Sunday, August 25, 2013
စတီဖင္ေဟာ့ကင္း (Stephen Hawking) ကို ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၈ ရက္ေန႔တြင္ အဂၤလန္ႏိုင္ငံ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္၌ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ ငယ္႐ြယ္စဥ္ကတည္းက သိပၸံႏွင့္ အာကာသဆိုင္ရာ ပညာရပ္မ်ားကို စိတ္ပါဝင္စားခဲ့သည္။ အသက္ ၂၁ ႏွစ္တြင္ ကင္းဘရစ္ခ်္ တကၠသိုလ္၌ စၾကဝဠာပညာရပ္ (Cosmology) ကို တက္ေရာက္ သင္ၾကားေနစဥ္ ကိုယ္ခႏၶာအေၾကာမ်ား အားနည္းၿပီး လႈပ္ရွားမရသည့္ (Amyotrophic Lateral Sclerosis) ေရာဂါေဝဒနာကို ခံစားခဲ့ရသည္။ ကိုယ္ခႏၶာခ်ည့္နဲ႔ၿပီး မလႈပ္ရွားႏိုင္ေတာ့ေသာ္လည္း
ငယ္စဥ္ဘဝ
ဖရန္႔ႏွင့္ အိုင္ဆိုဘဲလ္ေဟာ့ကင္းတို႔၏ ေမြးခ်င္းေလးေယာက္အနက္ အႀကီးဆုံးသား ျဖစ္သည္။ ေဟာ့ကင္းကို ေမြးခ်ိန္သည္ ကမာၻေက်ာ္ သိပၸံပညာရွင္ႀကီး ဂယ္လီလီယို ကြယ္လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀ ျပည့္ အထိမ္းအမွတ္ေန႔တြင္ ျဖစ္သည္။ သူ႔မိခင္ စေကာ့လူမ်ဳိး အိုင္ဆိုဘဲလ္ေဟာ့ကင္းသည္ ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ခန္႔ကတည္းက ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္ တကၠသိုလ္တြင္ ပညာသင္ၾကားခဲ့သည္။ ထိုေခတ္က အမ်ဳိးသမီးမ်ား ေကာလိပ္တက္ရန္ ရွားပါးေနခ်ိန္၌ ေကာလိပ္သို႔ တက္ေရာက္ခဲ့သည့္ ပထမဦးဆုံး အမ်ဳိးသမီးစာရင္းတြင္ ပါဝင္ခဲ့သည္။ သူ႔ဖခင္ ဖရန္႔ေဟာ့ကင္းသည္ ေအာက္စ္ဖို႔ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းဆင္းျဖစ္ၿပီး ေဆးဝါး သုေတသနပညာရွင္ ျဖစ္ကာ အထူးသျဖင့္ အပူပိုင္းေဒသ ေရာဂါေဗဒမ်ားကို ကြၽမ္းက်င္သည့္ ပညာရွင္လည္း ျဖစ္သည္။
စတီဖင္ေဟာ့ကင္းကို ေမြးဖြားခ်ိန္၌ သူ႔မိဘမ်ားတြင္ ေငြေၾကး မျပည့္စုံသျဖင့္ အေတာ္ေလး အဆင္မေျပသည့္ကာလဟု ဆိုႏိုင္သည္။ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနမ်ားကလည္း တင္းမာေနသည့္ အခ်ိန္ကာလ ျဖစ္သည္။ အဂၤလန္သည္ ဒုတိယကမာၻစစ္အတြင္း ဝင္ခဲ့ရၿပီး ဂ်ာမန္မ်ား ဗုံးႀကဲျခင္းကို အျပင္းအထန္ ခံေနရခ်ိန္လည္း ျဖစ္သည္။ ပထမဦးဆုံး ကေလးအတြက္ အလုံၿခံဳဆုံး ေနရာကို ရွာေဖြရန္ ဖရင့္သည္ ကိုယ္ဝန္သည္ ဇနီးႏွင့္အတူ လန္ဒန္မွ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့ရသည္။ ေဟာ့ကင္းသည္ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္တြင္ ညီမမ်ားျဖစ္သည့္ ေမရီ (၁၉၄၃)၊ ဖိလစ္ပါ (၁၉၄၇) တို႔ႏွင့္အတူ ႀကီးျပင္းလာခဲ့ရသည္။ ဒုတိယသား အက္ဒ္ဝပ္ကို ၁၉၅၆ ခုႏွစ္တြင္မွ မိဘမ်ားက ေမြးစားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
