Pages

ကထိန္အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း


အလွဴေရစက္လက္ႏွင့္မကြာ လွဴဒါန္းၾကေသာ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာမ်ားအတြင္း“သကၤန္းမွာ ကထိန္၊ ေက်ာင္းမွာ သိမ္၊ ” ဟူေသာ ဆုိရုိးစကားေလးကုိ လူတုိင္း ၾကားဖူးၾကမွာပါ။

ေက်ာင္းလွဴတာျခင္း အတူတူ “သိမ္ေက်ာင္း” လွဴတာက ပုိျမတ္တယ္လို႔ ဆိုရင္းပါ။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။

သိမ္ ေက်ာင္းမွာ ရဟန္းျပဳျခင္း၊ ဥပုသ္ ျပဳျခင္း၊ အျခားေသာ သံဃာ့ကိစၥတုိ႔ကို အက်ဳိးျပဳတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ပါ

သကၤန္းလွဴတာျခင္း အတူတူ “ကထိန္သကၤန္း”လွဴဒါန္းခြင့္ရျခင္းက ပုိျမတ္တယ္လို႔ု ဆုိလုိျခင္းပါ။ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ကထိန္သကၤန္း လွဴဒါန္းရာမွာ ထူးျခားခ်က္မ်ားစြာ (စည္းကမ္း မ်ားစြာ)ရွိေနတာေၾကာင့္ပါ။

ကထိန္သကၤန္းအလွဴရဲ႕ထူးျခားခ်က္(စည္းကမ္းတုိ႔ )ကုိ အနည္းငယ္မွ် ရွင္းျပပါမယ္။

ကထိန္ဆိုတာ လွဴဒါန္းမႈ ျဖစ္ေပၚလာပံုအေနနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ အခ်ိန္ကာလအေနနဲ႔ျဖစ္ေစ၊အလွဴခံအေနနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ လွဴဒါန္းဖြယ္ရာ ပစၥည္းအေနနဲ႔ျဖစ္ေစ၊လွဴနည္းအေနနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ (၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ ကင္းလြတ္ခြင့္ရျခင္း )အက်ိဳးအေနနဲ႔ျဖစ္ေစ၊တစ္ျခားေသာ ဒါနတုိ႔ႏွင့္မတူဘဲ “ မူ”မ်ားစြာ ထူးျခားေနပါတယ္။

၁။ တျခားေသာ ပစၥည္းေတြကို လုိအပ္ပါက မိဘကိုျဖစ္ေစ ၊ေဆြမ်ဳိးေတြကိုျဖစ္ေစ ၊ဖိတ္မံထားသူ (ရဟန္းဒကာ ရဟန္းအမ စသူ) တုိ႔ကျဖစ္ေစ ႏႈတ္ျမြက္၍ အလွဴခံ ေကာင္း (ေတာင္းေကာင္း )ပါတယ္။ ကထိန္သကၤန္းကိုေတာ့ မိဘကိုေတာင္မွလည္း ႏႈတ္ျမြက္၍ သိေစျခင္းငွာ (အလွဴခံျခင္းငွာ) မအပ္ပါဘူး။ တစ္ျခားသူတုိ႔ဆိုရင္ေတာ့ ဘယ္လို ဆုိဘြယ္ရာရွိပါေတာ့မလဲ။ အလွဴရွင္က သူ႔အလုိလို သဒၶါတရားျဖစ္ေပၚၿပီး လွဴေသာ ကထိန္သကၤန္းကိုသာ အလွဴခံခြင့္ရွိပါတယ္။ အလွဴခံေကာင္းပါတယ္။၊ ( ေကာင္းကင္မွ က်လာေသာ သန္႔ရွင္း ၾကည္လင္ေသာ မုိးေရမုိးေပါက္ကဲ့သုိ႔သဒၶါတရား သန္႔သန္႔ ေလးျဖင့္လွဴေသာ “ကထိန္သကၤန္း” ျဖစ္ရေပမည္။ ယင္းကဲ့သုိ႕ေသာ ကထိန္သကၤန္းကိုပင္ “မုိးက်ကထိန္” ဟု ေျပာဆုိၾကျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ (ကထိနံနာမ အတိဥကၠ႒ံ ၀႗တိ ၊ မာတရမၸိ၀ိညာေပတုံ န၀႗တိ၊အာကာသေတာ ၾသတိဏၰသဒိသေမ၀ ၀႗တိ ၊)

