Pages

ဗုဒၶါႏုႆတိ ပြားမ်ားျခင္း...



၁။ အရဟံဂုဏ္ေတာ္
- သတၱ၀ါတို.၏ အားထားကိုးကြယ္ရာအစစ္ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ထိုဗုဒၶ-ျမတ္စြာဘုရားသည္ ၀ါသနာနွင္.တကြ ကိေလသာအညစ္အေၾကးတို.မွ ကင္းေ၀းစင္ၾကယ္ေတာ္မူေသာေၾကာင္. "အရဟံ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာန၊ ဒိ႒ိ၊ ၀ိစိကိစၧာ၊ ထိန၊ ဥဒၶစၥ၊ အဟိရိက၊ အေနာတၱပၸတည္းဟူေသာ ကိေလသာဆယ္ပါး၊ အက်ယ္ပြားလွ်င္ တစ္ေထာင္.ငါးရာကိေလသာရန္သူတို.ကို ပယ္သတ္ေတာ္မူျပီးေသာေၾကာင္.လည္း " အရဟံ " မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- အ၀ိဇၨာတည္းဟူေသာ ပံုေတာင္းနွင္. ဇရာ၊ မရဏတည္းဟူသည္.အကြပ္ရွိေသာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္သံသရာစက္ရဟတ္၏ သခါၤရမွ ဇာတိက်ေအာင္ ေထာက္အကန္.တို.ကို ခ်ိဳးဖ်က္ေတာ္မူျပီးေသာေၾကာင္.လည္း " အရဟံ " မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- အျမတ္ဆံုးအလႈဳခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္၍ လူ နတ္ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါအေပါင္းတို.၏ ပူေဇာ္အထူးကို ခံယူေတာ္မူထိုက္ေသာ ေၾကာင္.လည္း
" အရဟံ " မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

၂။ သမၼာသမၺဳဒၶဂုဏ္ေတာ္
- သစၥာေလးပါး ခပ္သိမ္းေသာတရားတို.ကို မေဖာက္မျပန္မွန္ကန္လွစြာ ကိုယ္ေတာ္တိုင္သာ သိေတာ္မူေသာေၾကာင္. "သမၼာသမၺဳဒၶ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- ထူးေသာဥာဏ္ျဖင္. သိသင္.သိထိုက္ေသာသစၥာေလးပါးဟူသည္. အဘိေညယ်တရား၊ ပိုင္းျခား၍သိထိုက္ေသာ ဒုကၡသစၥာဟူသည္. ပရိေညယ်တရား၊ ပယ္သင္.ပယ္ထိုက္ေသာ သမုဒယသစၥာဟူသည္. ပဟာတဗၺတရား၊ မ်က္ေမွာက္သိသင္. သိထိုက္ေသာ နိေရာဓသစၥာဟူသည္. သစၧိကာတဗၺတရား၊ ပြားေစသင္. ပြားေစထိုက္ေသာ မဂၢသစၥာဟူသည္. ဘာေ၀တဗၺတရားအားျဖင္. သစၥာေလးပါးခပ္သိမ္းေသာတရားတို.ကို သူတစ္ပါးထံ နည္းမခံဘဲ ကိုယ္ပိုင္ဥာဏ္စြမ္းျဖင္. မွန္ကန္စြာသိေတာ္မူေသာေၾကာင္.လည္း "သမၼာသမၺဳဒၶ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

၃။ ၀ိဇၨာစရဏသမၸႏၷဂုဏ္ေတာ္
- ၀ိဇၨာဥာဏ္ထူးသံုးပါး၊ ရွစ္ပါး၊ စရဏအက်င္.တရား (၁၅) ပါးတို.နွင္. လံုး၀ဥႆံုျပည္.စံုေတာ္မူေသာေၾကာင္. "၀ိဇၨာစရဏသမၸႏၷ"
မည္ေတာ္မူပပါေပ၏။