သူတို႔မိသားစုႏွင့္ ရင္းႏွီးသူမ်ားက သူတို႔ကို ‘ခပ္ေၾကာင္ေၾကာင္’ မိသားစုအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ သူတို႔သည္ ညစာကို တိတ္ဆိတ္စြာ စားေသာက္တတ္ၾကသည္။ မိသားစုေတြက ထမင္းစားရင္းလည္း
စာဖတ္ခ်င္ ဖတ္ေနၾကသည္။ သူတို႔ မိသားစုစီးသည့္ကားမွာ လန္ဒန္တကၠစီ ျဖစ္သည္။ စိန္႔အယ္လ္ဘန္လမ္းရွိ သူတို႔၏ ေနထိုင္သည့္ သုံးထပ္အခန္းမွာလည္း ဘယ္ေတာ့မွ ျပင္ဆင္ မြမ္းမံထားျခင္းမရွိ။ ေျမေအာက္ခန္းတြင္ ပ်ားမ်ားရွိၿပီး မွန္လုံအိမ္ထဲတြင္လည္း မီးေမႊးခ်င္ ေမႊးေနၾကသည္။
၁၉၅၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ေဟာ့ကင္း၏ ဖခင္ကို အမ်ဳိးသား ေဆးသုေတသနတကၠသိုလ္ ေရာဂါပိုးမႊား ဌာနတြင္ ဌာနမွဴးအျဖစ္ ခန္႔အပ္လိုက္သည္။ ေဆာင္းရာသီကာလမ်ားတြင္ အာဖရိကတိုက္သို႔ သြားေရာက္ၿပီး သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ရသည္။ သူက သားႀကီးျဖစ္သူ ေဟာ့ကင္းကို ေဆးေက်ာင္း တက္ေစခ်င္သည္။ သို႔ေသာ္ ေဟာ့ကင္းသည္ ငယ္စဥ္ကတည္းက သိပၸံႏွင့္ အာကာသ ပညာရပ္မ်ားတြင္သာ စိတ္ဝင္စားခဲ့သည္။ ထိုသို႔ျဖစ္ရျခင္းမွာ သူ႔မိခင္ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ မိခင္သည္ သူမ၏ သားသမီးမ်ားကို ေႏြရာသီ ညခ်မ္းအခ်ိန္မ်ားတြင္ အျပင္သို႔ ေခၚထုတ္ၿပီး ၾကယ္ေတြကိုျပကာ ၾကည့္ခိုင္းတတ္သည္။ “အားလုံးထဲမွာ စတီဖင္က စိတ္အားအထက္သန္ဆုံးပဲ” ဟု မိခင္ျဖစ္သူက ျပန္ေျပာျပတတ္သည္။
ပညာသင္သည့္အ႐ြယ္ ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ေဟာ့ကင္းသည္ က်န္ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ယွဥ္လွ်င္ ထူးျခားသည့္ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနသည္။ အထက္တန္း တက္ခ်ိန္တြင္ သူ႔အဆင့္က ေအာက္ဆုံးမွ ျပန္ေရတြက္လွ်င္ အၿမဲတတိယေနရာေလာက္တြင္သာ ရွိေနတတ္သည္။ သူက ေက်ာင္းစာထက္ ျပင္ပေလာကကို ပိုၿပီး စိတ္ဝင္စားသည္။ စစ္တုရင္ ကစားျခင္းကို ႏွစ္သက္ၿပီး သူႏွင့္ သူငယ္ခ်င္း တစ္သိုက္သည္ အၿမဲတမ္းကိုယ္ပိုင္ ဂိမ္းမ်ားကို ဖန္တီးၿပီးလည္း ကစားတတ္ၾကသည္။ အသက္ ၁၆ ႏွစ္တြင္ ေဟာ့ကင္းသည္ သူငယ္ခ်င္းမ်ားႏွင့္အတူ အမိႈက္ပုံထဲက ပစၥည္းမ်ားကိုစုၿပီး ကြန္ပ်ဴတာတစ္လုံးကို တီထြင္ခဲ့သည္။ သူတို႔က သခ်ၤာဆိုင္ရာ ပုစာၦမ်ားကို အၾကမ္းဖ်င္း တြက္ခ်က္ျပႏိုင္ရန္ ထိုကြန္ပ်ဴတာကို တီထြင္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ေဟာ့ကင္းသည္ အၿမဲတမ္း တစ္ေယာက္တည္းေနၿပီး ေတြးေနတတ္သည္။ သူညီမျဖစ္သူ ေမရီႏွင့္အတူ အိမ္အေပၚထပ္သို႔ လမ္းေၾကာင္းေပါင္းမ်ားစြာႏွ