၂။ကထိန္သကၤန္းမွာ တစ္ျခားေသာ လွဴဖြယ္မ်ားကဲ့သို႔ လွဴခ်င္သည့္အခ်ိန္တိုင္းလွဴခြင့္ မရႏိုင္ပါဘူး။ သတ္မွတ္ထားတဲ့ သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ေက်ာ္(၁) ရက္ေန႔မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔ထိ တစ္လတိတိ အခ်ိန္ကာလ အတြင္းမွာသာ လွဴခြင့္ရွိပါတယ္။ က်န္တဲ့ အခ်ိန္မ်ားေတြမွာေတာ့ လွဴခြင့္ လုံး၀မရွိပါဘူး။ ထို႔ျပင္ ကထိန္သကၤန္းသည္ တစ္ႏွစ္မွ တစ္လ၊ တစ္လမွ တစ္ရက္၊ တစ္ရက္မွ (တစ္ေက်ာင္း ) တစ္ၾကိမ္သာ လွဴခြင့္ ရွိပါတယ္။

၃။လွဴဖြယ္ပစၥည္းအားျဖင့္ ကထိန္ခင္းရန္ အတြက္ သင္းပုိင္၊ ဧကသီ ၊ ဒုကုဋ္ ( ႏွစ္ထပ္ ) သကၤန္းတုိ႔မွာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ရပါတယ္( တျခားေသာ လွဴဖြယ္ပစၥည္းမ်ားကုိ အျခံအရံအျဖစ္ လွဴဒါန္းႏုိင္ပါတယ္။)

၄။ လွဴနည္းအားျဖင့္သံဃိကဒါနအျဖစ္ သံဃာကိုသာ လွဴဒါန္းရပါတယ္။ပုဂိၢဳလ္စြဲျဖင့္ ပုဂၢလိကဒါနအျဖစ္ လုံး၀မလွဴေကာင္းပါဘူး။ သံဃာေတာ္မ်ားက ထုိသကၤန္းကို အလွဴခံယူျပီး သိမ္အတြင္းမွာ ဉတ္ကမၼ၀ါ ရြတ္ဖတ္ၿပီးသင့္ေတာ္တဲ့ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးပါးအား လွဴဒါန္းရပါတယ္။ ဉတ္ကမၼ၀ါ ရြတ္ဖတ္ၿပီး လွဴဒါန္းရတာေၾကာင့္ ကထိန္ခင္းမယ့္ သကၤန္းကို “ ဉတ္သကၤန္း”လို႔ ေခၚၾကတာပါ။

၅။အလွဴခံေသာ ရဟန္းမွာလည္း ပုရိမ၀ါ ကပ္ၿပီး(၀ါမက်ိဳး မပ်က္ေသာ ) သီတင္းကြ်တ္ လျပည့္ ေန႔မွာ ၀ါမွကြ်တ္တဲ့ ရဟန္းေတာ္မ်ားသာအလွဴခံ ခြင့္ ရွိပါတယ္။ (ထုိရဟန္းတုိ႔တြင္လည္း ဆင္းရဲႏြမ္းပါး ဆုံးျဖစ္ေသာ ရဟန္းကုိ ပထမဦးစားေပး၍ လွဴဒါန္းရမွာပါ။) ဆင္းရဲႏြမ္းပါးတဲ့ရဟန္း မရိွမွ မေထရ္ၾကီးစတဲ့ ရဟန္း တစ္ပါးပါးကို လွဴဒါန္းရမွာပါ။
၆။ အက်ဳိးအားျဖင့္ကေတာ့ ကထိန္အာနိသင္ရေသာ (ကထိန္ခံေသာ ရဟန္းႏွင့္အႏုေမာဒနာျပဳေသာ) ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ႏွင့္သက္ဆုိင္သည့္ ကင္းလြတ္ခြင့္ (၅)မ်ဳိးကုိ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ - ၁ -ရက္ေန႔မွစ၍ တေပါင္းလျပည့္ ေန႔ထိ ၅ - လ တုိင္တုိင္ ရရွိၾကပါတယ္။