- ပုေဗၺနိ၀ါသဥာဏ္၊ ဒိဗၺစကၡဳဥာဏ္၊ အာသ၀ကၡယဥာဏ္တည္းဟူေသာ ၀ိဇၨာသံုးပါး၊ ဒိဗၺစကၡဳဥာဏ္၊ ဒိဗၺေသာတဥာဏ္၊ ကၠုဒိၶ၀ိဓဥာဏ္၊ ေစေတာပရိယဥာဏ္၊ ပုေဗၺနိ၀ါသဥာဏ္၊ ၀ိပႆနာဥာဏ္၊ မေနာမယိဒၶိဥာဏ္၊ အာသ၀ကၡယဥာဏ္တည္းဟူေသာ ၀ိဇၨာရွစ္ပါး၊ ပါတိေမာကၡသံ၀ရသီလ၊ ကၠုျႏၵိယသံ၀ရသီလ၊ ေဘာဇနမတၱညဳတာ၊ ဇာဂရိယာနုေယာဂ၊ သဒၶါ၊ သတိ၊ ဟိရီ၊ ၾသတၱပၸ၊ ဗာဟုႆစၥ၊ ၀ီရိယ၊ ပညာ ရူပါ၀စရစ်ာန္ ၄ ပါးတည္းဟူေသာ စရဏတရား(၁၅)ပါးတို.နွင္. လံုး၀ဥႆုံျပည္.စံုေတာ္မူေသာေၾကာင္. "၀ိဇၨာစရဏသမၸႏၷ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

၄။ သုဂတဂုဏ္ေတာ္
- ေဘးမဲ.ရပ္ခြင္ နိဗၺာန္၀င္ဖို. မဂၢင္ရွစ္သြယ္ တင္.တယ္ေျဖာင္.စင္း မျငိမတြယ္သြားျခင္းရွိေတာ္မူေသာေၾကာင္. "သုဂတ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- မေကာင္းညစ္ညမ္း အလြန္ဆိုးသြမ္းသည္. ေဘးအနႏၷ ၀ဋ္ဆင္းရဲသခါၤရတို.မွ ေကာင္းလွသည္.စခန္း ျပည္နိဗၺာန္ျမနန္းသို. ၾကြလွမ္းဆိုက္ေရာက္ေတာ္မူေသာေၾကာင္.လည္း " သုဂတ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- က်ိဳးရွိ၊ ဟုတ္မွန္၊ သူနာခံလို၊ မနာလိုအားျဖင္. နွစ္ပါးေသာ စကားေကာင္းကိုသာ သင္.ေလ်ာ္ေသာအခါ၌ ေကာင္းစြာမိန္.ဆိုေတာ္မူေသာေၾကာင္.လည္း "သုဂတ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

၅။ ေလာက၀ိဒူဂုဏ္ေတာ္
- ေလာက၏အေၾကာင္းအရာ အလံုးစံုကို အကုန္အစင္သိျမင္ေတာ္မူေသာေၾကာင္. "ေလာက၀ိဒူ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- သတၱ၀ါအေပါင္းဟူေသာ သတၱေလာက၊ ရုပ္ နာမ္ ဓမၼ သခါၤရတရားအေပါင္းဟူေသာ သခါၤရေလာက၊ သတၱ၀ါတို.၏တည္းေနရာဘံုဌာနဟူေသာ ၾသကာသေလာကအားျဖင္. ေလာကသံုးပါးကို ပိုင္းျခားကုန္စင္ သိျမင္ေတာ္မူေသာေၾကာင္.လည္း " ေလာက၀ိဒူ " မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

၆။ အနုတၱေရာ ပုရိသဒမၼသာရထိဂုဏ္ေတာ္

- အျမင္.ျမတ္ဆံုးျဖစ္ေသာ သီလဂုဏ္၊ သမာဓိဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္၊ ၀ိမုတၱိဂုဏ္၊ ၀ိမုတၱိဥာဏဒႆနဂုဏ္တို.နွင္. ျပည္.စံုေတာ္မူသည္ျဖစ္၍ ေလာကဓာတ္အားလံုး၌ အျမတ္ဆံုးျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင္. "အနုတၱရ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- ယဥ္ေက်းလိမၼာ၊ ပညာအသိမရွိၾကေသး၊ မျပည္.၀ေသး၍ အဆံုးအမေပးထိုက္ေသာ တိရစၧာဖို၊ လူေယာက္်ား၊ နတ္ေယာက္်ားတို.ကို ယဥ္ေက်းလိမၼာ ပညာျပည္.၀ အခ်ိဳးက်ေအာင္ ဆံုးမသြန္သင္ေတာ္မူတတ္ေသာေၾကာင္. "ပုရိသဒမၼသာရထိ"
မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- ဆံုးမထိုက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တို.အား ညႊန္ၾကားသြန္သင္ ပဲ.ျပင္ဆံုးမမႈ၌ အတုမရွိအျမတ္ဆံုးျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင္.လည္း
" အနုတၱေရာ ပုရိသဒမၼသာရထိ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