သူ႔ဖခင္က သင္ေစခ်င္သည့္ ေဆးပညာအစား သူဝါသနာပါသည့္ သခ်ၤာကိုသာ ေလ့လာသင္ယူခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္က ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္တြင္ သခ်ၤာဘာသာရပ္ကို ဘြဲ႕မေပးေပ။ သို႔ျဖစ္ရာ သူက ႐ူပေဗဒႏွင့္ စၾကဝဠာ ပညာရပ္မ်ားကို ေလ့လာသင္ယူခဲ့သည္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ ဂုဏ္ထူးတန္း တက္ခြင့္ရၿပီး ကင္းဘရစ္ခ်္ တကၠသိုလ္တြင္ စၾကဝဠာဆိုင္ရာ Cosmology ဘာသာရပ္အတြက္ ေဒါက္တာဘြဲ႕ယူရန္ ဆက္လက္ တက္ေရာက္ခဲ့သည္။
ALS ေရာဂါစြဲကပ္ျခင္း
ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္သို႔ သူျပန္ေရာက္လာခ်ိန္တြင္ က်န္းမာေရး ခြၽတ္ယြင္းလာသည္ကို သူသတိထားမိသည္။ လမ္းေလွ်ာက္ရာမွ မၾကာခဏ လဲက်တတ္သည္။ စကားေျပာလွ်င္လည္း ဗလုံးဗေထြး ျဖစ္လာသည္။ ၁၉၆၃ ခုႏွစ္အထိ ထိုသို႔ျဖစ္ေနျခင္းကို ျပႆနာတစ္ခုဟု မထင္ခဲ့ေပ။ ကင္းဘရစ္ခ်္တြင္ ပထမႏွစ္ တက္ခ်ိန္အထိ ထိုသို႔ပင္ အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့ျဖင့္ ဆက္သြားေနခဲ့သည္။ သူက ဤသို႔ျဖစ္ေနျခင္းကို သာမန္ဟုသာ ထင္ေနခဲ့သည္။ သူ႔အေျခအေနကို စတင္သတိျပဳမိသူမွာ ဖခင္ျဖစ္သည္။ သူက ေဟာ့ကင္းကို ဆရာဝန္ႏွင့္ သြားေတြ႕ရန္ ေျပာသည္။ ေနာက္ႏွစ္ပတ္ေလာက္ အၾကာတြင္ အသက္ ၂၁ ႏွစ္အ႐ြယ္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ အိမ္ကိုေဆးခန္းအျဖစ္ ေျပာင္းကာ စမ္းသပ္ကုသမႈမ်ားကို ခံယူခဲ့ရေတာ့သည္။
“သူတို႔က ကြၽန္ေတာ့္ လက္ေမာင္းက ႂကြက္သား နမူနာေတြကို ယူသြားၾကတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ ကိုယ္ထဲကိုလည္း အီလက္ထ႐ြန္နစ္ လွ်ပ္ေခါင္းေတြ ထိုးထည့္ၿပီး အမ်ဳိးမ်ဳိး စမ္းသပ္ၾကတယ္။ ေက်ာ႐ိုးထဲကို ေရဒီယိုဓာတ္ေတြပါတဲ့ အရည္ေတြလည္း ထိုးထည့္ေပးၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ တစ္ခ်ိန္လုံး ဓာတ္မွန္ေတြ႐ိုက္ၿပီး ေစာင့္ၾကည့္ေနၾကတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ကိုလည္း အိပ္ယာထဲမွာပဲ ထားၾကတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ ဘာေတြျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာ သူတို႔ မေျပာၾကဘူး။ အသားကြၽတ္ဆတ္တဲ့ ေဝဒနာဆိုတာ ေလာက္ေတာ့သိတယ္” ဟု ေဟာ့ကင္းက ျပန္ေျပာသည္။
သူ႔ဖခင္က ေနာက္ဆုံးတြင္ သူ႔သား၌ ျဖစ္ေနေသာ ေရာဂါမွာ ALS ေခၚ Lou Gehrig ေရာဂါ ျဖစ္ေၾကာင္း သိလိုက္ရသည္။ အာ႐ုံေၾကာမ်ားက သူ႔ ႂကြက္သားမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ၿပီး ဘာမွ်မလႈပ္ႏိုင္ေအာင္ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားလိုက္ျခင္းကို