ကထိန္သကၤန္းေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ရႏုိင္တဲ့ အက်ဳိး (၅) ပါးကေတာ့
======================
၁။ မပန္မၾကား ၊ လုိရာသြား ၊ ျပစ္မ်ားမသင့္ၿပီ။
ဒကာ ဒကာမမ်ား အိမ္သို႔( ျမိဳ႕တြင္းရြာတြင္းသို႔ ) သြားလုိေသာအခါ ထင္ရွားရွိေသာရဟန္းကုိ ခြင့္မပန္ပဲ သြားႏိုင္ပါတယ္။

(အကယ္၍ ကထိန္အာနိသင္မရမူ ခြင့္မပန္ပဲ သြားပါက အာပတ္သင့္ပါတယ္။ )
၂။ သုံးထည္ထဲမွာ ၊ ထားလုိရာ ၊ ထားကာ သြားႏုိင္သည္။
တိစီ၀ရိတ္ဓုတင္ေဆာင္ ရဟန္းေတာ္ ျဖစ္ပါက သကၤန္း သုံးထည္တုိ႔မွ (သင္းပုိင္ ဧကသီ ဒုကုဋ္ )တစ္ထည္ထည္ကို ထားခဲ့ျပီး သြားလုိရာသြားႏုိင္ပါတယ္။ (အကယ္၍ ကထိန္အာနိသင္ မရပဲ သကၤန္းတစ္ ထည္ထည္ကုိ ထားခဲ့ျပီး သြားလုိုရာ သြားပါကအာပါတ္သင့္ပါတယ္။ )

၃။ေလးပါးတူပင္ ၊ ဂိုဏ္းေဘာဇဥ္ ၊ စားလွ်င္ စားႏိုင္သည္။
ပင့္ဖိတ္ထားေသာ ဒကာ၊ ဒကာမမ်ားက အပင့္အဖိတ္မတတ္ဘဲ””အရွင္ဘုရား၊ တပည့္ေတာ္တုိ႔အိမ္ ထမင္းစားၾကြပါ ဘုရား၊ မုန္႔ဟန္းခါးစား ၾကြပါဘုရား”” စသည္ျဖင့္ မအပ္ေသာ အသုံးအႏႈံးျဖင့္ ပင့္ဖိတ္ေပမယ့္လည္း ဘုဥ္းေပးခြင့္ ရွိပါတယ္၊(အကယ္၍ ကထိန္အာနိသင္ မရပဲ ဘုဥ္းေပးပါက အာပါတ္သင့္ပါတယ္။)

၄။ သကၤန္းမ်ားစြာ ၊ ငါးလမွာ ၊ သိမ္းကာ ထားႏုိင္သည္။
ရဟန္းေတာ္မ်ား ရရွိေသာသကၤန္းကို အဓိ႒ာန္ ၀ိကပၸနာ မျပဳပဲ (သကၤန္းကာလ- ၅ -လအတြင္း ) ထားပုိင္ခြင့္ ရွိပါတယ္။
( အကယ္၍ ကထိန္အာနိသင္ မရရွိဘဲ ကိုယ္ပုိင္သကၤန္းကုိ အဓိ႒ာန္ ၀ိကပၸနာ မျပဳဘဲ ထားရွိပါက - ၁၀ - ရက္ေက်ာ္လွ်င္ အာပါတ္သင့္ပါတယ္)

၅။သံဃာလွဴျငား ၊ သကၤန္းမ်ား ၊ သူအားသာ ျဖစ္သည္။
ကထိန္ခင္းေသာေက်ာင္းမွာ သကၤန္းျဖစ္ေပၚလာတုိင္း ကထိန္ခင္းေသာ(ကထိန္ အာနိသင္ရေသာ) ရဟန္းမ်ား ပုိင္ဆုိင္ခြင့္ စိတ္ၾကိဳက္ ေ၀ဘန္ခြင့္ ရွိပါတယ္။ (အကယ္၍ကထိန္အာနိသင္မရပဲ ထုိကဲ့သုိ႕စိတ္ၾကိဳက္ ေ၀ဘန္ပါက အာပါတ္သင့္ႏုိင္ပါတယ္။)
ကထိန္ႏွင့္ပါတ္သက္၍ ရဟန္းေတာ္မ်ား ထူးျခားေသာ အက်ိဳးမ်ားကို ရရွိႏုိင္သလို ကထိန္ သကၤန္း လွဴဒါန္းၾကတဲ့ အလွဴရွင္မ်ားမွာလည္း အက်ဳိးထူးမ်ား ရရွိႏုိင္ပါတယ္။