၇။ သတၱာေဒ၀မနုႆာနံဂုဏ္ေတာ္
- လူ နတ္ ျဗဟၼာ သတၱ၀ါအေပါင္းတို.ကို အက်ိဳးမဲ.အမႈမ်ားမွ ပိတ္ဆို.ျမစ္တားလ်က္ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ ျဖစ္ဖြယ္ရာအေၾကာင္းတို.ျဖင္. ေကာင္းေကာင္းညႊန္ျပ၊ ၾကီးက်ယ္ေသာ လံု.လျဖင္. ဆံုးမေတာ္မူတတ္သည္. ဆရာျမတ္အစစ္ျဖစ္ေတာ္မူေသာေၾကာင္.လည္း "သတၱာေဒ၀မနုႆာနံ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။
၈။ ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္

- သိသင္.သိထိုက္ေသာ ေဥယ်ဓံငါးပါးတရားအလံုးစံုကို အကုန္အစင္သိျမင္ေတာ္မူေသာေၾကာင္. "ဗုဒၶ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- သစၥာေလးပါး ခပ္သိမ္းေသာတရားတို.ကို ပိုင္းျခားက်န ကိုယ္ေတာ္တိုင္သိရျပီးလွ်င္ ေ၀ေနယ်မ်ားစြာ သတၱ၀ါတို.အားလည္း ညႊန္ၾကားေဟာေဖာ္ သိေစေတာ္မူတတ္ေသာေၾကာင္.လည္း " ဗုဒၶ" မည္ေတာ္မူ၏။
၉။ ဘဂ၀ါဂုဏ္ေတာ္

- လြန္ကဲထူးျမတ္ေသာ သီလဂုဏ္၊ သမာဓိဂုဏ္၊ ပညာဂုဏ္၊ ၀ိမုတၱိဂုဏ္၊ ၀ိမုတၱိဥာဏ ဒႆနဂုဏ္တို.နွင္. .ျပည္.စံုေတာ္မူသည္ျဖစ္၍ လူနတ္ျဗဟၼာ သတၱ၀ါအေပါင္းတို.က အျမင္.ျမတ္ဆံုးပုဂၢိဳလ္ထူးၾကီးအျဖစ္ျဖင္. အေလးအျမတ္ျပဳအပ္ျပဳထိုက္ေသာေၾကာင္. "ဘဂ၀ါ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- ေလာကီေလာကုတၱရာခ်မ္းသာတို.ကို ျဖစ္ေစနိုင္ေသာ ဒါန၊ သီလစသည္.ပါရမီ အဆင္.ဆင္. အျမင္.ျမတ္ဆံုးဘုန္းေတာ္၊ ကံေတာ္အနႏၱတို.နွင္. လံုး၀ဥႆံု ျပည္.စံုေတာ္မူေသာေၾကာင္.လည္း "ဘဂ၀ါ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ အစရွိေသာ တစ္သိန္းမကမ်ားလွစြာေသာ ကိေလသာတို.ကိုလည္းေကာင္း၊ အက်ဥ္းခ်ဳပ္အားျဖင္. ကိေလသမာရ္၊ ခႏၶမာရ္၊ အဘိသခါၤရမာရ္၊ ေဒ၀ပုတၱမာရ္၊ မစၥဳမာရ္ဟု မာရ္ငါးပါးတို.ကိုလည္းေကာင္း၊ ဖ်က္ဆီးဖယ္ရွင္းေတာ္မူျပီးေသာေၾကာင္.လည္း "ဘဂ၀ါ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- ကၠုႆရိယ၊ ဓမၼ၊ ယသ၊ သီရိ၊ ကာမ၊ ပယတၱဟူေသာ ဘဂေခၚေ၀ၚ ေျခာက္ပါးေသာ ဘုန္းေတာ္တို.နွင္. ျပည္.စံုေတာ္မူေသာေၾကာင္. လည္း "ဘဂ၀ါ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