ထိုသတင္းေၾကာင့္ မိသားတစ္စုလုံး ယူက်ဳံးမရ ျဖစ္ၾကရသည္။ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မရွိေတာ့ဘူးဆိုသည့္ ၾကားမွ သူတို႔ဝိုင္းဝန္း ကူညီရန္ ဆုံးျဖတ္လိုက္ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ေဟာ့ကင္းသည္ ေဆး႐ုံ၌ မလႈပ္မယွက္ ေနရသည္။ လူကီးမီးယားေဝဒနာ ခံစားေနရသည့္ ကေလးတစ္ေယာက္ႏွင့္ သူတစ္ခန္းတည္းတြင္ တက္ေရာက္ ကုသခံေနရျခင္း ျဖစ္သည္။ သူ႔အခန္းေဖာ္ ေကာင္ေလး၏ ေဆြမ်ဳိးမ်ား ဝင္လိုက္ထြက္လိုက္ ျဖစ္ေနျခင္းကို အေတာ္ေလး သည္းခံေနရသည္။ ေဆး႐ုံကဆင္းခြင့္ ရသြားခ်ိန္တြင္ သူသည္ စိတ္ကူးထဲကအတိုင္း စီမံေတာ့သည္။ သူ႔ဘဝ တစ္ေလွ်ာက္လုံး တိတ္တိတ္ေလး ေနထိုင္ရန္ ဆုံးျဖတ္လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။
သူ႔ဘဝတြင္ အေျပာင္းလဲႀကီး ေျပာင္းလဲသြားခဲ့ရသည့္ကိစၥမ
ေရာဂါ ျဖစ္သြားသျဖင့္ ေဟာ့ကင္းကို ယခုလို သိပၸံပညာရွင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္လာလိမ့္မည္ဟု မည္သူမွ် မထင္ၾကေပ။ သူက ေရာဂါ မျဖစ္မီကတည္းက သူေလ့လာသည့္ ပညာရပ္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အၿမဲဆန္းစစ္ေနသူ ျဖစ္သည္။ “ကြၽန္ေတာ္ မက်န္းမာစဥ္က ဘဝမွာ ပ်င္းစရာေတြခ်ည္းလို႔ ထင္ခဲ့တာ။ လုပ္စရာလည္း ဘာမွမရွိသလိုပဲ” ဟုဆိုခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ သူ႔အေနျဖင့္ Ph.D ဘြဲ႕အတြက္ အခ်ိန္လည္း သိပ္မက်န္၊ အသက္ရွင္ ေနထိုင္ရမည့္ ကာလကလည္း နည္းလာသည္။ သို႔ျဖင့္ အလုပ္ႏွင့္ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ားတြင္သာ အခ်ိန္ကုန္ေနခဲ့သည္။
အာကာသတြင္းနက္ သုေတသန
အျခားအာကာသသိပၸံ ပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္သည့္ ေရာ္ဂ်ာပင္႐ို႔စ္ဆိုသူ စိတ္ကူးခဲ့သည့္ ၾကယ္မ်ားေႂကြျခင္းႏွင့္ အာကာသတြင္းနက္ (Black holes) အေၾကာင္းကို အေျခခံၿပီး ေဟာ့ကင္းသည္ စၾကဝဠာ မည္သို႔စတင္ ေပၚေပါက္လာေၾကာင္းကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခဲ့သည္။
ေဟာ့ကင္းသည္ သူ႔ကိုယ္သူ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္စြမ္း ေလ်ာ့နည္းလာသည္။ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္တြင္ သူ႔ကိုဘီးတပ္ လွည္းျဖင့္သြားရန္ အတင္းအက်ပ္ တိုက္တြန္းခဲ့ရသည္။ သူ႔ခံႏိုင္စြမ္းေတြကလည္း ေလ်ာ့က်လာသည္။ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ သူ႔သား ေရာဘတ္ကိုေမြးၿပီး တစ္ႏွစ္အၾကာတြင္ ေဟာ့ကင္းသည္ ကင္းဘရစ္ခ်္ တကၠသိုလ္ နကၡတ္ေဗဒ အသင္းႀကီး၏ အဖြဲ႕ဝင္တစ္ဦးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ခံလိုက္ရသည္။
