ဒီ Feature ကို Facebook က မိတ္ဆက္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

Twitter ကလည္း Face−book လုိပဲ သတင္းေတြကို အေထာက္အပံ့ေပးခ်ဥ္းကပ္မယ့္ ဗ်ဴဟာကို ပိုၿပီးအားထည့္ အ ေကာင္ အထည္ ေဖာ္လာပါတယ္။ Twitter က စီစဥ္ေနတဲ့ Project Lightning ဟာ Twitter မွာ Account ဖြင့္မထားတဲ့သူေတြ ဆီကိုေတာင္ ေနာက္ဆံုးရ သတင္း ထူး၊ သတင္းဦးေတြကို အျမန္ဆံုး ေရာက္ရွိေစမယ့္ Feature မ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ Twitter ဟာ အခုိင္မာဆံုး သတင္းရင္းျမစ္ေတြကို စုစည္းေပးေနတဲ့ လူမႈကြန္ရက္တစ္ခု အေနနဲ႔ နာမည္ေကာင္းရေနၿပီး အဲဒီနယ္ပယ္မွာ ေကာင္းသထက္ ေကာင္းေအာင္ ႀကိဳးစားလာတဲ့ သေဘာပါပဲ။

Pew ရဲ႕ ေတြ႕ရွိခ်က္ဟာ သမား႐ိုးက်လမ္းေဟာင္းအတိုင္း သြားေနတဲ့ သတင္းမီဒီယာအဖြဲ႕ အစည္းေတြအတြက္ တပ္လွန္႔မႈ တစ္ခုလည္း ျဖစ္လာပါတယ္။ လူမႈကြန္ရက္ေတြကို သတင္းရင္းျမစ္ေတြအျဖစ္ ႐ႈျမင္သူ အေရ အတြက္တိုးပြားလာျခင္းဟာ လူမႈကြန္ရက္အသံုးျပဳသူ အေရ အတြက္ျမင့္တက္လာတာနဲ႔ ဆက္ စပ္မႈမရွိဘူးလို႔ Pew က ဆိုပါတယ္။ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ သတင္းေတြကို ထိေတြ႕သိရွိခ်င္ေနတဲ့ အင္တာနက္ အသံုးျပဳသူေတြ ကိုယ္တုိင္က သမား႐ိုးက်သတင္းဌာန ေတြကို မွီခိုမႈေလ်ာ့က်လာၿပီး လူမႈကြန္ရက္ေတြဆီ အာ႐ံုပိုက် လာတာျဖစ္ပါတယ္။

အသက္ အပိုင္းအျခားနဲ႔ တြက္ခ်က္ရင္ေတာ့ အရြယ္ ေရာက္ၿပီးသူအမ်ားစုက သူတို႔ သိခ်င္တဲ့သတင္းေတြကို မူလ သတင္းရင္းျမစ္မွာပဲ ရွာေဖြဖတ္႐ႈၿပီး Facebook နဲ႔ Twitter တို႔ကိုေတာ့ ဒုတိယဦးစားေပး သတင္းရင္းျမစ္ေတြအျဖစ္ပဲ အသံုးျပဳေလ့ ရွိေၾကာင္း ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ငယ္ရြယ္တဲ့ အင္တာနက္ အသံုးျပဳသူအမ်ားစုကေတာ့ သတင္း ထူး၊ သတင္းဦးတိုင္းကို လူမႈကြန္ရက္ေတြကပဲ လိုက္ရွာေတာ့တယ္ လုိ႔ Pew ရဲ႕ စစ္တမ္းအတြက္ ေျဖၾကားေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါဟာေနာက္တက္လာမယ့္ မ်ိဳးဆက္ ေတြက သတင္းဌာနေတြအေပၚ မွီခိုမႈက်ဆင္းလာႏုိင္တဲ့ အရိပ္ လကၡဏာလည္းျဖစ္ပါတယ္။

Pew ရဲ႕ အဆိုအရ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ သတင္းထူး၊ သတင္းဦး ေတြကို မွ်ေဝေဖာ္ျပမႈမွာ Twitterက Facebook ထက္ လူႀကိဳက္မ်ားေနတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ Twitter ကေန ဦးဦးဖ်ားဖ်ားသတင္းေတြ ရွာဖတ္ေလ့ရွိတယ္လုိ႔ ေျဖဆိုသူ၅၉ ရာခုိင္ႏႈန္းရွိခ်ိန္မွာ Facebook ဘက္က ေထာက္ခံသူ ၃၁ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲရွိပါတယ္။ Pew ကလူမႈကြန္ရက္ေတြမွာ သတင္းဖတ္႐ႈသူေတြအေနနဲ႔ ဘယ္လိုသတင္း မ်ိဳးကို ဦးစားေပးရွာေဖြေလ့ရွိ သလဲဆိုတာကိုပါ သီးျခားသုေတ သနျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။