- ကိုယ္ေတာ္နွင္.စိတ္ေတာ္ကို ၀သီေဘာ္ေျမာက္ေအာင္ အေခါင္အထြက္ ဆႏၵညြတ္ရႈိင္း အလိုရွိတိုင္းနိုင္နင္း၍ အစိုးရေတာ္မူျခင္းဟူေသာ ကၠုႆရိယဘုန္းေတာ္၊ ေလာကီေလာကုတၱရာတို.၏ အညြန္.အဖူး အထူးအျမတ္ဆံုးျဖစ္ေသာ စ်ာန္အဘိဥာဏ္, မဂ္ဖိုလ္တရားတည္းဟူေသာ ဓမၼဘုန္းေတာ္၊ ဟုတ္မွန္သည္.အတိုင္း ဘ၀ဂ္ခိုင္းေအာင္ ပ်ံ.လႈိုင္းထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေတာ္မူျခင္းတည္းဟူေသာ ယသဘုန္းေတာ္၊ ေယာက္်ားျမတ္တို.၏ ၃၂ ပါးေသာ လကၡဏာေတာ္ၾကီး, ရွစ္ဆယ္ေသာ လကၡဏာေတာ္ငယ္, ေရာင္ျခည္ေတာ္ေျခာက္သြယ္တို.ျဖင္. တင္.တယ္၀င္းပ သပၸါယ္ေတာ္မူလွသည္. ရူပကာယ၏ျပည္.စံုေတာ္မူျခင္း က်က္သေရေတာ္တည္းဟူေသာ သိရီဘုန္းေတာ္၊ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္၏အက်ိဳးစီးပြား, ေ၀ေနယ်သတၱ၀ါတို.၏ အက်ိဳးစီးပြားတည္းဟူေသာ အတၱဟိတ, ပရဟိတ, နွစ္ပါးတို.၏လိုလားေတာ္မူသည္.အတိုင္း ျပီးစီးျပည္.စံုျခင္းဟူေသာ ကာမဘုန္းေတာ္၊ တစ္ေလာကလံုး၏ ဆရာျဖစ္ေၾကာင္း ေကာင္းျမတ္ေသာလံု.လ သမၼပၸဓာန္၀ီရိယတည္းဟူေသာ ပယတၱဘုန္းေတာ္၊ ဤသို.အားျဖင္. ဘဂေခၚေ၀ၚ ေျခာက္ပါးေသာဘုန္းေတာ္တို.နွင္. ျပည္.စံုေတာ္မူေသာေၾကာင္.လည္း "ဘဂ၀ါ" မည္ေတာ္မူပါေပ၏။

ျမတ္စြာဘုရား၏ ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးကို ေအာက္ေမ.ဆင္ျခင္ျပီးေနာက္ မိမိအနွစ္သက္ဆံုးဂုဏ္ေတာ္တစ္ခုကို စူးစိုက္၍ အဖန္တလဲလဲေအာက္ေမ.ဆင္ျခင္လ်က္ ဗုဒၶါနုႆတိဘာ၀နာကို ပြားေစရာ၏။ ထိုသို.ေအာက္ေမ.ဆင္ျခင္ေသာသူအား ထိုအခိုက္အခါ၌ ရာဂထၾကြေသာင္းက်န္းေသာစိတ္မျဖစ္၊ ေဒါသထၾကြေသာင္းက်န္းေသာစိတ္မျဖစ္၊ ေမာဟထၾကြေသာင္းက်န္းေသာစိတ္မျဖစ္။ ထိုပုဂၢိဳလ္၏စိတ္သည္ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကိုအာရုံျပဳ၍ ေျဖာင္.မတ္စြာျဖစ္၏။
ဤသို. ရာဂစသည္ထၾကြေသာင္းက်န္းျခင္းမရွိေသာေၾကာင္. နီ၀ရဏ ကိုခြာျပီးေသာ ကမၼ႒ာန္းသို.ေရွးရႈသည္အျဖစ္ျဖင္. ၀ိတက္,၀ိစာရတို.သည္ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္သို.ညြတ္ကာမျပတ္ျဖစ္ကုန္၏။ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကို အဖန္တလဲလဲသံုးသပ္ဆင္ျခင္ေနေသာ ေယာဂီအား နွစ္သက္၀မ္းေျမာက္ျခင္းပီတိသည္ ျဖစ္၏၊ နွစ္သက္၀မ္းေျမာက္သည္.စိတ္ရွိသူအား ပီတိလွ်င္နီးသည္ူ.အေၾကာင္းရွိေသာ ျငိမ္းေအးမႈ-ပႆဒၶိျဖင္. ကိုယ္စိတ္၏ပူပန္ျခင္းတို.သည္ ျငိမ္းကုန္၏။ ပူပန္မႈျငိမ္းေသာပု၈ၢိဳလ္အား ကိုယ္စိတ္ခ်မ္းသာျခင္း - သုချဖစ္၏။ သုခရွိေသာသူအား ဘုရားဂုဏ္ေတာ္လွ်င္အာရုံရွိသည္ျဖစ္၍ စိတ္သည္ေကာင္းစြာတည္ၾကည္၏။