မၾကာမီ ေဟာ့ကင္းဘဝတြင္ အက်ဳိးရွိသည့္ ကာလမ်ား ျဖစ္လာခဲ့သည္။ သူတို႔ဇနီးေမာင္ႏွံသည္ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္တြင္ သမီးေလးလူစီကို ထပ္မံေမြးဖြားခဲ့သည္။ ေဟာ့ကင္းသည္ သုေတသန လုပ္ငန္းမ်ားကို ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ သူတို႔ ေနာက္ထပ္ကေလး တင္မိုသီကို ဆယ္ႏွစ္ၾကာမွ ထပ္ရသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ေဟာ့ကင္းသည္ သူ႔ပထမဆုံးစာအုပ္ 'The Large Scale Structure of Space-Time (1975)' ကို ထုတ္ေဝလိုက္သည္။ သူ႔အေစာပိုင္း ေလ့လာမႈမ်ားကို ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္အတြ
၁၉၇၄ ခုႏွစ္တြင္ ေဟာ့ကင္း၏ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားသည္ သိပၸံေလာကအတြင္း ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလာၿပီး အာကာသတြင္းနက္ အေၾကာင္းကို ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔စြာ ေလ့လာသုေတသနျပဳစရာ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ေဟာ့ကင္းက Radiation ဆိုသည့္ သေဘာတရားကို ေဖာ္ထုတ္တင္ျပၿပီး ၾကယ္ေႂကြျခင္းႏွင့္ ဆြဲငင္အားမွ လြတ္ေျမာက္ျခင္းစသည့္ သေဘာတရားမ်ားကို တင္ျပရာမွာ ေဟာ့ကင္း၏ Radiation ဆိုသည့္ သေဘာတရားသည္ ေမြးဖြားလာခဲ့ရသည္။
ေဟာ့ကင္း ေတြ႕ရွိခဲ့သည့္ Black holes မ်ားႏွင့္ Radiation ဆိုသည့္ သေဘာတရားမ်ားသည္ သိပၸံ ေလာက တစ္ခုလုံးကုိ လႈပ္ခတ္သြားေစခဲ့သည္။ ထိုေဖာ္ ထုတ္ခ်က္ေၾကာင့္ပင္ သူ႔ကို ဂုဏ္ျပဳစရာ ျဖစ္လာသည္။ သူ႔ကို ေခါင္းစဥ္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္လ
ထိုသို႔ မလႈပ္ရွားႏိုင္သည့္ ဘဝႏွင့္ပင္ ကယ္လီဖိုးနီးယားျပည္နယ္ ပါဆာဒီနာရွိ Caltech တြင္ တစ္ႏွစ္ ခန္႔သြားၿပီး ဧည့္ပါေမာကၡအျဖစ္ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ အဂၤလန္၊ ကင္းဘရစ္ခ်္ရွိ Gonville & Caius တြင္လည္း ဝင္ေရာက္ စာသင္ေပးခဲ့ေသးသည္။ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္တြင္ ကင္းဘရစ္ခ်္ တကၠသိုလ္သို႔ ျပန္လာၿပီး သခ်ၤာပါေမာကၡအျဖစ္ စာသင္ၾကားေပးခဲ့သည္။ သူ႔ကို ကင္းဘရစ္ခ်္က သခ်ၤာဆိုင္ရာ လူေကးစီးယန္း ပါေမာကၡ ဘြဲ႕ေပးသည္။ ထိုရာထူးသည္ ၁၆၆၃ ခုႏွစ္ကတည္းက ေပးခဲ့သည့္ ဘြဲ႕ျဖစ္ေသာ္လည္း ဆာအိုင္းဆက္နယူတန္ အပါအဝင္ ၁၄ ဦးသာ ထိုဘြဲ႕ကို ရရွိခဲ့ဖူးေသးသည္။
The Voice Weekly
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=623098457730796&set=a.572785052762
No comments:
Post a Comment