အဲဒီအခါမွာ Facebook ေရာTwitter ပါ အသံုးျပဳသူအမ်ားစုက ေဖ်ာ္ေျဖေရးသတင္းေတြကို ဖတ္႐ႈေလ့ရွိေၾကာင္း ေျဖၾကပါတယ္။ Twitter ကေန ေဖ်ာ္ေျဖေရး သတင္းေတြဖတ္႐ႈသူ ၇၈ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္ရွိေနၿပီး Facebook ကေန ေဖ်ာ္ေျဖေရးသတင္းေတြ ေျခရာခံရွာေဖြသူ ၇၄ ရာခုိင္ႏႈန္း ေလာက္ ရွိတယ္လုိ႔ဆိုပါတယ္။ အစိုးရပိုင္းနဲ႔ မူဝါဒေရးရာ သတင္းေတြအတြက္ Twitter ကို အသံုးျပဳရွာေဖြသူ ၇၂ ရာခုိင္ႏႈန္းနဲ႔ Face-book ကို အသံုးျပဳသူ ၆၁ ရာခုိင္ ႏႈန္းရွိပါတယ္။
အားကစားသတင္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ေတာ့ Twitter ကို မွီျငမ္းသူ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ Face-bookကေန ဖတ္႐ႈသူ ၅၅ ရာခုိင္ႏႈန္းရွိပါတယ္။ ျပည္တြင္းက နာမည္ေက်ာ္ေတြ၊ လူပုဂၢိဳလ္ေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ကိစၥေတြကိုေတာ့ Twitter သံုးၿပီး ရွာေဖြသူ ၆၃ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲရွိၿပီး Facebook ေပၚ ကေန လုိက္ရွာတဲ့သူကေတာ့ ၆၉ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ျမင့္တက္ေနပါ တယ္။

ေနာက္ထပ္ စိတ္ဝင္စားစရာ တစ္ခ်က္က Facebook ေရာ Twitter မွာပါ တိုးပြားလာတဲ့ အသံုးျပဳသူ လူသစ္အေရအတြက္ မွာ လူငယ္ပိုင္းက ပိုမ်ားေနတာ ပါ။ Account အသစ္ဖြင့္တဲ့ အေျခအေနမွာ အသက္ (၁၈)ႏွစ္ကေန(၃၄)ႏွစ္ၾကား လူငယ္အေရ အတြက္က Twitter ေပၚမွာ ၄၉ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ရွိေနပါတယ္။ အသက္ (၃၅)ႏွစ္အထက္ကေတာ့ ၃၁ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲရွိတယ္။ အဲဒီ က႑ႏွစ္ခုမွာပဲ Facebook ကို အေျချပဳေလ့လာၾကည့္ရင္ လူငယ္အေရအတြက္ ၄၉ ရာခုိင္ႏႈန္းနဲ႔ အရြယ္ေရာက္ၿပီး လူလတ္ပိုင္းအေရအတြက္ ၃၄ ရာခုိင္ႏႈန္း ရွိေနပါတယ္။ လူငယ္ပိုင္း ပိုမ်ားလာေလေလ၊ လူမႈကြန္ရက္ေတြ ေပၚကေန သတင္းရွာေဖြဖတ္႐ႈ သူဦးေရ တိုးေလေလျဖစ္လိမ့္မယ္ လုိ႔ Pew က ခန္႔မွန္းထားပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ သတင္းေတြ ကို စာဖတ္သူေတြလက္ထဲကို ပ်ံ႕ႏွံ႔ေရာက္ရွိသြားဖို႔ဆိုတာက သတင္းမီဒီယာဌာနေတြရဲ႕ အေရးပါဆံုး လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ခုျဖစ္ပါ တယ္။ သတင္းဌာနတစ္ခုရဲ႕ သတင္းေတြပ်ံ႕ႏွံ႔မႈ တြင္က်ယ္ ေလ၊ ေအာင္ျမင္မႈႀကီးမားေလလုိ႔ ေယဘုယ်သတ္မွတ္ႏုိင္ပါတယ္။ အခုေတာ့ Facebook နဲ႔ Twitter တို႔လို လူမႈကြန္ရက္ေတြက အဲဒီ နယ္ပယ္ကို ဝင္ပါလာၾကပါၿပီ။ ေသခ်ာတာကေတာ့ လူမႈကြန္ ရက္ေတြက သတင္းေတြကို လြယ္လြယ္ကူကူ ျဖန္႔ေဝေပးေနေလ ေလ၊ မူရင္းသတင္းဌာနေတြရဲ႕ ရပ္တည္မႈကို သြယ္ဝိုက္႐ိုက္ခတ္ မႈ ပိုမ်ားေလေလ ျဖစ္လာေနတယ္ ဆိုတာပါပဲ။

—Ref: The Verge, Guardian
 http://www.7daydaily.com/story/41934

No comments:

Post a Comment