ဤသို.ေသာအစဥ္ျဖင္. တစ္ခုေသာခဏ၌ စ်ာန္အဂါၤတို.သည္ ျဖစ္ေပၚကုန္၏။
သို.ေသာ္လည္း ဘုရားရွင္ဂုဏ္ေတာ္တို.၏ နက္နဲျခင္းေၾကာင္.လည္းေကာင္း၊ အထူးထူးအျပားအျပား မ်ားစြာေသာဂုဏ္ေတာ္တို.ကို ေအာက္ေမ.ဆင္ျခင္ျခင္းျဖင္. စုတ္စုတ္နစ္နစ္ဆံုးျဖတ္ကာ ေလးျမတ္ယံုၾကည္ျခင္းေၾကာင္.လည္းေကာင္း၊
အပၸနာစ်ာန္သို.မေရာက္မူ၍ ဥပစာရမွ်သာျဖစ္ေသာစ်ာန္သည္ျဖစ္၏။ ထိုဥပစာရစ်ာန္သည္ ဘုရားဂုဏ္ကို အဖန္တလဲလဲေအာက္ေမ.သည္၏အစြမ္းအားျဖင္.ျဖစ္ေသာေၾကာင္. " ဗုဒၶါနုႆတိ" ဟူ၍သာလွ်င္ ေရတြက္ေခၚဆိုျခင္းသို.ေရာက္၏။

ဗုဒၶါနုႆတိရႈပြားျခင္း၏အက်ိဳးမ်ား
၁။ ဗုဒၶါနုႆတိ္ကမၼ႒ာန္းကို အားထုတ္သူသည္ ျမတ္စြာဘုရား၌ ရုိေသ, တုပ္၀ပ္ျခင္းရွိ၏။
၂။ ရတနာသံုးပါး၌ သက္၀င္ယံုၾကည္ျခင္း-သဒၶါတရားတိုးပြား၏။
၃။ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကို ေအာက္ေမ.အမွတ္ရမႈ-သတိျပန္.ေျပာစြာျဖစ္၏။
၄။ ပညာ၏ျပန္.ေျပာျခင္းလည္း ျဖစ္ေပၚ၏။
၅။ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ၏ ၾကီးက်ယ္ျပန္.ေျပာျခင္းသို.ေရာက္၏။
၆။ နွစ္သက္ျခင္း,၀မ္းေျမာက္ျခင္း(ပီတိပါေမာဇၨ) မ်ားစြာျဖစ္၏။
၇။ ေၾကာက္မက္ဖြယ္ေဘးၾကီးေဘးငယ္တို.ကို နွိမ္နင္းနိုင္၏။
၈။ ဆင္းရဲဒုကၡကို သည္းခံျခင္းငွာစြမ္းနိုင္၏။
၉။ ျမတ္စြာဘုရားနွင္.အတူတကြေနရသည္ဟူေသာ အမွတ္သညာကိုရ၏။
၁၀။ ဗုဒၶါနုႆတိ၏ကိန္းေအာင္းရာျဖစ္ေသာ ေယာဂီ၏ခႏၶာကိုယ္သည္ ေစတီအိမ္(ဘုရားေက်ာင္း)ကဲ.သို. ပူေဇာ္ျခင္းငွာထိုက္၏။
၁၁။ ေယာဂီ၏စိတ္သည္ ဘုရားအျဖစ္၌ညြတ္၏။
၁၂။ လြန္က်ဴးအပ္ေသာ ၀တၳဳနွင္.ေတြလွ်င္လည္း ျမတ္စြာဘုရားကို မ်က္ေမွာက္၌ျမင္ေနရသကဲ.သို. ရွက္ျခင္း, ေၾကာက္ျခင္း
(ဟိရီ, ၾသတၱပၸ) ျဖစ္၏။
၁၃။ မဂ္ဥာဏ္, ဖိုလ္ဥာဏ္ျဖစ္ေသာ အထက္တရားထူးမ်ားကို ထိုးထြင္း၍မသိျငားေသာ္လည္း ေကာင္းရာသုဂတိသို.သာလွ်င္ လားရာရွိေပ၏။

မွတ္ခ်က္။ ။ အႏွုိင္းမဲ့ စာတုိေပစမ်ားမွ ကူးယူေဖၚျပပါသည္...။

No comments:

Post a Comment