လွဴသူမွာလဲ ၊ နည္းတူပဲ ၊ ရျမဲက်ဳိးငါးမည္ ။
၁။ တားဆီးကင္းကြာ ၊ လြတ္လပ္စြာ ၊ လုိရာသြားႏုိင္သည္ ။
မိမိသြားလိုုရာအရပ္ကို အဆီး အတား အပိတ္အပင္ အေႏွာင့္အယွက္မရွိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားလာ ႏုိင္ပါတယ္။

၂။တာ၀န္ကိစၥ၊ မေလးရ၊ ေပါ့လွေလေတာ့သည္ ။
မည္သည့္ကိစၥပဲ ေဆာင္ရြက္ေဆာင္ရြက္ တာ၀န္ၾကီး ေလးသည္ဟု မရွိ ၊ေပါ့ေပါ့ပါးပါးျဖင့္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါတယ္။

၃။ စားလုိရာမ်ား ၊ စားေသာ္ျငား ၊ ေဘးကား မျဖစ္ျပီ။
မည့္သည့္ အစားအစာကုိပဲစားစား အစား အေသာက္ ေၾကာင့္ ေဘးျဖစ္ျခင္း ၊ အစာအဆိပ္ သင့္ျခင္း မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ (အစာကုိ ေၾကညက္ ေအာင္ ေခ်ဖ်က္ႏုိင္ေသာ ပါစက ၀မ္းမီးနွင့္ ျပည့္စုံပါတယ္ )။

၄။ ပစၥည္းအမ်ား ၊ သိမ္းပုိက္ထား ၊ ေဘးကား မရွိျပီ။
မိမိပုိင္ဆုိင္ေသာပစၥည္းမ်ား ပ်က္စီးေအာင္ ဖ်က္ဆီး တတ္ေသာ ေဘးရန္မ်ား မက်ေရာက္ပါ။

၅။ ကိုယ့္ပစၥည္းမ်ား ၊ သူတစ္ပါး ၊ ယူသြား ကင္းပသည္ ။
မိမိပိုင္ဆုိင္ေသာ ပစၥည္းဥစၥာမ်ားကုိ မိမိကမေပးဘဲ မည္သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် မယူႏုိင္ ၊ မသိမ္းပုိက္ႏုိင္ပါ။

ကထိန္ဒကာ၊ က်ိဳးငါးျဖာ၊ ေကာင္းစြာ ရႏုိင္သည္။
=====================
ကထိန္သကၤန္းလွဴဒါန္းေသာ အလွဴရွင္မ်ားမွာ --
ေရႊအဆင္းကဲ့သုို႔ ၀ါ၀င္းေသာ အသား အေရရွိျခင္း၊
ခႏၶာကုိယ္၌ ( ျမဴစေသာ ) အညစ္အေၾကး ကင္းစင္ျခင္း ၊
အလွဖ်က္ အနာအဆာ မရွိျခင္း ) ၊
ခႏၶာကုိယ္ႏူးညံ့ေျပျပစ္ျခင္း ၊
ကုိယ္ေရာင္ ကုိယ္၀ါ ေတာက္ပျခင္း ၊
ညိဳေရႊျဖဴနီစေသာ ေခတ္ေပၚ အ၀တ္အထည္ အမ်ဳိးမ်ဴိးကို ဆင္ျမန္းခြင့္ ၀တ္ဆင္ခြင့္ရျခင္း ၊
ေက်ာင္းအမၾကီး ၀ိသာခါတို႔လို မဟလႅတာ တန္ဆာကုိ ဆင္ျမန္းခြင့္ရရွိ ျခင္းနဲ႔
အရဟတၱဖုိလ္ေပါက္ နိဗၺာန္မ်က္ေမွာက္ ျပဳႏုိင္ျခင္း ဆိုတဲ့ အက်ဳိးတရားမ်ားစြာကိုလည္း ရရွိႏုိင္ပါတယ္။

အဂၢပၸေတာ ပေမာဒတိ။
အျမတ္ဆံုးသို႔ေရာက္၍ ၀မ္းေျမာက္ၾကပါေစ။
@@@သာသနာႏြယ္
 

No comments:

Post a Comment